Turisti uglavnom prolaze kroz Rijeku, prespavaju i idu dalje / Foto Marko GRACIN
Mnogi koji imaju stanove, sobe ili apartmane odlučili su ih ponuditi na tržištu pa se sada u Rijeci u 532 smještajne jedinice nudi 2.126 ležajeva. U prvih osam mjeseci vlasnici u obiteljskom smještaju ostvarili su prihod od oko 1,5 milijuna eura i preuzeli primat
RIJEKA – U odnosu na ostale hrvatske gradove na moru, Rijeka je oduvijek bila ružno pače i posve nezanimljiva turistima. Možda i nije bila toliko nezanimljiva koliko ju je tako loš glas pratio – siv, industrijski grad koji nema previše starih kulturnih spomenika ni atrakcija poput Dioklecijanove palače, Dubrovačkih zidina…. Svi su se, od Dubrovnika, preko Zadra, Šibenika, Trogira, pa do Pule hvalili kulturno-povijesnom baštinom, lijepim plažama i mnogočime što siva, kišna, industrijska Rijeka, govorili su, nema.
Sada je od svega toga istina jedino to da Rijeka više nema industriju. i postaje sve prepoznatljivija city break destinacija. To je vrlo lako dokazati – specijalizirana međunarodna asocijacija European Cities Marketing koja okuplja 120 gradova Europe zaključila u svojoj posljednjoj godišnjoj analizi poslovanja da je Rijeka u razdoblju od 2011. do 2015. godine ostvarila najveći prosječni godišnji rast od 19,8 posto od svih 120 analiziranih gradova. Inače, prosječna godišnja stopa rasta država članica EU28 bila je – 4,1 posto, što je prava sitnica u odnosu na 19,9 posto koliko je ostvarila Rijeka. Drugo, booking.com je Rijeku nakon završene ljetne sezone 2016. godine svrstao među TOP 5 najbrže rastućih destinacija u Hrvatskoj.
Dobri domaćini
U prvih osam mjeseci na području grada Rijeke zabilježeno je 97.837 dolazaka turista, što je 19 posto više nego lani te 252.086 noćenja, što je porast od čak 33 posto. Turistima su na raspolaganju 3.732 ležaja u četiri hotela, dvama prenoćištima, petnaest hostela te obiteljskom smještaju. Dok je Rijeka proteklih godina bilježila rast broja hostela, ove godine značajno je povećan broj privatnog smještaja, s prosječnim brojem od 532 smještajne jedinice i 2.126 ležajeva. Upravo je u privatnom smještaju ostvareno najviše noćenja, čak 112.142, odnosno 44 posto ukupnih noćenja, a procjenjuje se da su do sada privatni iznajmljivači ostvarili oko 1,5 milijuna eura prometa. I jedna od vlasnica obiteljskog smještaja u Rijeci, Luana Amura, koju je HGK višestruko nagradio, kaže da se Rijeci događa procvat obiteljskog smještaja, posebice ove godine.
Doznajemo i što smeta njenim gostima u Rijeci – presterilan Molo longo, prometne kazne, aparati za parkiranje….
– Često od njih čujem zamjerku na prometne kazne koje nisu uvijek napisane na engleskom jeziku i onda se turisti ne znaju snaći i ne znaju što trebaju napraviti. I na parkirališne aparate imaju zamjerku jer nekad nemaju kovanice i ne znaju gdje da usitne novac. Imaju gosti još primjedaba. Primjerice, Molo longo je ugodan za šetnju, ali bi mu trebalo ponuditi neke sadržaje. Mojim gostima ga preporučim za laganu šetnjicu jer imaju pogled na grad kao da dolaze brodom, ali se vrate razočarani, jer je, kažu, malo teško po njemu hodati, previše je siv, osim dizalica u boji trebalo bi malo i njega nekako uveseliti, možda otvoriti neki kafić ili postaviti štand s napitcima – kaže Amura i dodaje da su njeni gosti oduševljeni riječkim tunelom, naročito u ljetno doba kad se spuste u ugodan hlad, kao i Trsatskom gradinom.
Vjetar u leđa riječkom turizmu
– Naša obitelj je počela s iznajmljivanjem dvaju apartmana 2009. godine, kad nas je u Rijeci bilo samo 26 iznajmljivača, a ove godine je ta brojka prešla 500 smještajnih jedinica. Svatko tko ima neki slobodan stan, stančić, sobu, apartman… krenuo je u iznajmljivanje. Čuje se usmenom predajom, preko prijatelja, obitelji, poznanika… Svake godine dolazi sve više turista, a Rijeka je specifična po tom pitanju jer tijekom cijele godine imamo raznorazna događanja, sajmove, kongrese, seminare, poslovne ljude koji prespavaju dan ili dva u Rijeci. Osim toga, imamo razvijeni dentalni turizam, poznate estetske kirurge, rehabilitaciju… Uglavnom zbog raznih motiva u naš grad dolaze različite strukture ljudi koje traže noćenje na kraće ili duže vrijeme i to ne samo u srcu turističke sezone. Evo, pa čak je remontno brodogradilište »Viktor Lenac« pridonijelo tome da se traži stan više kad na remont dođu brodovi američke mornarice – kaže nam Luana Amura i ocjenjuje da se svi vlasnici obiteljskog smještaja ne snalaze dobro u tim vodama, jer, pojašnjava, netko tijekom godina može naučiti biti dobar domaćin, a netko ne.
