Snimio Vedran KARUZA
Posebna vrijednost djela dr. Julije Lozzi Barković ogleda se u činjenici da je po prvi put komparativnim pristupom obrađen cjelokupan graditeljski fond dviju gradskih cjelina Rijeke čiji je razvoj tekao odvojeno
RIJEKA U prepunoj vijećnici Grada Rijeke jučer je predstavljena knjiga dr. Julije Lozzi Barković »Međuratna arhitektura Rijeke i Sušaka«, objavljena u nakladi Izdavačke kuće »Adamić«.
Kako je u ime izdavača istaknuo direktor »Adamića« Dragan Ogurlić, riječ je o kapitalnom djelu posvećenom graditeljskoj baštini 20. stoljeća. Knjiga je nastala temeljem doktorske dizertacije autorice koja ju je prilagodila širem krugu čitatelja, a predstavlja riječku arhitekturu nastalu u razdoblju između dva svjetska rata, kada je Rijeka bila grad podijeljen između dviju država: Kraljevine SHS i Kraljevine Italije.
Uz čestitke autorici i izdavaču, riječki gradonačelnik Vojko Obersnel osvrnuo se na vrijednost knjige, primijetivši da je riječ o djelu kojim se nastavlja poduži niz izdanja koja su u nekoliko proteklih godina dotakla različite segmente riječke prošlosti, što je najbolji protuargument tezi da je Rijeka grad bez identiteta, o kojoj se vode vječne rasprave.
Po njegovu sudu, knjiga je važan doprinos ne samo struci i znanosti, već će poslužiti i dodatnoj turističkoj promociji Rijeke, a naći će put i do šireg kruga čitatelja s interesom za baštinu.
Povijesni kontekst
Stručni osvrt na knjigu dali su recenzenti dr. Nana Palinić i Željko Bartulović, a predstavljanju su nazočili i grafički dizajner Branko Lenić, te fotograf Marko Gracin, koji je autor trećine ilustracija kojima je knjiga bogato opremljena.
Osim suvremenih, uključene su povijesne fotografije, kao i preslike originalnih arhitektonskih nacrta i crteža. Knjiga ukupno sadrži 630 slikovnih priloga.
Prema riječima Nane Palinić, posebna vrijednost djela dr. Julije Lozzi Barković ogleda se u činjenici da je po prvi put komparativnim pristupom obrađen cjelokupan graditeljski fond dviju gradskih cjelina Rijeke čiji je razvoj tekao odvojeno.
Knjiga je strukturirana u nekoliko cjelina kroz koje su zasebno obrađene različite tipologije stambene arhitekture, upravne zgrade, sjedišta politike i kulture, javno zdravstvene i socijalne ustanove, školski, sportski i rekreativni objekti, kao i sakralne građevine te industrijski objekti.
Uvodna poglavlja prikazuju povijesni kontekst zbivanja, stilska previranja, urbanističko planiranje i protagoniste graditeljske djelatnosti u međuratnom razdoblju koje su akteri toga vremena, kako je napomenula Palinić – doživljavali poratnim, s pogledom uperenim u budućnost, a ne s mišlju na još jedan rat koji će uskoro buknuti.
Vrhunska ostvarenja
Nositelji graditeljske aktivnosti većinom su bili civilni inženjeri, prvenstveno odani svojoj struci, a ne politici, pa su i rezultati koje su postizali u dva grada bili slični.
Primarno im je bilo graditi dobru arhitekturu, a međusobno rivalstvo ih je dodatno poticalo na stvaranje vrhunskih ostvarenja u kojima se odražavaju svi fenomeni karakteristični za cjelokupno arhitektonsko stvaralaštvo tog doba na međunarodnoj razini.
Prema najavi izdavača, autorica će kroz feljton u Novom listu obraditi nekoliko najistaknutijih građevina nastalih u ovome razdoblju, poput Hrvatskog kulturnog doma i zgrade Rektorata na Sušaku, Vile Ružić na Pećinama, Riječkog nebodera, Case nave na Belvederu, zgrade O.Š. Nikola Tesla te crkve sv. Romualda i Svih Svetih na Kozali.