foto: Sergej Drechsler
Prošle godine je ID Rivina flota imala 195 tjedana plovidbe, dok se ove godine taj broj više nego udvostručio te je dosegnuto 426 tjedana. Riječ je o porastu od 120 posto u odnosu na 2020., no to je 72 posto 2019. jer nedostaje čitav svibanj
RIJEKA – U riječku luku u prvih devet mjeseci ove godine stiglo je 7.992 putnika na jedrenjacima što ukazuje na porast od 47,36 posto u odnosu na isto razdoblje lani. Pokazuju to novi podaci Lučke uprave (LU) Rijeka u kojoj su podsjetili da je lani na malim jedrenjacima iz Rijeke isplovilo oko 4.200 putnika.
– Nakon višemjesečnih organizacijskih priprema za siguran prihvat turističkih brodova u putničkoj luci tijekom 2020. i izrađenom Planu upravljanja lukom u krizi uzrokovanoj pandemijom COVID-19, Lučka uprava Rijeka stekla je oznaku sigurnosti »Stay safe in Croatia« i »Safe Travels« pa je time omogućila i rast putničkog prometa brodova kapaciteta do 50 putnika u 2021. godini koji teži brojkama iz 2019. kada je u istom razdoblju pristiglo 11.592 putnika, rekli su u Lučkoj upravi Rijeka.
Ključni travanj i svibanj
Dakle, kraj listopada donio je i završetak ovogodišnje sezone krstarenja malim kruzerima, odnosno jedrenjacima u Rijeci tijekom koje se uspjelo vratiti dobar dio prometa iz godina prije korone. S gotovo osam tisuća putnika, pritom izgubljenom predsezonom, sezona jedrenjaka ipak je u konačnici ispala jako dobro. O tome kakva je bila sezona malih kruzera s polaskom iz Rijeke iz prve ruke, razgovarali smo sa Selimirom Ognjenovićem, čelnim čovjekom minhenske agencije ID Riva tours čije jedrenjake se ove godine u riječkoj luci moglo vidjeti sve do pred kraj listopada. Naime, posljednji gosti kućama su s jedrenjaka ID Rive iz Rijeke otišli pretposljednjeg vikenda u listopadu što znači da je posezona doista lijepo potrajala.
Na kraju još jedne izazovne sezone, Ognjenović nam je kazao da je sezona 2021. završila, međutim, ID Riva je već uvelike u pripremama za turističku 2022.
– Buking ide, ne kao u najboljim godinama, ali ide. Isto tako, na sastancima koje sam imao sa svojim ljudima u Hrvatskoj, rekao sam im, za iduću godinu me najviše interesira kada će sezona početi. Konkretno, kada su brodovi u pitanju, interesiraju me kraj travnja i svibanj. Ako to riješimo, sve ostalo smo riješili. To se pokazalo i ove godine. Mi smo ove godine krenuli 5. lipnja, i to svaki vikend s po nekoliko brodova više. Slikovito rečeno, na djelu je bio tipičan zakon inercije, dok ti sam ne pokreneš, poguraš, čak ni tržište putovanja se samo ne pokreće. Dakle, kada govorimo o 2022., cilj nam je imati turiste već u svibnju, znači nakon Uskrsa, a ne nakon blagdana Duhova, kazao je Ognjenović.
Podsjetio je na najave da će sezona 2021. biti bolja od 2020. upravo stoga jer će biti dulja, i to se obistinilo. Predsezone ni ove godine praktički nije ni bilo, međutim, posezona je pozitivno iznenadila.
Polasci su ove godine bili do 23. listopada, s time da su posljednje polaske ID Rivini brodovi imali čak i bolje nego u prijekriznim godinama. No to je, pojasnio je Ognjenović, rezultat inercije ove godine koja je kasnije krenula te se produžila, a i činjenice da se do kraja listopada zadržalo prekrasno vrijeme.
Odgovorno i ponosno
Posljednjeg tjedna isplovilo je ukupno 14 brodova od ukupne flote koju čine 32 broda.
– Ako gledamo razdoblje od kraja srpnja do kraja sezone, bilo bi dobro da se takve sezone ponavljaju što se tiče dužine. Naravno, još uvijek je tu bilo i dosta rasprodaja, radili smo i preko nekih kanala poput televizijske prodaje, što dosta košta, ali na kraju je naša flota završila još jednu sezonu odgovorno i ponosno. U nedjelju kada su se vezivali u lukama, svim svojim suradnicima sam napisao »Hvala vam, sezona 2021. je gotova, sezona 2022. počinje sutra ujutro«, slikovito je ilustrirao naš sugovornik te dodao da će za pokretanje bukinga već u svibnju trebati dosta uložiti u tržište.
