Foto Vedran Karuza
Stotinjak kuća na glavnu je prometnicu spojeno tek uskom uličicom, alternativni pravci postoje, ali su - zarasli. Ili su poput nadvožnjaka iznad obilaznice izgrađeni, ali bez pristupnih cesta
povezane vijesti
Problem Ulice Dinka Šimunovića u kojoj su obustavljeni radovi na izgradnji vodovoda, a koja je zapravo granica između Grada Rijeke i Grada Kastva, otvorila je Pandorinu kutiju problema s kojima se već desetljećima bore stanovnici ne samo Šimunovićeve, već i ulica Ive Vojnovića i Josipa Voltića.
Slijepe ulice
Radi se o slijepim ulicama koje obuhvaćaju naselje sa stotinu kuća. Komunalno društvo Vodovod i kanalizacija planiralo je u Ulici Dinka Šimunovića izvođenje 265 metara dugačkog vodovodnog ogranka, koja je na pojedinim mjestima vrlo uska, a i predstavlja jedini prometni pristup ulicama Ive Vojnovića i Josipa Voltića.
Površina na kojoj su se trebali izvoditi radovi granično je područje između gradova Rijeke i Kastva, a predviđeni rok za dovršetak radova iznosio je 90 dana.
Po zaprimanju velikog broja pritužbi građana za obustavom najavljenih radova zbog regulacije prometa koja ograničava cjelodnevni pristup njihovim stambenim i poslovnim objektima te prometovanje dostavnih, gospodarskih i ostalih vozila, Grad Rijeka i KD Vodovod i kanalizacija donijeli su odluku o obustavi radova.
KD Vodovod i kanalizacija je s ugovornim izvođačem radova Građevinar raskinuo ugovor za izgradnju, a novo ugovaranje radova očekuje se početkom ljeta 2022. Međutim, pitanje je hoće li radovi početi i ovo ljeto, ako se do tada ne riješi problem još jednog prometnog izlaza iz tog naselja.
Urbanistički promašaj
Po mišljenu stanovnika Šimunovićeve i okolnih ulica teško je zamisliti da takav urbanistički promašaj postoji u nekoj nerazvijenoj zemlji Afrike, a kamoli u državi članici Europske unije.
Naime, oko stotinu impozantnih obiteljskih katnica spojeno je »sa svijetom« uskom cesticom, koja predstavlja jedini cestovni spoj s vrlo opasnim izlaskom na glavnu cestu.
Uz sve to nemaju ni izgrađenu kanalizacijsku mrežu, već taj problem riješavaju – septičke jame, koje se često moraju prazniti.
Ono što je najzanimljivije, s »civilizacijom«, osim uske i opasne cestice, već godinama ih se moglo spojiti na neku od obližnjih ulica u donjem dijelu naselja, ali i na već izgrađeni nadvožnjak te dalje sa zaobilaznicom kod Vrata Jadrana. Međutim, za izgrađeni nadvožnjak – nema pristupne ceste.
No krenimo redom. Sve je krenulo od pisma Ide Krizman koja se požalila o problemu izgradnje vodovoda.
– Vlasnici smo stambenih objekata na početku ulice Dinka Šimunovića, čija desna strana do kraja broja 6 pripada gradu Kastvu, a lijeva strana do broja 9 gradu Rijeci. Borimo se već 38 i više godina za dovod pitke vode, tj. izgradnju vodovoda i kanalizacije.
Spojeni smo privremenim priključkom, te smo konačno nakon tolikih godina čekanja došli u obzir za izvođenje radova, objasnila nam je gospođa Ida.
Rekla je da su radovi u dva navrata zaustavljeni od strane sugrađana u donjem dijelu te iste ulice skupljanjem potpisa za obustavom radova peticijom prema Poglavarstvu grada Rijeke, nakon što su dobili obavijest da će ulica biti zatvorena za promet osobnim vozilima od 8 do 16 sati u trajanju do 3 mjeseca.
