AVIOPRIJEVOZ

Poznati makroekonomist Šonje ulagač u novu avio tvrtku: ‘ETF Airways povezivat će Europu i jadranske gradove’

Alenka Juričić Bukarica

Foto Ivica Tomić

Foto Ivica Tomić

Kada i turizam PGŽ-a započne diversifikaciju u pravcu većeg udjela dolazaka aviogostiju, odnosno prema udaljenijim tržištima, ETF Airways će sigurno pouzdanim i cjenovno povoljnim čarter letovima podržati takvu poslovnu orijentaciju, kaže Velimir Šonje



RIJEKA – Dok je prije koronakrize Kvarner tijekom zime imao nekoliko avionskih veza, primjerice prema Münchenu i Beogradu, ova je zima poprilično pusta. Na Krku su krajem listopada, što se redovnih linija tiče, ispratili i posljednja dva zrakoplova Ryanairov za Frankfurt i Eurowings za Düsseldorf, no i dalje je na snazi zimski red letenja domaćeg avioprijevoznika Trade Aira, koji je lani počeo letjeti za Rijeku. Kako doznajemo, bez obzira na epidemiološke mjere i ograničenja u Hrvaskoj, zimski red letenja nisu mijenjali.


Pilot Marko Cvijin, direktor Trade Aira, govoreći o tome kakva im je s obzirom na situaciju popunjenost aviona, kazao je kako im je iz Zračne luke Rijeka od početka zimskog reda letenja prosječna popunjenost blizu 30 posto.


– Iz Rijeke prema Dubrovniku i Splitu bilježimo nešto veći postotak, odnosno oko 35 posto prosječne popunjenosti zrakoplova, dok je prema Osijeku iz istog pravca oko 20 posto. Premda se radi o malim brojevima, ako uzmemo u obzir da su restrikcije zbog bolesti COVID-19 još uvijek na snazi i da je fluktacija putnika zimi znatno manja nego u ljetnim mjesecima, spomenuta je popunjenost na navedenim linijama ipak zadovoljavajuća, kaže Cvijin.




Što se tiče predstojećeg razdoblja, kaže kako dokle god epidemiološke mjere ograničavaju kretanja ljudi, ne očekuju znatnije promjene u popunjenosti linija.
– Međutim, kako se provodi cijepljenje, ako se pokaže učinkovitim, vjerujemo da bi se s dolaskom proljeća, koje samo po sebi pridonosi rastu prometa u svim gospodarskim granama, to moglo promijeniti, optimističan je Cvijin.


Fleksibilnost i pouzdanost


Ovih je dana objavljena vijest da se u Hrvatskoj osniva još jedna privatna zrakoplovna tvrtka ETF Airways. Osnivač je pilot i poduzetnik Stjepan Bedić, dok je među ulagačima i poznati makroekonomist Velimir Šonje, koji ima 9,2 posto udjela i član je Nadzornog odbora. Ovog ulagača pitali smo kakvi su planovi ETF Airwaysa, odnosno planiraju li u svoje itinetere uključiti i krčku zračnu luku s obzirom na to da u najavama kažu kako im je cilj prvenstveno povezati jadranske gradove s europskim destinacijama. Šonje je kazao kako je cilj ETF Airwaysa uslugama čartera i sličnim aranžmanima, primarno na tržištu Europske unije, fleksibilnošću i pouzdanošću usluge iskoristiti prilike koje očekuju u narednim godinama.


U kolovozu 9.500, a u studenome 239 putnika!

