Foto Vedran Karuza
Da je Kvarner na najboljem putu postizanja cjelogodišnjeg poslovanja, govore i podaci o popunjenosti kampova
povezane vijesti
Obiteljski smještaj je na području Primorsko-goranske županije, odnosno područja koje u turističkom smislu osmišljava i vodi TZ Kvarnera, u svibnju 2024. godine u odnosu na isti mjesec 2019. godine, koja se u turističko-statističkom smislu još uvijek po mnogim parametrima vodi kao rekordna, zabilježio povećanje broja noćenja od – 90 posto!
Da, dobro ste pročitali, nije greška nego evidentirana i profesionalno zabilježena statistička veličina. Promatramo li isti parametar na razini prvih pet mjeseci ove godine te ih kompariramo s istim periodom prije pet godina, također te značajne 2019. godine, razloga za zadovoljstvo svih koji participiraju u turističkom poslovanju, ali i svih ostalih stanovnika Hrvatske s obzirom da je turizam petina domaćeg gospodarstva koji u jednakoj tolikoj količini puni i državni proračun, je također golemih 48 posto. Da je Kvarner na najboljem putu postizanja cjelogodišnjeg poslovanja, željenog cilja generacija i generacija turističkih djelatnika, jako dobro pokazuje još jedna činjenica – podaci o popunjenosti kampova tijekom prvih pet mjeseci ove godine, posebno oni zabilježeni u svibnju.
Promatramo li svibanjske podatke za kampove bolji su od onih u 2019. godini za 95 posto. Bez krzmanja dakle možemo istaknuti kako se promet u kampovima u predsezoni udvostručio. Na razini prvih pet mjeseci, u usporedbi s istim periodom 2019, 45 posto, a veliki je porast i u odnosu na lanjske brojke – svibanj je u kampovima Kvarnera ugostio 20 posto više gostiju, dok je u ožujku povećanje bilo – 117 posto. Da, dobro ste pročitali – u kampovima, u kategoriji smještaja koja se nekad, a nije tome ni tako davno, doživljavala »smještajem od 100 dana«, od 15. lipnja do 15. rujna.
Kako sve te podatke, a slična kretanja pratimo i na prostoru čitave Hrvatske, komentira Irena Peršić Živadinov, direktorica Turističke zajednice Kvarnera?
Impresivan rast
– Ulaganje u kvalitetu. Stalno inzistiranje svih nas koji djelujemo pod okriljem TZ Kvarnera, kao i ostalih turističkih djelatnika, na podizanju kvalitete smještaja, edukaciji svih čimbenika u turizmu, permanentnom izlaganju na recentnim sajmovima, povezivanjem s najznačajnijim institucijama na eno i gastro sceni kao i još mnogo toga, naizgled manjeg, rezultirali su brojkama koje smo nedavno publicirali, onih o poslovanju u prvih pet mjeseci. Ne mogu reći da mi nije drago zbog ostvarenog, ali jednako tako ističem da je riječ o procesu koji je i morao rezultirati upravo navedenim porastom najvažnijih brojeva kojima se promatraju turistički parametri. Nisu ovogodišnji rezultati posljedica slučajnosti, oni su plod promišljenog i ciljanog djelovanja na podizanju kvalitete destinacije koje provodimo već niz godina, pojašnjava nam Peršić Živadinov.
Koliko god da se sve može znanstveno objasniti, ipak je rast koji se bilježi u prvih pet mjeseci i više nego impresivan. Naši najznačajniji gosti, Nijemci, u tome posebno prednjače. U prvih pet mjeseci 2019. godine Nijemci su na Kvarneru ostvarili 319 tisuća noćenja. I bili su vodeći. Istina s 311 tisuća noćenja vrlo su im blizu bili i hrvatski gosti. Lani njemački gosti odlaze na 452 tisuće noćenja što je za skoro sto tisuća više od prvih pratitelja, Hrvata. A ove godine? Nijemci dakako i dalje vode. Kako i ne bi kad su ostvarili 524 tisuće noćenja. Prvi pratitelji, gosti iz Hrvatske su sad još više udaljeni, mada i oni bilježe rast, na 357 tisuća noćenja. Od devet najznačajnijih emitivnih država, osim spomenutih to su Austrija, Slovenija, Italija, Mađarska, Poljska, Češka i Slovačka, osam ih bilježi rast. U padu je u odnosu na 2019. godinu kao i na lanjsku samo Italija tako da je na petom mjestu nakon zbrajanja rezultata u prvih pet mjeseci 2024. – Mađarska.
Sudjelovanje na sajmovima
Ulaganje u kvalitetu, u stalni rast sadržajnosti i opremljenosti privatnih smještajnih jedinica, najčešće su to apartmani i kuće za odmor koji i čine više od polovice ukupnog hrvatskog smještaja, rezultiralo je sve većim udjelom objekata s četiri i pet zvjezdica. Kako oni permanentno, pa tako i ove godine bilježe veliki rast i veliki broj dana iznajmljenosti u cjelogodišnjem ciklusu, tvrdnje Irene Peršić Živadinov postaju samorazumljive. Kao i stav da aktualne brojke nisu iznenađenje već jamstvo da će se taj proces i nastaviti.
