Vela crikva

“Hrvatski sveci i blaženici”: Putujuća izložba radova Karin Grenc prvi put u Rijeci

Mirjana Grce

Izložba je postavljena u Veloj crikvi, u riječkom Starom gradu

Izložba je postavljena u Veloj crikvi, u riječkom Starom gradu

Izložba ima kontinuitet započet prije 14 godina u Križevcima entuzijazmom vjernika laika, koji su i na taj način željeli častiti sv. Marka Križevčanina, te predstaviti i ostale hrvatske svece i blaženike



RIJEKA Uoči blagdana sv. Vida, u crkvi Uznesenja Blažene Djevice Marije, Veloj crikvi u riječkom Starom gradu, otvorena je izložba »Hrvatski sveci i blaženici u našem narodu« na kojoj su izloženi radovi splitske kiparice i slikarice Karin Grenc. Izložba ostaje otvorena do 16. rujna ove godine, a riječ je o izložbi – projektu, koja je u Rijeci predstavljena prvi put, no koja ima kontinuitet započet prije 14 godina u Križevcima entuzijazmom vjernika laika, koji su i na taj način željeli častiti sv. Marka Križevčanina, te predstaviti i ostale hrvatske svece i blaženike, posebno one iz kraja u kojem se izložba postavlja. Svih tih godina autori te »putujuće izložbe« bili su afirmirani hrvatski umjetnici.


Poziv na svetost


Na ovogodišnjoj izložbi – riječkoj izložbi autorice Grenc – predstavljeni su sv. Vid te službenica Božja Marija Krucifiksa Kozulić, sv. Leopold Bogdan Mandić, bl. Miroslav Bulešić i neki drugi hrvatski sveci i svetice.


Kako izvješćuje web-stranica Riječke nadbiskupije, izložbu je otvorio riječki nadbiskup koadjutor mons. Mate Uzinić, a prigodne riječi, uz autoricu izložbe, uputili su mons. Antun Sente, rektor Nacionalnog svetišta sv. Josipa u Karlovcu, Stanko Špoljarić, povjesničar umjetnosti i mons. Sanjin Francetić, župnik. Nadbiskup Uzinić, koji je i inicijator predstavljanja izložbe u Rijeci, rekao je da pogled na hrvatske svece poziva na svetost, a da oni sami pokazuju na koji način to možemo postati.


Djela su napravljena i od odbačenog drva

Djela su napravljena i od odbačenog drva




– Ovime sakralna umjetnost ne ostaje samo u prošlosti, nego postaje naša sadašnjost i način da se kroz umjetnost poruka prenese budućim generacijama, rekao je među ostalim mons. Uzinić.


«Ranjeno« drvo


– Prostor Vele crikve je čudesan i u spoju s izložbom dočarava beskrajnu duhovnu širinu i dubinu. S jedne strane nalazi se barokna čudesnost, dekorativnost štukatura, a s druge strane umjetnica koja kao da to negira odabravši drvo koje je ranjeno. Ona kroz »patničko« drvo predstavlja svece i blaženike koji su takvu »pasiju« prolazili. Vjerska ekspresivnost karakterizira Karin Grenc i taj ekspresionizam s emotivnim prizvukom neprekidno se događa, rekao je među ostalim Špoljarić.


Autorica izložbe objasnila je da se dobivši zadatak iznijeti taj ciklus najprije upoznavala sa životom svetaca, razmatrala o njima i molila te se prepustila Božjem vodstvu. Govoreći o simbolici »ranjenog drva« – drva koje je bilo odbačeno i iz kojega je stvorila skulpture svetaca i blaženika, rekla je da smo takvi i svi mi jer iz tih rana i oštećenja nastaju najljepše stvari.