Autobusa, i onih novije generacije, ima, ali ih nema tko voziti / Foto V. KARUZA
Oko stotinu vozača već će imati ispunjen godišnji, zakonom propisan maksimum od 250 prekovremenih radnih sati
povezane vijesti
- Udruga kralj Tomislav organizira nogometni turnir za strane radnike i poslodavce. Podržavaju ih HDZ-ov ministar i eurozastupnik
- Marko Filipović u predizbornu kampanju ide sa sloganom “Kopat ma ne molat”
- Pitali smo šefa SDP-a o novoj Filipovićevoj kandidaturi za gradonačelnika. Odgovor je jako zanimljiv
RIJEKA – Nakon što je u Novom listu objavljeno da će Autotrolej zbog nedostatka vozača od 5. lipnja prijeći na ljetni vozni red, gotovo tri tjedna prije kraja školske godine, što je nezapamćen presedan u riječkom javnom gradskom prijevozu, kao i da uprava razmišlja o zapošljavanju vozača iz inozemstva, o svemu se, prilično šturo, oglasio i riječki gradonačelnik Marko Filipović.
Šturo očitovanje
– Na Skupštini KD-a Autotrolej, koju čine predstavnici svih suvlasnika društva, dakle predstavnici Grada Rijeke i okolnih gradova i općina, direktor Autotroleja izvijestio je da je zbog nedostatka vozača javni gradski prijevoznik prisiljen korigirati vozni red, odnosno smanjiti broj polazaka na način kako se to čini tijekom ljetnih mjeseci. Naime, trenutačno veći broj vozača koristi stari godišnji odmor, dok je dio vozača na bolovanju, te se, nažalost, događalo da se određeni polasci na pojedinim linijama nisu mogli realizirati. Tako će u ponedjeljak, 5. lipnja, na snagu stupiti ljetni vozni red na gradskim linijama.
Inače, problem nedostatka vozača nije od jučer, više puta smo ga i komunicirali, i nije specifičan samo za Rijeku i Autotrolej, već se s ovom problematikom susreću brojni prijevoznici. U takvim okolnostima Autotrolej i svi suvlasnici poduzimaju sve mjere koje su im na raspolaganju. Tako je ove godine postignut dogovor sa sindikatima i ukupna godišnja svota za plaće zaposlenih u Autotroleju povećana je 1.050.000 eura. Povećanje je provedeno ovisno o visini plaće i deficitarnosti radnog mjesta, pri čemu je vozačima kao najdeficitarnijem kadru najviše povećana plaća. Također, Autotrolej financira i osposobljavanje nezaposlenih vozača B ili C kategorije za stjecanje D kategorije i potrebnih certifikata za vožnju autobusa te prekvalifikaciju nezaposlenih za upravljanje autobusom. Do sada je na ovaj način prekvalificirano sedam vozača. Moram reći i da je očito potrebno i svojevrsno osvježenje obrazovnog sustava kako bi se obrazovalo više kadrova osposobljenih za upravljanje autobusima. Što se tiče zapošljavanja stranih vozača, vidjet ćemo je li to rješenje za Autotrolej. Zanimanje vozača gradskog autobusa odgovoran je posao koji uključuje i poznavanje lokalnih prilika, i poznavanje mjesta koja povezuje linija koju održavaju, ali i poznavanje jezika, kazao je gradonačelnik.
Dugotrajan problem
Mateo Mavrić, povjerenik Sindikata vozača i prometnih radnika, upozorava da problem nedostatka vozača nije od jučer, a situacija bi se mogla dodatno pogoršati dolaskom jeseni i početkom nove školske godine.
– Problem nedostatka vozača prisutan je svugdje, a u Autotroleju je dodatno naglašen još za vrijeme pandemije COVID-19, kada je bivša uprava odlučila da neće produžiti ugovore za dvadesetak vozača koji su tada bili zaposleni na određeno vrijeme. To je učinjeno kako bi se kratkoročno stabiliziralo poslovanje, ali sada vidimo dugoročne posljedice takve odluke. Najesen bi ovaj problem mogao dodatno eskalirati jer će oko stotinu vozača, od 262 koliko ih je trenutačno zaposleno u Autotroleju, već imati ispunjen godišnji, zakonom propisan maksimum od 250 prekovremenih radnih sati. Bojim se da bi zbog toga što neće moći raditi dodatne prekovremene sate moglo doći do novog kolapsa sustava i voznih redova, rekao je Mavrić, dodajući da vozači u prosjeku odrade desetak radnih sati prekovremenog rada na gradskim linijama, ali i oko trideset na prigradskim svakog mjeseca. Kao čelnik najvećeg sindikata u Autotroleju namjerava na hitan sastanak pozvati gradske vlasti i upravu komunalnog društva.
