BIJELI ŠTRAJK

Radnici Autotroleja izborili su se za topli obrok, ali sad su se pojavili novi problemi. Iz pregovora ispada sindikat komunalaca?

Marinko Glavan

Foto V. Karuza

Foto V. Karuza

Sindikat vozača i prometnih radnika, koji je većinski, pokrenuo je proces utvrđivanja reprezentativnosti pri čemu bi Sindikat radnika u komunalnim i srodnim djelatnostima Hrvatske mogao biti izbačen



RIJEKA – Sindikati i uprava Autotroleja postigli su dogovor oko isplate naknade za topli obrok koja će se zaposlenicima javnog gradskog prijevoznika isplaćivati od 1. ožujka u iznosu od 20 kuna dnevno što bi, s obzirom na broj radnih dana, predstavljalo povećanje neto plaće između 400 i 500 kuna mjesečno. Da je dogovor postignut, potvrđeno nam je iz sva tri sindikata koji imaju članove u Autotroleju, kao i iz uprave komunalnog društva.


Bolovanja, pa zahtjevi


Unatoč dogovoru sindikata i poslodavca, nastavlja se svojevrsni »bijeli štrajk« vozača, zbog čega dobar dio gradskih linija već puna tri tjedna prometuje po reduciranom voznom redu, kakav je bio na snazi za prvog dijela zimskih školskih praznika, a kako je i dalje na bolovanju prosječno četrdesetak vozača dnevno, uprava Autotroleja i dalje ne zna kada će vozni red biti uspostavljen u redovnom režimu.




Masovni odlazak na bolovanja započeo je prije tri tjedna, nakon što je uprava KD-a najavila otkaz ugovora o radu vozaču Robertu Puljiću koji je javno progovorio o, kako tvrdi, nepravilnostima u voznim redovima i tablicama vozača. U međuvremenu, prosvjed vozača prerastao je u zahtjeve sindikata za povećanjem plaće i ostalih materijalnih prava radnika komunalnog društva.


Osim naknade za topli obrok, Sindikat vozača i prometnih radnika zatražio je povećanje plaće za dvije tisuće kuna, odnosno tisuću i pol kuna, u bruto iznosu, ovisno o broju bodova, za sve djelatnike Autotroleja, uz povećanje ostalih materijalnih prava. Sindikat primorsko-goranskih komunalaca zatražio je još veće povećanje plaća, od trideset posto, dok je Sindikat radnika u komunalnim i srodnim djelatnostima Hrvatske dodao i zahtjev za povećanjem minimalne plaće, primjerice za čistače, na pet tisuća kuna neto. Direktor Autotroleja Alberto Kontuš pozvao je prije dva tjedna sindikate da usuglase zahtjeve, a oni su to prije tjedan dana i učinili, istaknuvši kao prioritet uvođenje naknade za topli obrok, dok će se o ostalim zahtjevima, odnosno povećanju plaća, pregovarati u sklopu pregovora o izmjenama Kolektivnog ugovora. Uprava Autotroleja taj je, prvi zahtjev, sada prihvatila.


Zasad zadovoljni


Čelnici sva tri sindikata izrazili su zadovoljstvo uvođenjem naknade za topli obrok, iako ističu kako je pred njima postupak kolektivnog pregovaranja za povećanje plaća u Autotroleju.


– Zasad smo zadovoljni, ali idemo dalje s kolektivnim pregovaranjem. S naknadom za topli obrok, uz već ranije uvedenu naknadu za odrađeni cijeli mjesec, bez odlaska na bolovanje, neto plaća vozača bit će veća za 650 do 750 kuna mjesečno, što je osam do devet posto više nego ranije. Osim toga, i dalje tražimo povećanje neto plaće, o čemu će se nastaviti kolektivni pregovori s poslodavcem, rekao je Mateo Mavrić, povjerenik Sindikata vozača i prometnih radnika, većinskog sindikata u Autotroleju. Uvođenjem naknade za topli obrok zadovoljni su i u ostala dva sindikata – Sindikatu primorsko-goranskih komunalaca i Sindikatu radnika u komunalnim i srodnim djelatnostima Hrvatske, no nisu zadovoljni činjenicom da je većinski sindikat pokrenuo postupak utvrđivanja reprezentativnosti pojedinih sindikata, pri čemu bi Sindikat radnika u komunalnim i srodnim djelatnostima Hrvatske mogao biti izbačen iz daljnjeg kolektivnog pregovaranja, zbog broja članova manjeg od dvadeset posto od ukupnog broja članova sindikata u Društvu. Mavrić je takav potez objasnio upravo činjenicom da navedeni sindikat nema dovoljan broj članova da bi sudjelovao u kolektivnom pregovaranju, dok se Alen Bartulac, povjerenik Sindikata primorsko-goranskih komunalaca, ne slaže s takvim potezom.


– Ne vidim zbog čega je pokrenuta ta procedura, jer smatram da sva tri sindikata trebaju sudjelovati u pregovorima, kao i do sad. Ovo će samo usporiti kolektivno pregovaranje, rekao je Bartulac.


Trošenje vremena


Povjerenica Sindikata radnika u komunalnim i srodnim djelatnostima Hrvatske Nevenka Mršić ističe kako je bio postignut dogovor sva tri sindikata o sudjelovanju u kolektivnom pregovaranju.


– Sada će se potrošiti barem mjesec do dva za utvrđivanje reprezentativnosti sindikata, a za to vrijeme neće biti moguće kolektivno pregovarati, kazala je Mršić.


Uprava Autotroleja: Plaća od 6.960 do 7.500 kuna


Uprava KD-a Autotrolej održala je sastank s predstavnicima triju sindikata koji djeluju na području Društva, te je donesena odluka o isplati mjesečne paušalne naknade za troškove prehrane, u neoporezivom iznosu od 20 kuna dnevno. Ova odluka primjenjuje se od ožujka tekuće godine. Donošenjem ove odluke izašlo se ususret zahtjevima sindikata, dok je od 1. veljače tekuće godine na snazi odluka o isplati dodatka za efektivan rad, u iznosu od 250 kuna mjesečno, tako da u konačnici možemo govoriti o povećanju plaća od ožujka tekuće godine za oko 10 posto. Naime, iznos naknade od 20 kuna dnevno za troškove prehrane određen je sukladno članku 7. Pravilnika o porezu na dohodak, kojim su propisane maksimalne neoporezive naknade, potpore i drugi primici koji se ne smatraju dohotkom od nesamostalnog rada. Maksimalna neoporeziva godišnja naknada za troškove prehrane iznosi 5 tisuća kuna, te je stoga utvrđen dnevni iznos naknade od 20 kuna kako bi, obzirom na prosječan broj radnih dana u mjesecu, godišnji neoporezivi iznos naknade bio u okviru propisanog. Plaća za ožujak trebala bi u prosjeku biti veća za 10 posto, te će prosječna neto plaća vozača s ovim dodacima iznositi oko 6.950 kuna, a s 15 sati prekovremenog rada oko 7.500 kuna – stoji u odgovoru uprave na naš upit o postignutom dogovoru sa Sindikatima.