U Zračnoj luci Rijeka u studenome prošle godine imali su 239 putnika ili oko 11 posto onoga što se odradilo u studenom 2019. Rijeka je tako bila na petom mjestu po broju putnika, a iza nje su ostali Zadar, Osijek, Mali Lošinj i Brač. Zanimljivo je kako je u ovom mjesecu, primjerice, mali lošinjski aerodrom imao čak i povećanje broja putnika. Naravno, radi se o vrlo malom realnom broju putnika, njih tek 40-ak, no statistički ispada da ih je bilo 64 posto više nego godinu prije. Podaci Državnog zavoda za statistiku pokazuju kako je posezona bila prilično teška pa je u ZL-u Rijeka u listopadu zabilježeno oko 1.600 putnika ili tek desetina ostvarenja iz 2019., a u rujnu 4.430 putnika ili 15 posto pretkriznih brojki. Dok u travnju i svibnju nije bilo putnika, u lipnju su se oni počeli vraćati te ih je zabilježeno oko 1.500, da bi u srpnju krčkim aerodromom prošlo oko 6.900 putnika. Maksimum lanjske godine bio je kolovoz s oko 9.500 putnika. Sve zajedno, od početka godine ZL Rijeka je prema ovim podacima imao oko 25.000 putnika. Prije korone taj je broj dosezao prvi put u povijesti 200 tisuća putnika.

– Stoga su za nas zanimljive destinacije u koje znatan broj gostiju dolazi zračnim putem. U Hrvatskoj je to prije svega Dalmacija, a posebno Dubrovnik. Međutim, kada i turizam Primorsko-goranske županije započne diversifikaciju u pravcu većeg udjela dolazaka aviogostiju i kada se lanac vrijednosti u industriji, od velikih touroperatera preko lokalnih destination management agencija do hotela i privatnog smještaja dijelom reorijentira prema udaljenijim tržištima odakle nema mnogo autogostiju, ETF Airways će sigurno biti tu da pouzdanim i cjenovno povoljnim čarter letovima podrži takvu poslovnu orijentaciju, kazao je Šonje. Zasad se, dakle, primarno orijentiraju na dalmatinsko područje, koje je i više vezano na aviopromet i aviogoste Što se, poznato je, u vrijeme pandemije južnom Jadranu ustvari obilo o glavu te je imao veći pad nego Kvarner i Istra, koji su glavnim tržištima lako dostupni autom.


Najneizvjesnija sezona


Što se tiče zračnih linija ove godine, sezona 2021. bit će vjerojatno najneizvjesnija dosad. Zrakoplovne su kompanije u velikim gubicima i trebat će im i nekoliko godina da se oporave, a situacija je s pandemijom još uvijek neizvjesna i svima je jasno da će veliku ulogu u vraćanju kakvog-takvog avioprometa odigrati procjepljivanje pa se trenutačno čini da se sve svodi na utrku s vremenom. Ipak, neke aviokompanije počele su najavljivati svoje itinerere za ovu, u najmanju ruku čudnovatu, godinu. Tako je, primjerice, Ryanair najavio novu liniju za Napulj – Zadar, a i Condor je najavio kako će i ove godine letjeti za Zadar.


Što se tiče Rijeke, prve laste nisu baš najbolje. Naime, portal Croatian aviation navodi kako u predstojećem ljetnom redu letenja Rijeku nemaju poljski nacionalni prijevoznik LOT Polish Airlines, a koji je lani unatoč koronakrizi letio prema Krku, kao i Air Serbia sa svojom linijom Rijeka – Beograd. Ova je linija uvedena u lipnju 2019. godine te je prometovala dva puta tjedno zrakoplovima tipa ATR75. Linija je nastavila prometovati i u većem dijelu zimskog reda letenja 2019./2020. godine. Ljetos pak ovaj prijevoznik nije obnovio promet na nekoliko linija prema Hrvatskoj: uz Rijeku, izostale su i linije prema Zadru i Puli, a kompanija je potvrdila kako će u procesu restrukturiranja trajno ukinuti liniju između Beograda i Rijeke.


Poljski nacionalni avioprijevoznik je, da podsjetimo, za Rijeku lani letio iz Varšave i to od 5. srpnja svake nedjelje. Bila je to jedna od ukupno 13 linija koje su unatoč koronakrizi prošlog ljeta uveli prema Hrvatskoj.
A niskobudžetni Condor zasad ne planira ponovno uvesti liniju prema Frankurtu, no ostavljaju otvorenu mogućnost da se i to promijeni.