Foto Vedran Karuza
Troje vijećnika Mosta i Robert Salečić (UK) podržali su gradonačelnika Filipovića i omogućili prodaju zemljišta za gradnju kolodvora na Žabici.
povezane vijesti
Riječko Gradsko vijeće s 18 glasova za, devet protiv i pet suzdržanih prihvatilo je prijedlog gradonačelnika Marka Filipovića o prodaji zemljišta na Zapadnoj Žabici tvrtki Best in parking – razvoj čime su se stvorili uvjeti da se za nešto više od tri godine završi projekt izgradnje novog autobusnog kolodvora, a na koji građani čekaju više od 20 godina.
Jedna od najvažnijih odluka
Gradski parlament o jednoj od najvažnijih odluka od 1993. godine raspravljao je u punom sastavu, nazočili su svi vijećnici, njih 32, a za prolazak odluke bila su presudna tri glasa vijećnika Mosta i glas vijećnika Unije Kvarnera Roberta Salečića koji su stali uz SDP-ove vijećnike i PGS-ove za koje se znalo da će podržati gradonačelnikov prijedlog.
Protiv su bili vijećnici HDZ-a, njih šest, Možemo! Rijeka, dvoje vijećnika, i Vedran Vivoda (Akcija mladih), dok je suzdržano bilo četvero vijećnika Nezavisne liste Davora Štimca i vijećnica Mosta Sabina Marov.
Vrijednost zemljišta od oko 15.000 »kvadrata« koje je Grad Rijeka prodao je oko 85 milijuna kuna, a investitor ima rok od 38 mjeseci kako bi završio projekt.
Gradonačelnik Filipović ocijenio je da je realno očekivati dovršetak prije lokalnih izbora koji će se održati 2025. godine.
Gradski vijećnik Davor Štimac tražio je odgodu glasanja o ovoj točki kako bi se ona povukla s dnevnog reda i zatražio novu raspravu s obzirom na nove informacije o mogućnosti financiranja projekta bespovratnim sredstvima iz europskih fondova, ali taj prijedlog nije prošao.
Najveće iznenađenje
Najveće iznenađenje svakako je to što su vijećnici Mosta podržali prodaju zemljišta. Predsjednica Kluba Mosta Petra Mandić objasnila je zašto, naglasivši da je svjesna da će zbog takve odluke njezina stranka biti izložena medijskim i javnim napadima.
– Nakon višesatne rasprave naše se mišljenje nije promijenilo, a ono je da će troje naših vijećnika podržati prijedlog o prodaji zemljišta, dok je kolegica Sabina Marov suzdržana.
Rasprava je pokazala i činjenica je da demokratski procesi mogu i trebaju biti unaprijeđeni. Mi smo odlučili pokazati političku hrabrost i podržati projekt i nismo čuli ni jedan valjan razlog da to ne napravimo.
Moj mindset je poduzetnički i znam da su rokovi za realizaciju ugovora kratki. Odluku treba što prije donijeti kako bi investitor pristao na obećane ustupke, a koji se tiču povlašenih karata za građane.
Ne želimo djelovati PR-ovski i svjesni smo da ćemo morati podnijeti određenu medijsku štetu. Ali prema našem mišljenju, projekt mora ići dalje.
Nismo čuli dobar argument protiv predloženog rješenja – pojasnila je u završnoj riječi Kluba gradskih vijećnika Mosta Petra Mandić.
Mostovci se sastali s investitorom
U uvodnoj riječi navela je što je nju i njezinu stranku privolilo gradonačelnikovu prijedlogu.
– Unutar našega vijećničkog kluba, ali i unutar gradske organizacije stranke vodili smo tešku i žustru, ali i demokratsku raspravu o ovom pitanju.
Tražili smo mišljenja čitavog niza stručnjaka u vezi s projektom i ugovorom koji će se potpisati, a tražili smo i sastanak s investitorom kako bismo vidjeli je li riječ o pouzdanom partneru.
Otklonili smo sve naše sumnje i odlučili da će nas troje, Aleksandar Saša Milaković, Marijan Šegota i ja glasati za prijedlog o prodaji zemljišta, dok je kolegica Sabina Marov odlučila biti suzdržana zbog urbanističkih razloga, navela je Mandić.
Ona se osvrnula i na koncept koji je ponudio kao alternativu Odbor za urbanizam, točnije riječki HDZ, a tiče se povlačenja sredstava iz europskih fondova za realizaciju projekta.
“Sve smo mi provjerili”
– Nerealno je očekivati da Grad Rijeka može osigurati financiranje dijelova projekta koji ne bi bili pokriveni bespovratnim sredstvima.
Pitanje je i hoće li se u 2023. godini raspisati javni poziv za financiranje ovakvih projekata ili će se čekati do tri godine.
Naš je interes da se ovaj projekt odradi i ne znamo što bi se moglo dogoditi za tri godine. Provjerili smo je li se Grad Rijeka dovoljno zaštitio kada je riječ o ugovornim odredbama.
Dobili smo mišljenje dva odvjetnička ureda da su poduzete sve mjere zaštite predviđene pozitivnim zakonskim propisima. U ovom trenutku bolje opcije od prodaje nema.