A kad kažemo veliki rad, silni angažman TZ Kvarnera i ostalih turističkih djelatnika druge najznačajnije hrvatske turističke regije, posebno kad govorimo o udjelu stranaca, osvrnut ćemo se i na učinjeno u promociji širom svijeta. Riječ je o participaciji TZ Kvarnera na najznačajnijim sajmovima koji su uobičajeno najintenzivniji u prvim mjesecima godine. Od Stuttgarta koji u siječnju tradicionalno otvara godinu do Kölna koji je bio u travnju, odrađeno ih je čak 14. Pet ih je bilo u Italiji – Milano, dva puta Bologna, Vicenza te Napoli – tri su u Njemačkoj, i to vrlo značajna – Munchen, Köln i najznačajniji turistički sajam, onaj u Berlinu, dok se na sajmove odlazilo i u Švicarsku, Poljsku, Austriju, Belgiju i Nizozemsku. Golemi je to posao, milijuni i milijuni gostiju koji u velikoj mjeri i zahvaljujući angažmanu izlagača, u ovom slučaju djelatnika TZ Kvarnera, upravo na sajmovima »prelamaju« odluke o definitivnom odabiru države i mjesta ljetovanja.
Sigurna zemlja
Hrvatska je iznimno sigurna zemlja. A da bi to bila i dalje, u ožujku je u Opatiji TZ Kvarnera organizirao Znanstveno-stručnu konferenciju »Sigurnost u turističkim destinacijama«. Kažemo da je čovjek ključ uspjeha u turizmu, pa tako i onaj u policijskoj uniformi. Imati sigurnu državu u atmosferi nesigurnosti koja vlada u svijetu preduvjet je svih preduvjeta uspješnog turizma. To je jako poznato i ljudima u TZ Kvarnera stoga su uvijek kontaktu s policijom, konkretno PU Primorsko-goranskom, kako bi zajedno učinili sve da Hrvatska bude ne samo lijepa i privlačna, bogata apartmanima s pet zvjezdica, nego i sigurna zemlja.
Mnogo je dakako faktora koji utječu na širenje poslovanja izvan ljetne sezone, jedan od njih je svakako gastronomija. I u tome je Kvarner hrvatski lider što je prepoznao i IGCAT – Institute for Gastronomy, Culture, Arts and Tourism koji definira sustav poznat kao Europska regija gastronomije. Kako je poznati Kvarner je kandidat za tu laskavu titulu 2026. godine. Sve preliminarne faze procesa dobivanja te prestižne titule su određene, a najznačajnija među njima zbila se od 13. do 17. svibnja kad je na Kvarneru boravilo Stručno povjerenstvo Instituta IGCAT. Oni su nekoliko dana obilazili Primorsko-goransku županiju, promatrali, kušali da bi na kraju tog dinamičkog boravka donijeli – službenu preporuku za osvajanje titule Europske regije gastronomije u 2026. godini. Čeka se službeno proglašenje zakazano na samom kraju lipnja, a s obzirom na ono što su istaknuli članovi navedenog povjerenstva, kroz nekoliko dana Kvarner bi i službeno trebao postati Europska regija gastronomije. Dakako da je to zasluga i nekoliko desetaka restorana, kao i stalnog zalaganja za autohtonom gastronomijom, ali sačiniti projekt, odgovoriti na »milijune« pitanja o modelu kuhinje Kvarnera što su učinili ljudi iz TZ Kvarnera, Europska regija gastronomije teško da bi se približila ovom dijelu jadranskih obala.
– I u nastavku sezone, odnosno u njezinom središnjem dijelu očekujemo rast svih promatranih parametara, možda u manjem postotku, kao i jako dobre rezultate u drugom dijelu godine. Pokušali smo istaknuti najvažnije čimbenike koji utječu na rast prometa, no mnogo je detalja, naizgled manjih, koji čine sliku jasnom i dakako optimističnom, zaključila je Peršić Živadinov.
Osvrnemo li se na lanjsko ljeto, silne kritike i najave sloma hrvatskog turizma u budućnosti koji su najavljivali najrazličitiji »stručnjaci«, srušile su se kao kula od karata. »Zgražanjem« nad cijenama, sladoleda ponajviše, iskazivalo se stari, poznati kompleks prema kojem mi nikako ne zaslužujemo biti cjenovno pozicionirani kao zemlje zapadnog dijela europskog Mediterana. Srećom, istina je potpuno suprotna. Zahvaljujući velikom rastu ne samo kvalitete smještaja nego svega što turizam čini jednom od najugodnijih ljudskih aktivnosti, zahvaljujući znanju i radnoj etici djelatnika TZ Kvarnera, ova godina potvrđuje da samo ulaganje u kvalitetu jamči napredak. Da potvrđuje često prizivanu formulu – vrijednost za novac. A gosti Kvarnera, pokazali su to i rezultati za prvih pet mjeseci turističkog poslovanja 2024. godine, itekako cijene ono što za svoj novac dobivaju.
Četiri i pet zvjezdica
Ulaganje u kvalitetu, u stalni rast sadržajnosti i opremljenosti privatnih smještajnih jedinica, najčešće su to apartmani i kuće za odmor koji i čine više od polovice ukupnog hrvatskog smještaja, rezultiralo je sve većim udjelom objekata s četiri i pet zvjezdica