Jedan, ali vrijedanŠto se tiče prihvata brodova za kružna putovanja s većim kapacitetima putnika, odnosno velikih kruzera, prema podacima Lučke uprave Rijeka u 2019. godini u Rijeku je stiglo oko 31.500 putnika s velikih kruzera, a najave za 2020. predviđale su i dvostruko više dolazaka s obzirom na najave od čak 40 brodova na kružnim putovanjima. Kao posljedica globalne krize uzrokovane pandemijom, lani su svi dolasci brodova otkazani, kao i u prvih devet mjeseci ove godine. Prvi dolazak velikog broda »Eurodam« s 903 putnika, kompanije Holland America Line, zabilježen je 3. listopada, dakle, krajem turističke sezone. |
Iz Rijeke je ove godine plovilo 12 brodova koji su počeli s turama početkom lipnja, s time da su na razini ukupne flote, primjerice, kolovoz, rujan i listopad bili na nivou 2019. Lani je tako ID Rivina flota imala 195 tjedana plovidbe, dok se ove godine taj broj više nego udvostručio te je dosegnuto 426 tjedana.
Stalni gosti
– To je porast od 120 posto u odnosu na 2020., međutim, time smo došli na 72 posto 2019. jer nam naprosto nedostaje čitav svibanj, dakle tih 25 posto o kojima govorim za sljedeću godinu. Iz Rijeke su polasci i lani išli relativno duže, dok su ove godine i južne destinacije zaključile sezone 23. listopada. Rijeka je i ove godine pokazala svoju kvalitetu, u Rijeci ostajemo i dalje trajno. To je program koji ide, s time da imamo i one koji se na ove ture vraćaju i više puta godišnje. To su stalni gosti koji puno znače, pojasnio je naš sugovornik. Istaknuo je i kako smatra da će Rijeka dobiti na važnosti u okretanju k održivosti, a na čemu se u Hrvatskoj radi, uz ostalo i kroz novu Strategiju razvoja održivosti hrvatskog turizma. Divljanje cijena energenata, uz ostalo i benzina i dizela, sigurno je nešto o čemu će se ubuduće morati razmišljati, tim više što je Kvarner primarno autodestinacija.
No, kao vrlo zanimljiva opcija ekološki prihvatljivijeg, ali i što je još važnije, jeftinog dolaska do kvarnerske regije, sigurno je i veza vlakom. Koja može biti itekako zanimljiva i isplativa, a što je već lani pokazao češki željeznički prijevoznik RegioJet uspostavivši željezničku liniju do Rijeke.
Ekološki aspekt
A i u ID Rivi razmišljaju na tom tragu, doznajemo. Čemu se i nije za čuditi jer su već od početka dovođenja jedrenjaka u Rijeku imali vezu vlakom koja je goste jedrenjaka dovodila direktno iz Bavarske.
– Pokušat ćemo usmjeriti tu osviještenost o očuvanju okoliša prema korištenju vlaka kao ekološki vrlo prihvatljivog prijevoznog sredstva tako da će uskoro imati razgovor s predstavnicima Deutsche Bahna o mogućnostima takvog prijevoza. Treba vidjeti koliko su oni na to spremni i na koji način bi se to moglo ostvariti jer vjerujem da je i to budućnost. Vidimo kamo idu cijene dizela, a čemu se, ako analiziramo što nas čeka u budućnosti, ne možemo veseliti. Ako znamo da su nam automobilisti glavni gosti prošle dvije sezone, onda se moramo zapitati koliko će to divljanje cijena nafte tom autogostu druge godine donijeti dodatnog troška i je li ga on spreman platiti, ukazao je Ognjenović.
Isto tako, komentirajući ovu turističku godinu na jedrenjacima, upozorio je i na još jedan trend. Naime, Kvarner je sa svojim velikim otocima ustvari idealna destinacija za krstarenja biciklista. Trend boravka u prirodi i dalje je naglašen, no pokazalo se da su ove godine ipak u manjem broju od očekivanog na jedrenjake stigli biciklisti individualci. Uglavnom se radilo o zatvorenim grupama gostiju, dok su pojedinci-ljubitelji bicikliranja očito ipak radije birali odmor u samostalnoj režiji i mimo boravka u zajedničkom prostoru kakav je brod.