Projekt od 1,5 milijardi kuna

Probijeno prvih 90 metara druge cijevi tunela Učka. Na kvarnerskoj strani gradit će se i odmorište

Marinko Glavan

Foto: V. KARUZA

Foto: V. KARUZA

Na kvarnerskoj strani u tijeku su testna miniranja, a druga cijev tunela Učka obuhvaća izgradnju drugog kolničkog traka od čvora Vranja do tunela Učka te izgradnju odmorišta na kvarnerskoj strani tunela



RIJEKA – Na probijanju druge cijevi tunela Učka trenutačno je angažirano 400 radnika, a dosad je probijeno prvih devedeset metara tunela s istarske strane dok na kvarnerskoj strani traju testna miniranja, potvrđeno je iz Bina Istre, koncesionara Istarskog ipsilona.


Radovi na tunelu, koje izvodi Bouygues TP, isti glavni izvođač radova kao i na dionicama od Pazina do tunela, ujedno i većinski vlasnik Bina Istre, službeno su započeli još u prosincu prošle godine, kad je počeo teći i ugovorni rok za završetak radova od 42 mjeseca, na dionici od čvora Vranja do izlaza iz tunela i novog odmorišta s kvarnerske strane tunela, ukupne vrijednosti milijardu i pol kuna.


Rad u dvije smjene


Ove je godine u promet već puštena dionica Istarskog ipsilona, u punom profilu, od Cerovlja do Lupoglava, a ovih se dana očekuje i otvaranje dionice do budućeg čvora Vranja, pri čemu su obje dionice izgrađene prije ugovornog roka pa direktor Bina Istre Dario Silić očekuje da će i radovi na drugoj cijevi tunela biti završeni na vrijeme.




– Intenzivan tempo rada u dvjema smjenama omogućio je puštanje u promet u punom profilu autoceste dionicu od čvora Cerovlje do čvora Lupoglav u drugoj polovici srpnja, a za koji dan otvaramo preostali dio do budućeg čvora Vranja. Time će biti okončana faza 2B1 gradnje autoceste od Pazina do tunela Učka u dužini od 28 kilometara i to tri mjeseca prije ugovorenog roka. Posebnost je ovog projekta da smo angažirali isključivo hrvatsku građevinsku operativu koja je svojim zalaganjem i angažmanom od tisuću radnika i 400 strojeva omogućila ovaj ubrzani tempo gradnje.


Zahvaljujući dobroj suradnji s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture, na čelu s ministrom Butkovićem, paralelno smo dovršili sve pripreme za izgradnju druge cijevi tunela Učka, što je omogućilo da u prosincu prošle godine započnemo s radovima.


Naše su ekipe započele proboj s istarske i kvarnerske strane istovremeno te bi gradnja trebala trajati 42 mjeseca. Naše tehničke službe pripremaju i dokumentaciju i dozvole za dovršetak izgradnje Ipsilona sve do spoja s riječkom zaobilaznicom, odnosno spoja s čvorom Matulji, što bi moglo biti spremno u roku od dviju godina. Riječ je o fazi 2B2 u što je uključena i izgradnja drugog vijadukta Limska Draga i mosta Mirna, rekao je Silić.


SNIMIO: VEDRAN KARUZA


Bez kooperanata


Za probijanje druge cijevi tunela Učka, Bina Istra, odnosno izvođač radova, francuski Bouygues TP, odlučio se jednim dijelom, ističu u Bina Istri, za direktnu izvedbu, odnosno gradnju bez kooperanata, za razliku od radova na izgradnji punog profila autoceste do tunela, gdje su većinu radova, čak 95 posto, izveli domaći podizvođači. Podizvođače, odnosno hrvatske građevinske kompanije, namjeravaju angažirati na pojedinim građevinskim radovima, kao i na opremanju tunela. Zbog toga je izvođač, kako navode iz Bina Istre, odlučio oformiti tim od dodatnih 150 radnika, a dosad je zaposleno 80 posto od tog broja, mahom iz Istarske i Primorsko-goranske županije.


– Na kvarnerskoj strani nalazimo se u testnom razdoblju miniranja, ovo je razdoblje tehnički vrlo osjetljivo jer kroz nekoliko testnih eksplozija radimo na preciznom podešavanju kako bismo postigli najučinkovitiji proces proboja tunela. Na istarskoj se strani uspješno odradila faza testnih miniranja te se trenutačno provodi više dnevnih miniranja. Sveukupno je dosad probijeno punih devedeset metara nove tunelske cijevi. Plan je probijanje prosječno pet do deset metara dnevno sa svake strane tunela, što znači da bi naše ekipe probile do prosječno do 20 metara dnevno.


