Foto: Nikola Blagojević
povezane vijesti
Nakon tragedije u Malom Lošinju u kojoj su poginula trojica pomoraca Jadrolinije, a jedan je ozlijeđen, u padu ulazno-izlazne rampe trajekta Lastovo, kao i niza drugih incidenata vezanih uz kvarove ulazno-izlaznih rampi na brodovima nacionalnog putničkog brodara, iz riječkog ogranka stranke Pravo i Pravda su upozorili da sustavi podizanja i spuštanja rampi sajlama nisu standard u pomorstvu te zahtijevaju posebne materijale i održavanje, zatraživši odgovore od uprave Jadrolinije.
– Zašto nisu ugrađeni klasični sustavi podizanja hidrauličkim cilindrima koji je puno sigurniji. Zašto su na brodove ugrađene sajle koje nisu prikladne za ovu vrstu posla, zašto nisu od nehrđajućeg čelika i vodonepropusne i treće pitanje je koji je interval mijenjanja tih sajli. Ali interval ne u godinama ili mjesecima, nego u broju odrađenih ciklusa.
Na ova pitanja tražimo odgovore, a ako ih ne dobijemo, preostaje nam jedino da tražimo ostavke uprave, rekao je Daniel Klaić, predsjednik riječkog ogranka Pravo i Pravda.
Daniel Vidas, inženjer brodogradnje s trideset godina radnog iskustva u nekadašnjem Brodogradilištu Kraljevica koji je radio na poslovima gradnje i održavanja trajekata Jadrolinije na konferenciji je ustvrdio kako su na više Jadrolinijinih brodova za podizanje i spuštanje ulazno-izlaznih rampi ugrađeni mehanizmi sa sajlama, umjesto standardnog rješenja s hidrauličkim cilindrima.
– Da bi se ugradile sajle, one moraju biti od nehrđajućeg čelika, upletene na odgovarajući način, vodonepropusne i podmazivane iz jezgre za cijeli svoj radni vijek. Reklo bi se da je netko odgovoran iz Jadrolinije zaboravio da je more slano, da cijele zime puše bura i da su sajle izuzetno izložene koroziji, rekao je Vidas.
Objasnio je da sajle imaju ograničeni vijek trajanja, kao i da moraju imati odgovarajuća svojstva. Kazao je kako je cjelokupna tehnička aktivnost na brodovima posao Hrvatskog registra brodova koji raspolaže svom dokumentacijom.
– Sada u medijima čitamo da su sve sajle na trajektima Jadrolinije necertificirane. Kako je onda moguće da su brodovi dobili certifikate za plovidbu. Prisjetimo se i trajekta Oliver za kojeg se govorilo da ne može ploviti po našim standardima pa je dokumentaciju ipak dobio i plovi, bez da su u njega ugrađeni potrebni elementi. Jadrolinija je sada u poziciji da mora braniti rješenje koje je odavno trebalo odbaciti kao opasno. Sajle ugrađene na brodovima su istrošene, radi zamora materijala, koji je vidljiv i sve ih treba odmah promijeniti. Nakon toga treba odlučiti što s tim brodovima, rekao je Vidas.
Tomislav Filić je upozorio kako je s problematikom o kojoj su govorili bio upoznat i najviši državni vrh, odnosno tadašnji predsjednik Republike Hrvatske Ivo Josipović, još početkom 2013. godine.
– Gospodin Vidas je uočio niz nedostataka i nepravilnosti, nedostataka i odstupanja u odnosu na dobru brodograđevnu praksu. Njegovim višegodišnjim monitoringom ustanovljena su odstupanja od projektne dokumentacije i odstupanja od izvedbenih standarda te zanemarivanja mogućih posljedica i eventualnih opasnosti po putnike i posadu Jadrolinijinih brodova. Zatražio je prijem u Uredu predsjednika, a predsjednik je ovlastio savjetnike da preuzmu predmet sa svom dokumentacijom, što je učinjeno.
Dokumentaciju je nakon toga predao i Državnom odvjetništvu u Zagrebu i Rijeci. Po završetku mandata tadašnjeg predsjednika, nova predsjednica u potpunosti je ignorirala ovaj slučaj, a jedino pozitivno je da je cijela dokumentacija arhivirana u tajništvu Ureda predsjednika pa se, ako postoji politička volja, ta dokumentacija može pronaći i aktivirati, rekao je Filić.