Nataša Dragaš-Zubalj, Sanja Kvaternik Hren i Darko Roviš / Foto S. DRECHSLER
Od dvadeset petero djece u osnovnoškolskom razredu, petero njih ima problema s mentalnim zdravljem, dok samo jedno dijete zatraži pomoć, rečeno je na predstavljanju filma
povezane vijesti
RIJEKA – Promotivno-edukativni film “Mentalno zdravlje” koji za cilj ima podići svjesnost o ovom rastućem javnozdravstvenom problemu te važnost mentalnog zdravlja među djecom i mladima predstavljen je danas u OŠ Kantrida.
Osvijestiti mlade
Od dvadeset petero djece u osnovnoškolskom razredu, petero njih ima problema s mentalnim zdravljem, dok samo jedno dijete zatraži pomoć, rečeno je na predstavljanju filma koji je nastao u suradnji OŠ Kantrida i županijskog Nastavnog zavoda za javno zdravstvo.
– Namjera promotivnog filma bila je senzibilizirati društvo za poteškoće mentalne naravi kod djece i mladih, ali i stručnu javnost koja bi potencijalno mogla pomoći u rješavanju problema te osvijestiti mlade da mogu potražiti pomoć, istaknula je zamjenica ravnatelja NZZJZ-a Nataša Dragaš-Zubalj, koja je ujedno i specijalistica školske medicine te voditeljica Odjela za školsku i adolescentsku medicinu u Zavodu. Dragaš-Zubalj dodaje kako oko 50 posto mentalnih poremećaja nastaje prije 14. godine života, no veliki dio njih se ne evidentira i prođe nezapaženo, što onda utječe na prijenos mentalnih poremećaja u odraslu dob, a samim time može utjecati i na radnu sposobnost.
Film “Mentalno zdravlje”, u kojem sudjeluju učenici od 5. do 8. razreda OŠ Kantrida, osim što senzibilizira javnost da mentalni poremećaji postoje i da se razvijaju u ranoj dobi, upućuje i na činjenicu da djeca i mladi mogu besplatno zatražiti pomoć u više savjetovališta u Primorsko-goranskoj županiji.
– U provedenom probiru, koji smo napravili u okviru izrade vodiča za savjetovališta, od 1700 djece, oko 150 djece zatražilo je pomoć. U 90 posto slučajeva bila je potrebna samo pomoć školskog liječnika ili suradnika, a ostali su trebali pomoć psihologa ili psihijatra. Međutim, samim probirom postali smo više osjetljiviji na to da mentalni poremećaji postoje i da ih ne treba ignorirati, a s druge strane dobili smo dojam da mladi i djeca danas puno otvorenije govore o problemima, odnosno da je došlo do svojevrsne destigmatizacije mentalnih poremećaja, što je dobro, zaključila je Dragaš – Zubalj.
Darko Roviš, voditelj Odsjeka za promicanje i zaštitu mentalnog zdravlja Nastavnog zavoda za javno zdravstvo PGŽ-a istaknuo je da čak 20 posto djece i mladih ima problema s mentalnim zdravljem, a pandemija koronavirusa ove je procjene značajno povećala.
– Dosadašnje procjene govorile su da otprilike dvadesetak posto djece i mladih ima problema s mentalnim zdravljem. Nove procjene svjetske organizacije na globalnoj razini donose povećanje od 10 do 20 posto problema mentalnog zdravlja, a najranjivija skupina upravo su djeca i mladi. Tomu i sami svjedočimo u našim savjetovalištima za mlade, gdje bilježimo povećan broj zahtjeva za savjetovanjem, rekao je Roviš te u pružanju potrebne podrške i pomoći kao najvažniji korak istaknuo je preventivu te važnost identifikacije, odnosno screeninga mentalnog zdravlja. Tako je, među projektima koje Zavod provodi, naglasak stavio na projekt Trening životnih vještina namijenjen osnovnoškolskoj populaciji kojim se želi osnažiti kompetencije djece, a koji će se od ove godine provoditi među vrtićkom djecom. Također, u planu je i izrada mobilne aplikacije edukativnog karaktera namijenjena adolescentima i mladima koji će se putem nje moći upoznati s problemima mentalnog zdravlja i tehnikama samopomoći. Ravnateljica Osnovne škole Kantrida, Sanja Kvaternik Hren ovom prilikom zahvalila je Zavodu što su upravo njihovu školu odabrali za snimanje promotivnog filma.
– Mentalno zdravlje djece tema je o kojoj sve škole i resorno ministarstvo itekako brine, a naročito danas, kada smo svjesni posljedica epidemije Covid-19 i vremena koje djeca provode u virtualnom svijetu, kazala je ravnateljica OŠ Kantrida. Dodala je da je škola uključena u nekoliko preventivnih programa vezanih upravo uz jačanje mentalnog zdravlja djece. Ono što su primijetili u neposrednoj komunikaciji jest da djeca danas uistinu počinju osjećati svoje probleme te imaju hrabrosti obratiti se stručnom suradniku u školi i potražiti pomoć, što je svakako važan korak u smanjenju destigmatizacije teškoća vezanih uz mentalno zdravlje.