Ilustracija / Foto Marko Gracin
Sindikalisti ističu da su plaće u Autotroleju niže nego u većini ostalih gradskih komunalnih i trgovačkih društava, a prije nekoliko dana im je bilo rečeno da neće dobiti ni božićnicu
povezane vijesti
Radnici Autotroleja jučer su, u pregovorima s upravom, uspjeli izboriti isplatu božićnice i povećanje neoporezivih dodataka na plaće, ali ne u iznosu koji su tražili te i dalje nemaju kolektivni ugovor koji je istekao prije dva i pol mjeseca, a uprava komunalnog društva i gradonačelnik Marko Filipović, koji zahvaljujući vlasničkom udjelu Grada Rijeke drži više od 80 posto glasova u Skupštini, i dalje ignoriraju zahtjeve sindikata za povećanjem osnovice plaća.
Povjerenici triju sindikata koji djeluju u Autotroleju – Alen Bartulac iz Sindikata primorsko-goranskih komunalaca, Mateo Mavrić, povjerenik Sindikata vozača i prometnih radnika i Nevenka Mršić iz Samostalnog sindikata radnika u komunalnim i srodnim djelatnostima Hrvatske – za Novi list su, stoga, jučer potvrdili da nisu zadovoljni iznosom božićnice, a od svojih zahtjeva za povećanjem osnovice plaća, ističu, nemaju namjeru odustati te su spremni i na industrijske akcije, uključujući u konačnici i štrajk ako gradonačelnik i uprava ne sjednu s njima za stol i počnu pregovarati o odredbama novog Kolektivnog ugovora.
Sindikalisti ističu da su plaće u Autotroleju niže nego u većini ostalih gradskih komunalnih i trgovačkih društava, a prije nekoliko dana im je bilo rečeno da neće dobiti ni božićnicu.
Po pitanju isplate božićnice stvari su se promijenile jučer ujutro, nakon njihovih najava industrijskih akcija i našeg novinarskog upita upravi Autotroleja i gradonačelniku Marku Filipoviću, kada im je najavljena isplata božićnice u iznosu od 1.500 kuna i povećanje neoporezivog dodatka za topli obrok i efektivni rad za 300 kuna mjesečno.
No i dalje smatraju da je nedopustivo da nemaju potpisan Kolektivni ugovor, a traže i povećanje osnovice plaće koja u ovom trenutku za vozače, bez dodataka, iznosi 4.281 kunu neto.
Dvokratne smjene
– Kada smo predali inicijativu za početak pregovora, ujedno smo poslali prijedlog novog kolektivnog ugovora u kojem smo zajedno sa sindikatom vozača i prometnih radnika, osim povećanja dodataka na plaću, predložili niz drugih poboljšanja, a kao najbitnije od svega predložili smo drukčiji način obračuna plaće.
Ponudili smo više načina. Jedan je bio povećanje koeficijenata radnog mjesta i uvrštavanje dodataka u koeficijent, dok je drugi bio obračun plaće temeljem obračuna vrijednosti jednog bruto sata.
Do danas nismo dobili nikakav odgovor uprave, što je krajnje nedopustivo, da ne kažem neodgovorno. Tim više što vozača u ovom poduzeću kronično nedostaje.
Vozni red je reduciran do te mjere da su autobusi prekrcani u jutarnjim i popodnevnim špicama. Broj vozača se također smanjio.
Vozači muku muče s putnicima koji se nezadovoljni uslugom iskaljuju na njima. Kako bi se rasteretio postojeći vozni red i ubacilo više autobusa, pribjeglo se jedinom mogućem rješenju zbog nedostatka vozača, a to je rad u dvokratnim smjenama koje su udvostručene.
Ujutro i popodne, gdje ste gotovo cijeli dan na poslu. Ovim putem postavljam pitanje svima – od gradonačelnika, pročelnice za komunalni sustav te uprave KD-a Autotrolej – kako mislite da netko dođe raditi pod ovakvim uvjetima rada?
Predugo smo smirivali ljude, molili ih za strpljenje, u nadi da ćemo postići nekakav dogovor, ali nažalost ništa nije postignuto. Stvari su svakim danom sve gore i gore, nitko više nema strpljenja niti vjere da će se nešto promijeniti nabolje, kaže Bartulac.
Bez alternative
Njegov sindikat, kao i Sindikat vozača i prometnih radnika gradonačelniku Marku Filipoviću još su 23. studenoga uputili zahtjev za sastankom, na kojemu su ga namjeravali izvijestiti o situaciji u Autotroleju i predložiti rješavanje problema.
– Do danas nismo uspjeli doći do njega. Ovime nam očito pokazuje da trebamo pribjeći nekim drugim metodama kako bi sjeo s nama za stol.
Stvarno smo bili maksimalno korektni i strpljivi u nadi da će se sve pomalo početi rješavati. Kako bismo radnicima poboljšali primanja s obzirom na inflaciju, za nas je rast plaća nužnost i nema alternativu, kaže Bartulac, dodajući da je od uprave tražio isplatu božićnice u iznosu od 2.500 kuna i dara za djecu u iznosu od 1.000 kuna, uz pokretanje pregovora o Kolektivnom ugovoru i povećanju osnovice plaća.