Autobusni kolodvor je važan projekt za imidž grada i treba biti što prije gotov. Ne možemo sljedećih deset godina raspravljati o modelima financiranja. Ovaj način jedini je realan, pojasnila je Mandić.
“Ovdje pričamo o megaprojektu”
Gradonačelnik Marko Filipović kao predlagatelj odluke o prodaji zemljišta podsjetio je da je natječaj raspisan i da je na njega pristigla jedna ponuda koja je itekako zadovoljavajuća.
– Ovdje pričamo o megaprojektu u kojem je autobusni kolodvor samo jedan dio i koji uključuje izgradnju javne garaže i komercijalnih sadržaja.
Grad Rijeka postao je vlasnik zemljišta 2009. godine i tada je projektom bila predviđena gradnja 18 perona i garaže s oko 900 mjesta.
Tada je projekt ponuđen tržištu nekretnina, razmatrani su razni modeli financiranja, ali jedino je prodaja zemljišta naišla na zanimanje investitora.
Na natječaju je procijenjena vrijednost zemljišta bila oko 66 milijuna kuna, a stigla je ponuda tvrtke Best in parking – razvoj na oko 85 milijuna kuna.
To je vrlo povoljna cijena i napravljena je detaljna analiza ponude koja je ocijenjena zadovoljavajućom. Projekt je prezentiran u Društvu hrvatskih arhitekata i u Gradskoj vijećnici za vijećnike.
“Očistit ćemo Rivu od automobila!”
Uplaćena je jamčevina od 1,5 milijuna kuna u gradski proračun i isto toliko Rijeka plusu s kojim smo vlasnici zemljišta na Žabici. Jasno su određene obveze i nas kao prodavatelja i kupca, rokovi plaćanja i dinamički plan gradnje.
Uz kupoprodajnu cijenu investitor će platiti dokumentaciju, komunalni doprinos, na godišnjoj razini će nakon realizacije projekta plaćati komunalnu naknadu i spomeničku rentu, a kada se sve zbroji, riječ je o oko 100 milijuna kuna, naveo je gradonačelnik Filipović.
Dodao je da je svjestan da je projekt autobusnog kolodvora bio predmetom političkih rasprava, a da on kao gradonačelnik nudi rješenje.
– Radi se o vrlo ozbiljnom partneru iz Austrije i vjerujem da će novi kolodvor biti izgrađen za tri i pol godine od potpisa ugovora.
Na taj način ćemo skinuti tu temu s dnevnog reda. Ovo je najbrži, najbolji i za gradski proračun najpovoljniji način realizacije projekta Zapadna Žabica, uvjeren je Filipović, naglasivši da će dodatna pogodnost za građane i za grad biti to što će se Riva očistiti od automobila kada projekt bude gotov.
Duško Milovanović (Klub vijećnika SDP-a) poručio je da se nada da će pobijediti razum, a ne populizam kada je riječ o prodaji zemljišta.
– U ugovor će se ugraditi svi instrumenti osiguranja kako bi se projekt realizirao. Navedena je i mogućnost naplate penala od četiri milijuna kuna ako se investitor ne bude držao rokova.
Kada raspravljamo o prodaji zemljišta, nije riječ o rovovskoj bitci između SDP-a i HDZ-a, već je riječ o bitci za pobjedu zdravog razuma, ocijenio je Milovanović.
Velika obmana i fijasko
Pročelnik Odjela gradske uprave za razvoj, urbanizam, ekologiju i gospodarenje zemljištem Srđan Škunca izvijestio je gradske vijećnike da je Grad Rijeka nudio investitorima godinama model prava građenja, ali da nije bilo zanimanja, dok se javno-privatno partnerstvo pokazalo neisplativim za Grad Rijeku te je na kraju donijeta odluka da se ide u prodaju zemljišta.
Josip Ostrogović (HDZ) poručio je da su SDP i gradonačelnik Marko Filipović prekršili predizborno obećanje da će u ovom mandatu izgraditi autobusni kolodvor.
– Umjesto izgradnje dobili smo prodaju zemljišta, odnosno prodaju imovine. Od graditelja gradonačelnik je postao prodavatelj. Bi li bilo normalno da smo imali tematsku sjednicu Gradskog vijeća o ovoj temi?
Mislim da bi. A mi kao gradski vijećnici nemamo ništa, kao da prodajemo ladu iz 80-e. Sram me sudjelovati u ovakvoj raspravi.
Nismo protiv autobusnog kolodvora, svi smo da se nešto napravi, ali smo protiv ovakvog načina. Prodajemo zemljište u trenutku kada možemo početkom 2023. godine dobiti bespovratnih 200 milijuna kuna za ovaj projekt.
Gradonačelnik kaže da ne vjeruje HDZ-u ni kada darove nosi, ali iza toga se krije njegova nesposobnost. Kako se to privatnom investitoru isplati kupiti zemljište i graditi projekt, a nama s 200 milijuna kuna bespovratnih sredstava ne isplati.