Utabani putevi čekaju
– Nemamo ništa protiv tih građana da im se omogući pristup svojim domovima, kakvom privremenom prolaznom cestom ako je to moguće, objasnila nam je gospođa Ida.
Njezin susjed Ante Petranović, koji ima kuću preko puta uske ceste, ali koji nije iz Rijeke, već iz Kastva, da bi pokazao apsurdnost cijelog problema, vozio nas uskim ulicama Dinka Šimunovića, ali i Ive Vojnovića i Josipa Voltića, koje su spojene s tom cestom.
Cijeli splet ulica, stotinu velikih kuća, ali bez izlaza, jer ulica Dinka Šimunovića i dvije koje se nadovezuju na nju su – slijepe. Pokazao nam je moguće alternative da se naprave cestovni izlazi iz tog labirinta uličica, gdje je potrebno negdje samo desetak metara da se problem riješi. Ali od rješenja već godinama ništa.
Odveo nas do već izgrađenog nadvožnjaka preko zaobilaznice, koji nije u funkciji. Na njemu su već pokradene šahte i rasvjeta, ogradu je nagrizao zub vremena, ali je nadvožnjak u potpunosti izgrađen i rješava sve probleme kvalitetne cestovne povezanosti tog naselja.
Međutim, prilaznih cesta nadvožnjaku nema, ali postoji već »utabani putevi« s kojima su neki vozači spuštali na zaobilaznicu.
Javili su nam se potpisnici peticije, da detaljnije objasne kakvi ih problemi muče.
Slavko Bažon i Josip Pejković skupili su potpise o odgodi izgradnje vodovoda, a uskoro će ti potpisi postati i peticija Gradu Rijeci da im se napokon i u potpunosti i kvalitetno riješi komunalna infrastruktura, prije svega cesta i da im se izgradi kanalizacija za koju su uplatili velike iznose komunalne naknade kada su gradili svoje kuće.
Imovinsko-pravni odnosi
Odlazimo do izgrađenog nadvožnjaka sa Slavkom Bažonom i silazimo do same zaobilaznice. Rješenje s pristupnim cestama više je nego jednostavno, a ni imovinsko-pravni odnosi kada je u pitanje zemljištem ne bi trebao problem, jer kako nam objašnjava Slavko Bažon, ono je u vlasništvu države.
Pridružuje sam se Josip Pejković, te odlazimo do kraja jedne od ulica, gdje bi se jednostavno mogao izraditi cestovni spoj na donjem dijelu naselja, ali tu su problem – imovinsko-pravni odnosi.
– Godinama sam plovio, vidio sam svijeta, ali ovoga nema ni u Gvineji Bisao, govori Pejković.
Predmetne ceste nisu u nadležnosti Županijske uprave za ceste Primorsko-goranske županije, već su u nadležnosti Grada Rijeke, Odjelu gradske uprave za komunalni sustav, kaže se u odgovoru ŽUC-a PGŽ-a Rijeka.
Autocesta A7 je u nadležnosti društva Hrvatske autoceste te od jedinica lokalne samouprave, Grada Kastva i Grada Rijeke, kaže se u informaciji iz Hrvatskih cesta.
Grad Kastav u odgovoru o problemima Ulice Dinka Šimunovića kaže da je rješavanje problematike prometa u spomenutom području vezano za planove Grada Rijeke, s obzirom na to da se na Kastav odnosi samo početak te ulice.
– Svjesni problema koje stanari imaju, do sad smo i uvijek ćemo se uključivati u projekte koji se tiču tog područja. Upravo zbog toga smo i inzistirali da se sa stanovnicima Ulice D. Šimunovića dogovori prometno rješenje za vrijeme trajanja radova na vodovodnom ogranku.
Vijadukt je u nadležnosti Hrvatskih cesta i vjerujemo da će se njegova funkcija razmatrati prilikom uređivanja zone »Vrata Jadrana – istaknuli su u Gradu Kastvu.
