Foto Nikola Blagojević
Smanjenje prometa, posebno oko Rijeke, dogodilo se prije desetak godina, kaže Kristijan Gregov
povezane vijesti
- Riječka pomorska policija pronašla i spasila jedriličarku na otočiću u uvali Artatore između rta Selzine i uvala Zadnja
- Turisti po jakoj buri i velikim valovima supovima htjeli obići Staru Bašku. Spasila ih riječka policija
- Riječka pomorska policija opet imala pune ruke posla sa stranim nautičarima: 31 prekršaj nedozvoljenog glisiranja
RIJEKA – Posade policijskih plovila Postaje pomorske policije Rijeka prošli tjedan zabilježile su 16 prekršaja iz domene Pomorskog zakonika, odnosno nedozvoljenog glisiranja na udaljenosti manjoj od 300 metara od obale. Počinitelje ovog prekršaja pomorska policija je zatekla u akvatoriju otoka Krka i Raba te na crikveničkom području. Zatečeno je sedam državljana Njemačke, četiri državljana Austrije, dva državljana Slovačke te po jedan državljanin Bosne i Hercegovine, Češke i Poljske. Svi oni novčano su sankcionirani temeljem odredbi Pomorskog zakonika.
Najljepši posao
Redovite informacije koje svaki tjedan pristižu iz Policijske uprave primorsko-goranske govore da policijski službenici pomorske policije u ovim ljetnim mjesecima pojačano nadziru nautičare, ali i kupače i ronioce te ih sve pozivaju na pridržavanje pravila i propisa bitnih za sigurnost na moru.
– Ovo je po mnogima najljepši posao u policiji, kaže nam uigrana ekipa policijskog ophodnog broda MUP-a P-105, koji nosi ime Marina Jakominića u znak sjećanja na poginulog legendarnog zapovjednika Specijalne jedinice policije Rijeka »Ajkule«.
Krećemo u redovitu kontrolu granice s posadom broda koju čine zapovjednik Kristijan Gregov, Darko Bilić, Mark Jakšić, Dalibor Milošević, Marko Lučić i Dorijan Magdić. Već je isplovljavanje iz riječke luke spektakularno, društvo nam pravi delfin »Fliper«, koji pliva paralelno s brodom.
Pomorska policija ima ključnu ulogu u očuvanju sigurnosti, reda i zakonitosti na hrvatskom dijelu Jadranskog mora. Kao zemlja s dugom obalom i bogatom pomorskom tradicijom, Hrvatska je razvila specijaliziranu policijsku službu koja osigurava nadzor nad teritorijalnim morem, zaštićenim ekološkim područjem i unutarnjim morskim vodama. Djeluje u okviru Ministarstva unutarnjih poslova, a neke od glavnih aktivnosti uključuju nadzor plovidbe, kontrolu pomorskog prometa, sprječavanje krijumčarenja, borbu protiv ilegalne migracije te zaštitu morskog okoliša.
– U Kvarnerskom zaljevu, prvenstveno oko Rijeke sve je manje pomorskog prometa, kaže nam zapovjednik Kristijan Gregov.
Smanjenje prometa dogodilo se prije desetak godina i ne može to objasniti. Sve je manje mladih zainteresirano za more, a ako netko isplovi, to je obično osoba zrele životne dobi.
Najgušći pomorski promet je od sredine srpnja do sredine kolovoza, a dok je još oko otoka i turističkih mjesta živo, pogotovo oko Raba i Lošinja, Opatijska rivijera i Rijeka usprkos lučicama i marinama te velikom broju plovila nemaju gust pomorski promet.
Ekološki propisi
Neke velike jahte u marinama služe samo kao pokretne vikendice i godinama nisu isplovile, kažu dobri poznavatelji nautičkih prilika. Pomorska policija kontrolira poštovanje zakona i propisa koji se odnose na pomorski promet. To uključuje provjeru ispravnosti plovila, posjedovanje odgovarajuće dokumentacije, te poštovanje sigurnosnih standarda. Ova aktivnost je osobito važna tijekom turističke sezone kada se na Jadranu poveća broj plovila sa stranim turistima. Tu su i poslovi zaštite granice i borba protiv krijumčarenja. Hrvatska, kao članica Europske unije, ima obvezu zaštite svojih vanjskih granica.