Ovdje je netko lud. Ovo nije najbolji i najpovoljniji način, nego samo najbrži. Uz to su konzervatori 2010. godine donijeli negativno rješenje za projekt pa upozoravam investitora na to, naglasio je Ostrogović, zaključivši da je prodaja zemljišta velika obmana i fijasko.
Željko Jovanović (SDP) odgovorio mu je da njegova stranka ne želi da projekt novog kolodvora bude novi leno za bogaćenje HDZ-ovaca po modelu bivših ministara Gabrijele Žalac i Tomislava Tolušića.
“Pa kako vi iz ACI-ja protiv investicija!?”
Gradonačelnika Filipovića začudilo je da je Ostrogović protiv prodaje zemljišta privatnom investitoru.
– Vi ste postali član uprave državnog poduzeća i mirno brodite u upravi ACI-ja. Tako se dogodilo i s vašim prethodnikom na mjestu predsjednika riječkog HDZ-a koji se zaposlio gdje se zaposlio nakon što je izgubio izbore.
Ne dovodim u pitanje dobru komunikaciju s Vladom, ali za investicije koje se realiziraju osigurali su porezni obveznici, a Rijeka je treći grad u Hrvatskoj i najveća hrvatska luka pa bi trebalo biti normalno da Vlada investira u naše projekte.
A i u europskim sredstvima je dio novca naših poreznih obveznika. U ovom slučaju privatni kapital ne može, ali može kada vaša tvrtka s privatnim partnerom investira u buduću marinu Porto Baroš.
Dogovorite se koga zastupate, a osim toga Povjerenstvo za sprječavanje sukoba interesa ocijenilo je da ne možete biti član Gradskog vijeća i član Uprave ACI-ja.
Uz to, ne smeta vam kada Luka Rijeka raspisuje sličan natječaj i na njemu se kao najbolji ponuđač izabere ista tvrtka kao i u našem slučaju.
S tim da je u natječaju luke »kvadrat« zemljišta prodan za oko 214 eura po »kvadratu«, a u našem slučaju za oko 700 eura po »kvadratu«.
Tko ovdje radi u interesu građana. Po vašem modelu, trebalo bi nam 10 godina za realizaciju projekta. Ovdje se radi o opstrukciji radi opstrukcije. Bolje vrabac u ruci nego golub na grani, s tim da je vaš golub u oblacima, uvjeren je Filipović.
“Ljudi, čekali smo ovo 20 godina”
Tea Mičić Badurina (Klub vijećnika PGS-a) ocijenila je da građani žele novi autobusni kolodvor koji čekaju više od 20 godina.
– Konačno je došao ozbiljan investitor koji je spreman uložiti u ovaj projekt i sve bi trebalo biti gotovo za nešto više od tri godine.
Ne vidimo bolju opciju. Imali smo sastanak s investitorom koji nas je uvjerio da je taj rok realan, rekla je Mičić Badurina.
Davor Štimac (Nezavisna lista) pojasnio je da prodaja zemljišta nije model koji bi podržao, ali da drugi modeli nisu dali rezultate.
“Prodaja zemljišta je nonsens”
– Tražili smo ugovor na uvid i on ne sadrži ništa sporno. Bili smo donijeli odluku da je bolje to prihvatiti nego da se i dalje ne događa ništa.
Ali prije nekoliko dana pojavila se opcija financiranja projekta bespovratnim europskim sredstvima budući da je naš projekt zreo za to.
I dalje podržavamo izgradnju novog kolodvora, želimo da to bude što prije, ali ako smo čekali 15 godina, ne vidim zašto ne sačekati još nekoliko mjeseci kako bi se izradile studije koje bi pokazale što je isplativije za Grad Rijeku.
Zato ćemo biti suzdržani i mislimo da bi trebalo povući odluku o prodaji zemljišta za neku drugu sjednicu, predložio je Štimac.
Vedran Vivoda (Akcija mladih) uvjeren je da se zemljište prodaje jer smo sami nesposobni izgraditi garažu i kolodvor.
– Projekt je neprimjeren, lokacija za kolodvor trebala bi biti na Delti i za takav projekt mogli bi povući europska sredstva jer je to napravio i Osijek.
Prodaja zemljišta je nonsens i ne smijemo omogućiti privatnom investitoru stvaranje parkirališnog monopola u Rijeci, upozorio je Vivoda.
Salečić: Imamo obećanja oko garaže
Robert Salečić (Unija Kvarnera) pojasnio je da je Klub vijećnika Akcije mladih, Unije Kvarnera i Možemo! demokratičan i da on misli, za razliku od kolegica i kolega, da treba prihvatiti odluku o prodaji zemljišta.
– Mi u Uniji Kvarnera želimo da se u gradu prestane više pričati o kolodvoru i »Galebu« i da se ti projekti više završe.
Građanima je puna kapa, nije im važno tko je vlasnik zemljišta, oni žele što prije koristiti novi autobusni kolodvor.
Imamo i obećanja da će se osigurati povlaštene karte za dio građana u garaži, ali i da će se u ugovor staviti i mogućnost prvokupa, pojasnio je Salečić.