– U što kraćem roku na sastanak ćemo pozvati gradonačelnika Marka Filipovića, direktora Roberta Mrvčića i pročelnicu za komunalni sustav Maju Malnar kako bismo pokušali naći rješenje ovog problema, rekao je Mavrić.
Alen Bartulac, predsjednik sindikata Primorsko-goranskih komunalaca, drugog po broju članova u Autotroleju, također naglašava da problem nedovoljnog broja vozača traje već dulje vrijeme ne samo u Autotroleju već i u cijeloj Europi, pri čemu je, smatra, samo pitanje dana kada će se za volanom gradskih i prigradskih autobusa naći strani vozači. Bartulac ističe da su, osim visine primanja, u Autotroleju problematični i uvjeti rada, u kojima velik broj vozača svakog mjeseca radi prekovremene sate, uz dvokratni rad i rad vikendom.
– Kad vozač autobusa radi vikende, praznike, blagdane, ujutro, popodne, navečer, a puno puta i dvokratno, ustaje u četiri sata ujutro, a odlazi na spavanje kada cijeli grad već odavno spava. Sve ovo utječe na njegov život i zdravlje i potpuno je opravdano što uz ovakve uvjete ima beneficirani radni staž, ali ni to nije dovoljno kad ste primorani raditi prekovremeno zbog nedostatka vozača kako bi se uspio održati planirani vozni red, kaže Bartulac.
Skepsa oko kvalifikacija stranih radnika
Po pitanju mogućnosti zapošljavanja stranih vozača Alen Bartulac skeptičan je oko njihovih kvalifikacija za obavljanje posla. – Kod uvoza vozača brine samo jedna bitna činjenica, a to je gdje su ti vozači koji dolaze mahom iz Indije ili Nepala polagali vozački ispit, gdje su prije vozili, imaju li položen kod 95 i ostale regulative potrebne za upravljanje profesionalnim kategorijama vozila u Hrvatskoj. Prisjetimo se samo kada je 20 vozača prije desetak godina u KD-u Autotrolej dobilo otkaze jer su, navodno, kvalifikaciju za vozača polagali u nekim ustanovama koje nisu bile regularne. Bez obzira na njihovo dugogodišnje iskustvo u vožnji autobusa i položen vozački ispit za upravljanje vozilima za prijevoz putnika. Dok su naši kvalitetni vozači novo zaposlenje potražili negdje drugdje, danas više nitko ne pita za iskustvo. Ako imaš papir da si vozač autobusa, sjedni, vozi, nitko ne pita gdje si se školovao, gdje si ranije radio, kakvo iskustvo imaš. Želimo li ovo izbjeći, morat ćemo pribjeći trendu podizanja osobnih dohodaka i izjednačavanja s primanjima radnika širom Europe. Tada bi se naši ljudi sigurno počeli vraćati i ne bi bilo potrebe za uvozom stranih radnika, kaže Bartulac. |
Rade non-stop
Dodaje i da je Sindikat primorsko-goranskih komunalaca tijekom kolektivnih pregovora s poslodavcem inzistirao na povećanju varijabilnog dijela osnovice i povećanju niza drugih dodataka na plaću vozača koja bi, prema njegovim riječima, sigurno bila znatno veća u slučaju odrađenog većeg fonda sati tijekom mjeseca.
– Nažalost, to nam je odbijeno. Prihvaćeno je povećanje dodatka na plaću jer je to bila jeftinija varijanta za poslodavca. Sada dolazimo do jednog ključnog trenutka kada vozači odbijaju raditi prekovremeno iz dva razloga. Jedan je taj što za osnovne sate rada dobiju neznatno veću plaću u odnosu na 20 ili 30 prekovremenih sati. Drugi je taj, prema mom mišljenju možda i puno bitniji, da je vozačima autobusa u KD-u Autotrolej već previše prekovremenog rada koji traje godinama zbog nedostatka vozača. Mnogi od njih nemaju više strpljenja jer nemaju privatni život s obzirom na to da rade non-stop. Kada se riješimo starog godišnjeg, dolazi novi. Teško se mogu osigurati dva slobodna dana zaredom. Ljudi su iscrpljeni zbog prekovremenog rada i manje slobodnih dana. Često se razbole, pa odlaze na bolovanja potpuno opravdano, kaže Bartulac.