– Kao i u svakom drugom poslu, netko prihvaća kritike i sugestije, netko se prilagođava tržištu i trendovima, a netko ne. Ima iznajmljivača koji nakon godinu dane zatvore svoj objekt za turiste i ponovo se vrate studentima. To im je miran posao, redovito i sigurno dobiju svoju nazovimo je plaću. I ne zamaraju se hoće li gosti stići ili ne. Znatno manje truda ulažu iznajmljujući stan studentima jer obiteljskom turizmu treba se posve posvetiti – kaže nam Luana Amura i dodaje da neki vlasnici obiteljskog smještaja, za razliku od nje, ne primaju turiste samo na jedan dan, doživljavajući takvu ponudu i uslugu premalom zaradom i gnjavažom.
Luanina računica
– Moja računica nije takva. Gledajte, Rijeka ljeti mnogima služi samo kao mjesto za predah, gdje će jednu noć odmoriti i produžiti dalje na jug, iako je neki izaberu kao destinaciju jer je dosta blizu zanimljivih sadržaja.
Sat i pol smo udaljeni od Pule, Rovinja, Poreča. Do Krka odu na kupanje i navečer se vrate k nama. Odu na Plitvice i opet su navečer kod nas na spavanju. I Zagreb im je samo dva sata lagane vožnje, čak i do Venecije odu u jednom danu.
– U suradnji s Turističkom zajednicom i Udrugom iznajmljivača grada Rijeke već više godina pratimo razvoj obiteljskog smještaja na području ovoga grada. Rijeka zapravo prati globalne trendove po kojima su prioritetne destinacije za upoznavanje neke zemlje postali veći gradovi. Gradovi žive autentičnim stilom života kroz cijelu godinu, imaju dovoljno zanimljivih sadržaja za domicilno stanovništvo koje rado koriste i turisti. Rijeka je jedinstven grad na hrvatskoj obali Jadrana, po arhitekturi i osebujnom načinu života, više spada u srednjoeuropske gradove i po tome je Rijeka slična Trstu. Obiteljski smještaj se najbrže i najjednostavnije prilagođava potražnji. S ovim kapacitetima počinje rast turističke ponude, tako je bilo i u počecima razvoja turizma kakvog danas poznajemo. Siguran sam da će dobar razvoj obiteljskog smještaja pozitivno utjecati na unapređenje i razvoj svih ostalih smještajnih vrsta kao što već sada utječe na unapređenje i razvoj hotela i ostalih smještajnih vrsta, na razvoj ugostiteljstva, trgovine, prometa, muzeja, galerija – kaže Nedo Pinezić, predsjednik Zajednice obiteljskog smještaja pri Hrvatskoj gospodarskoj komori.
U našoj kući moguć je boravak i samo jedan dan, kao, uostalom, i u većini objekata u Rijeci. Ipak, jedan dan, pa drugi, pa treći… i apartman se na kraju mjeseca i popuni. Ali ima i vlasnika obiteljskog smještaja koji ne žele na takav stresan način raditi, pa im se objekti teže popunjavaju, naročito tijekom zimskih mjeseci. Upravo stoga im se dogodi da zimi drastično spuštaju cijene do razine da je upitno pokriju li uopće i osnovne troškove poput grijanja. Po tom pitanju bi se svi iznajmljivači u Rijeci trebali dogovoriti i složiti oko nekih cijena, barem vezano uz kategoriju apartmana, recimo tri zvjezdice da se ne spuštaju ispod 40 eura, 4 zvjezdice ispod 60 eura ili 5 zvjezdica ispod 80 eura. Navodim samo kao primjer, stvar je dogovora iznajmljivača, jer neke destinacije zbog toga odlično funkcioniraju – smatra Luana Amura. Kao jedan od razloga zašto su njene smještajne jedinice popunjene tijekom cijele godine navodi podatak da njena obitelj živi u istoj kući u kojoj iznajmljuje apartmane i sobe.
– Mislim da smo time u velikoj prednosti, jer smo svakodnevno u izravnom kontaktu s gostima, uskočimo im po svim pitanjima – pronalsku ulica, dijelova grada, njihovog stomatologa ili preporuke što vidjeti i u koji restoran otići, na koju plažu i gdje svoje kućne ljubimce mogu odvesti na plaže – kaže nam Luana Amura. Turistički djelatnici nadaju se da će uspjesi, najprije hostela 2016. godine a sada i obiteljskog smještaja, ohrabriti i riječke hotelijere za značajnije zahvate i kvalitativne iskorake.