– Donesena je odluka o povećanju neoporezivog dijela plaće za tristotinjak kuna, ali riječ je o odluci koja se lako može ukinuti. Za nas to nije prihvatljivo.
Spremni smo na pokretanje industrijskih akcija ako gradonačelnik i uprava ne sjednu s nama za stol kako bismo zajednički pokušali naći rješenje, kaže Bartulac.
Bez gradonačelnikovog odgovora
Povjerenik Mavrić iz Sindikata vozača i mehaničara potvrdio je da je gradonačelniku poslan dopis još 23. studenoga, no nikakav odgovor do sad nije stigao.
– Gradonačelnika smo upozorili na nepostojanje Kolektivnog ugovora u gradskom komunalnom društvu, što je nedopustivo, kao i na izmjene voznog reda kojima su vozačima uvedene prekidne, odnosno dvostruke smjene.
Kako nas je direktor Kontuš na sastancima obavijestio, društvo ne raspolaže dovoljnim sredstvima za ispunjenje naših zahtjeva, obratili smo se gradonačelniku, kao predstavniku Grada u Skupštini društva.
Do sad nam se nije udostojio ni odgovoriti na naš zahtjev za sastankom i razgovorom. Naš je zahtjev povećanje osnovice plaće za 1.200 kuna u bruto iznosu za sve radnike Autotroleja.
Nije riječ o pretjeranom zahtjevu jer se već sada suočavamo s odljevom vozača i drugih radnika, a jedini način da to zaustavimo je povećanje plaće.
Nadam se da će kod gradonačelnika i gradske uprave prevagnuti razum i da će barem poslušati naše zahtjeve, a s obzirom na to da do sad nije niti odgovorio na naš dopis, mi nastavljamo s prikupljanjima potpisa za pokretanje procesa mirenja, a ako nas i dalje budu ignorirali, spremni smo pokrenuti proces mirenja i drugih industrijskih akcija, uključujući i štrajk, kaže Mavrić, čiji sindikat ima više od 200 članova, mahom vozača, od ukupno 270 vozača trenutačno zaposlenih u Autotroleju.
Zahtjeve kolega sindikalista podržava i Nevenka Mršić iz Samostalnog sindikata radnika u komunalnim i srodnim djelatnostima Hrvatske koja je također potvrdila spremnost na pokretanje industrijskih akcija u slučaju da se ne ispune zahtjevi sindikata i radnika.
Filipović: Vozača ima dovoljno
Hoće li radnicima Autotroleja biti povećana plaća, pitali smo i riječkog gradonačelnika Marka Filipovića, koji se već suočavao sa sličnim zahtjevima vatrogasaca i zaposlenih u riječkim dječjim vrtićima.
Filipović ističe da razumije potrebu sindikata Autotroleja za povećanjem materijalnih prava, a najavio je i da će se sastati s njima.
– Bilo bi mi drago da im se može udovoljiti u kratkom roku. No, za to su potrebna dodatna sredstva, koja ipak nije jednostavno osigurati.
Dalje, prema informacijama koje sam dobio od direktora Autotroleja, na današnjem je sastanku dogovoreno je da će sa sindikalnim akcijama pričekati, a u međuvremenu ćemo se sastati i vidjeti možemo li pronaći rješenje.
Inače, plaće su već povećavane i ukupan rast u ovoj godini iznosi 1.120 kuna neto. Također, jučer je na Skupštini društva odlučeno i da se isplati božićnica u iznosu od 1.500 kuna, kaže gradonačelnik.
Na naš upit strahuje li od kolapsa sustava javnog prijevoza zbog mogućeg masovnog odlaska vozača, odgovara da ih Autotrolej trenutačno ima dovoljno za obavljanje usluge.
– A s obzirom na to da se pokušava pronaći rješenje, ne očekujem da će doći do nekog značajnijeg odlaska vozača na neka druga radna mjesta, zaključio je Filipović.
Kontuš vjeruje da štrajka neće biti
Direktor Autotroleja Alberto Kontuš, koji je na toj dužnosti privremeno, na rok od šest mjeseci, nakon što je poništen natječaj za izbor nove uprave, na naš upit o zahtjevima radnika kaže kako vjeruje da do štrajka neće doći nakon što je sindikatima jučer rečeno da će božićnica biti isplaćena.
– Što se tiče povećanja plaće, u tijeku je pregovaranje za novi kolektivni ugovor, s tim da je dogovoreno da stari ugovor, koji je vrijedio do 30. rujna ove godine, ostaje na snazi.
Odmah u početku pregovaranja povećana je plaća za 300 kuna neto, za sve radnike, dok smo već ranije u proljeće ove godine povećali plaću za 820 kuna, tako da je u tekućoj godini došlo do povećanja plaće za 1.120 kuna neto mjesečno.
Vozačima je tako tijekom 2022., za rad bez prekovremenih sati, prosječna plaća povećana sa 6.400 kuna na 7.500 kuna, te je riječ o povećanju od 17,5 posto.
No, svjesni smo problema i njihovih zahtjeva, te uprava i većinski vlasnik rade na njegovom rješavanju tijekom cijele godine, a i na samoj Skupštini Društva razgovaralo se o potencijalnom povećanju plaća, stoji u Kontuševom odgovoru.