– Granica koja se nadzire je 12 nautičkih milja od kopna, objašnjava nam Gregov te napominje da nema puno problema. Bila je jedino malo drukčija situacija za vrijeme »krize« u Piranskom zaljevu, ali ni tu nije bilo problema sa slovenskim kolegama policajcima, s kojima smo na kraju na ovom brodu popili i kavu i koji su s divljenjem razgledali ovaj brod jer oni uglavnom imaju gumenjake, kaže Gregov.
Pomorska policija igra ključnu ulogu u sprječavanju krijumčarenja ljudi, droge i drugih ilegalnih roba. Ova zadaća postaje sve važnija u kontekstu globalnih migracijskih trendova i sigurnosnih prijetnji. Važna uloga pomorske policije je i zaštita morskog okoliša. Surađuje se s drugim državnim tijelima i organizacijama u zaštiti morskog okoliša. To uključuje sprječavanje zagađenja mora, nadzor nad zaštićenim područjima, te provođenje ekoloških propisa.
– Sudjelujemo u akcijama spašavanja na moru, a nedavno je objavljeno i uspješno spašavanje mađarskog turista, te moramo napomenuti uspješnu suradnju s ekipom iz Lučke kapetanije, kaže Gregov.
Veseli Varaždinci
Pomorska policija također djeluje preventivno, sprječavajući razne oblike kriminala, kao što su ilegalni ribolov, a održavanje reda i zakonitosti na moru od ključne je važnosti za sigurnost svih sudionika u pomorskom prometu. I da ne bi dan završio bez kontrole bar jednog plovila, na vidiku je rent a boat što je vidljivo po registraciji. Radar pokazuje brzinu kretanja, ali i da plove na većoj daljini od 300 metara pa se ide samo na kontrolu dokumenata i obavezne registracije, odnosno osiguranja plovila.
Na brodu vesela ekipa iz Varaždina i Međimurja – Bruno, Dino i David. Došli su malo na Kvarner ploviti jer im je to najbliže more.
– Krenuli smo prije deset minuta od obale i već ste nas zaustavili, kaže dobro raspoložena ekipa i pita za savjet gdje da idu jer su gliser unajmili za cijeli dan.
Savjetujemo im da idu do Cresa, dok traže dokumentaciju kako bi je predali na pregled. Sve je u redu, samo nema dokumenta o osiguranju broda. U kontaktu s vlasnikom agencije, saznaje se da postoji osiguranje, ali ga vlasnik agencije nije stavio na iznajmljeni gliser uz ostalu dokumentaciju.
– Možete platiti odmah, pola iznosa bez troškova putem POS-a 15 eura, ili u roku od 8 dana 2/3 plus troškovi, ili puni iznos kazne plus troškovi nakon 8 dana, objašnjeno je ekipi s iznajmljenog glisera.
Član posade naslanja karticu na POS uređaj s policijskog broda, jer se kazna ne čini velika. Obećano je da će iznajmljivač vratiti novac jer se radi o njegovom propustu. Međutim, da brod nije imao osiguranje kazna bi bila čak 3.000 eura. Pozdravljamo se s veselim panonskim mornarima, kojima ova kontrola nije pokvarila vikend, a još su i dodatno raspoloženi jer sada će imati i medijski dokaz da su plovili Kvarnerom.
Vraćamo se u riječku luku i sa sigurnošću možemo reći poslije dana provedenog sa simpatičnom i profesionalnom posadom broda P-105 – ovo je ozbiljan i odgovoran posao, ali sigurno najljepši posao u policiji.
Nadzor nad morem ukupne površine od 2.200 km2
Teritorijalna nadležnost Postaje pomorske policije obuhvaća morski prostor unutarnjih morskih voda koji obuhvaća Riječki zaljev, Vinodolski kanal, Vela vrata, Kvarner i Kvarnerić ukupne površine 2.200 km2 i stalni međunarodni pomorski granični prijelaz I. kategorije »Rijeka«, sveukupne površine 459.500 m2. Državna granica na moru prostire se u dužini od 25,5 Nm. Sektor za granicu prati, analizira, usklađuje i organizira provođenje mjera i rješenja pri policijskim poslovima na državnoj granici, aerodromima i pomorskim lukama otvorenim za međunarodni promet, na teritorijalnom moru i unutarnjim morskim vodama.