Iz policije, pak, kažu kako izvođenje radova na nerazvrstanoj cesti u Ulici Dinka Šimunovića u Rijeci, sukladno odredbama Zakona o cestama, nije u nadležnosti policije, već jedinice lokalne samouprave, a to je Odjel za komunalni sustav Grada Rijeke u čijoj je nadležnosti donošenje privremenog rješenja za izvođenje komunalnih radova.
Izrada idejnog projekta
Prema informaciji iz Grada Rijeke u pripremi je pokretanje postupka nabave za izradu idejnog projekta kojim bi se trenutna prometna situacija u ulici Dinka Šimunovića riješila na adekvatn način. Idejno rješenje, između ostalog, morat će u obzir uzeti veliku denivelacija terena te mogućnost spajanja objekata koji su u toj ulici već izgrađeni.
Naime, prometna mreža naselja Martinkovac i ulica Dinka Šimunovića, Josipa Voltića i Ive Vojnovića utvrđena je Detaljnim planom uređenja stambenog područja Martinkovac. Te su ulice građene usporedo s formiranjem naselja Martinkovac, ovisno o potrebama prilaza objektima.
Rezultat toga je situacija da je Ulica Dinka Šimunovića u jednom dijelu trase podijeljena na dvije slijepe ulice, što sada uzrokuje prometni problem. Spajanje ovih dvaju krakova zahtijeva veću građevinsko-tehničku investiciju ali i velike materijalne troškove jer se ne može realizirati bez otkupa dijela terena koji su u privatnom vlasništvu.
Po izradi idejnog projekta krenuti će se u daljnje postupke projektiranja, otkupa terena i ishođenja građevinske dozvole, kako bi se stvorili svi preduvjeti za izgradnju, kažu iz Grada Rijeke.
Kao da je Dinko Šimunović krajolik svoga Mrkodola prebacio na Martinkovac
Josip Pejković odveo nas je do kamena koji je bio granični kamen Kraljevine Italije i Kraljevine SHS. Skidamo bršljan sa zaraslog kamena, koji govori o povijesti ovog naselja isprepletanog ulicama koje nosi ime književnika Dinka Šimunovića, koji je opisivao život Dalmatinske zagore.
Šimunović bi možda našao inspiraciju i u ovom naselju kao i u svojoj pripovjetci Mrkodol koja je u podnaslovu označena kao »prvo poglavlje nedovršene pripovijesti«. Bez puno karakterizacije likova i dinamične radnje, Šimunović obisuje krajolik sela Mrkodola.
»Nad zagorskim selom Mrkodolom puhao je čas slabiji, a čas jači vjetar, sad s jedne, sad s druge strane. Sve je bilo neizvjesno, neodređeno…«
Tako je sve neizvjesno i neodređeno u Mrkodolu, baš kao i u Šimunovićevoj ulici koja je nekada razdvajala Kraljevinu Italiju i Kraljevinu SHS, a sada razdvaja Rijeku i Kastav i čeka neko riješenje u neizvjesnosti i neodređenosti…
Spoj na nadvožnjak bit će izuzetno skup projekt
Izgradnja prometnice koja će spajati ulicu Martinkovac odnosno ulicu Bačići s nadvožnjakom preko riječke obilaznice odnosno autoceste A7, predviđena je Generalnim urbanističkim planom Grada Rijeke (SLN PGŽ 7/07, 14/13, SNGR 8/14, 3/17, 21/19, 11/20) planskog naziva SUI.
Kako se radi dugačkoj prometnici, odnosno o prometnici dužoj od 1.500 metara na još uvijek neurbaniziranom području, riječ je o iznimno skupom projektu te njegovu realizaciju mora potvrditi i Gradsko vijeće Grada Rijeke.
Kako bi se uopće pristupilo planiranju izgradnje ove prometnice prethodno je potrebno osigurati značajna sredstva za izradu dokumentacije, ishođenje dozvola i otkup terena, objašnjavaju iz Grada Rijeke.