Kako bismo postigli ubrzani tempo gradnje, tunel se probija s obiju strana. Nakon probijanja krenut će izgradnja betonske oplate tunela, kolničke konstrukcije kao i sustava odvodnje. Naravno, slijedi i opsežan program opremanja najsuvremenijom tunelskom opremom za sigurno prometovanje cestovnim tunelima kao što su protupožarni sustavi, ventilacija, dinamična signalizacija, videosustav, kao i komunikacijski sustavi.


Foto galerija: Tunel Učka: Probijanje druge cijevi Foto: Vedran Karuza


Probijanje bi trebalo biti dovršeno za dvije godine do kraja 2023. dok opremanje, testiranje i puštanje u promet do polovice 2024. godine, ako svi uvjeti gradnje budu realizirani.


Druga cijev tunela Učka obuhvaća izgradnju drugog kolničkog traka od čvora Vranja do tunela Učka, odnosno portala Kvarner, dionice duge osam kilometara, što uključuje 5,6 kilometara druge cijevi tunela Učka s opremom i poprečnim vezama koje će spajati postojeću i novu tunelsku cijev te izgradnju novog odmorišta na kvarnerskoj strani tunela Učka. Radovi će uključivati izgradnju novog čvora Vranja, izgradnju novog podvožnjaka, izgradnju dvaju novih nadvožnjaka, izgradnju prometne poveznice iznad portala obiju cijevi tunela Učka na istarskoj strani, izgradnju triju novih cestarinskih prolaza te izgradnju nove zgrade za vatrogasnu postrojbu, na postojećoj platformi s istarske strane tunela Učka.


Ova podfaza nazvana 2B2-1, prilično je zahtjevna jer zona radova prolazi kroz geološki osjetljivo područje te se treba izgraditi pod prometom.


SNIMIO: VEDRAN KARUZA


»Jumbo« bušilice


Na ovom će se projektu, ističu u Bina Istri, prvi put koristiti najsuvremenija oprema za gradnju cestovnih tunela po metodi iskopa tunela bušenjem i miniranjem stijena. Od strojeva će se koristiti tunelske »jumbo« bušilice na hidraulični pogon, tunelski utovarivač posebno razvijen za podizanje velikih količina materijala u prostorima ograničenih gabarita, kao i transportna traka za prijenos tereta.


Dario Silić / Foto: DUŠKO MARUŠIĆ/PIXSELL

Dario Silić / Foto: DUŠKO MARUŠIĆ/PIXSELL


– Unatoč visokoj automatizaciji radova koju omogućuju najsuvremeniji strojevi, ljudski faktor igra ključnu ulogu. Zanimljivo je istaknuti da su svi strojari koji će rukovati tim strojevima lokalni kadar koji je prošao posebne obuke u inozemstvu. Ovaj projekt na kojem će biti angažirano oko 500 radnika te gotovo stotinjak strojeva svakako će doprinijeti da mladi ostanu i rade u Hrvatskoj u sljedeće tri i pol godine godine, a pomoći će i građevinskom sektoru u Hrvatskoj s obzirom na to da će dio radova izvoditi hrvatske građevinske kompanije.


Po završetku radova, također ćemo obnoviti postojeću cijev tunela Učka s ulaganjem od 60 milijuna kuna, kako bi je uskladili s regulativom EU-a, ističu iz Bina Istre, dodajući kako je glavni izvođač uz potporu domaćih podizvođača sve radove dosad izveo u zadanim rokovima, uz odvijanje prometa paralelno s radovima, pri čemu nije bilo ni dodatnih troškova.


Bina Istra osigurala financiranje kod komercijalnih banaka

Financiranje radova na dionici koja obuhvaća i drugu cijev tunela Učka te obnovu postojeće osigurao je sam koncesionar autoceste, odnosno Istraskog ipsilona, Bina Istra, potkraj prošle godine, kad je završeno projektno financiranje. Bina Istra je, zajedno sa svojim dioničarima, osigurala takozvani club deal kredit sa sedam komercijalnih banaka, u iznosu od 920 milijuna eura za potrebe refinanciranja starih kredita i financiranje novih za izgradnju, na rok od 17 godina te s nižim kamatnim stopama nego što su bile do tog trenutka. Republika Hrvatska u tom aranžmanu nije financijski sudjelovala, ali je Bina Istri, uz odobrenje Europske komisije, koncesija na Istarskom ipsilonu produžena do 2039. godine.