Velik interes za zdravstveni odgoj - predstavljanje priručnika održano je u punoj gradskoj vijećnici / Foto N. BLAGOJEVIĆ
Urednice priručnika su Ela Pijaca Plavšić i Vesna Kovač, a autorski tim čine Sandra Pavičić-Žeželj, Nataša Dragaš-Zubalj, Martina Šeša, Tea Juretić, Maša Komadina, Ana Goleš, Maja Obućina i Aleks Finderle. Pilot-faza programa počinje za dva do tri tjedna u školama Centar, Dolac, »Ivan Zajc«, Kantrida, Podmurvice i Vežica
povezane vijesti
RIJEKA Ovo je povijesni dan, ne samo za Rijeku, već i za cijelu Hrvatsku, istaknula je Eli Pijaca Plavšić, jedna od urednica jučer predstavljenih prvih tiskanih izdanja priručnika i kurikuluma programa Zdravstveni odgoj i obrazovanje, koji se ove školske godine uvodi u riječke škole. Navodeći kako se na uvođenju programa radilo više od dvije godine, najavila je da će pilot-faza programa u šest riječkih osnovnih škola započeti kroz dva do tri tjedna. Za pilot-fazu odabrane su škole Centar, Dolac, »Ivan Zajc«, Kantrida, Podmurvice i Vežica, a program će se provoditi kao dva odvojena ciklusa. Prvi ciklus uključuje učenike petih i šestih, a drugi sedmih i osmih razreda.
Ilustrativne aktivnosti
Uz Pijacu Plavšić, urednica jučer predstavljenih priručnika je i Vesna Kovač, dok autorski tim čine: Sandra Pavičić-Žeželj, Nataša Dragaš-Zubalj, Martina Šeša, Tea Juretić, Maša Komadina, Ana Goleš, Maja Obućina i Aleks Finderle.
– Napravljena su dva priručnika, za svaku razinu. Misija i vizija programa je pripremiti djecu i mlade za zdrav i zadovoljan život. Naša ideja je da provedbom kurikuluma učenici donose informirane odluke kako bi poboljšali svoje mentalno, emocionalno, fizičko i socijalno zdravlje. Kurikulum je utemeljen na znanstvenim istraživanjima, međunarodnim dokumentima i konvencijama. Napravljen je velik istraživački posao kako bismo bili sigurni da autorski tim stoji iza svake rečenice. U središtu učenja i poučavanja je učenik, potiče se aktivno učenje, djelovanje u zajednici te je cijeli kurikulum orijentiran na to da učenici djeluju na okruženje. Njeguje se načelo otvorenosti i uvažavanja različitosti, razvija kritičko mišljenje, promiče participativnost i djelovanje u zajednici. Ovaj program podrazumijeva suradnju svih dionika, obitelji, škole, lokalne samouprave, stručnjaka i lokalne zajednice, naglasila je Pijaca Plavišić.
Dodajući da su priručnici prevedeni i na talijanski jezik, Vesna Kovač je istaknula da su rađeni prema konceptu razvijanja zdravstvene pismenosti.
– Pazili smo da svaki element tog procesa bude utkan u priručnike, jer na taj način možemo garantirati da će uz podršku provoditelja priručnici biti korišteni na pravi način te da će se iz njih izvući maksimum. U priručniku za pete i šeste razrede nalaze se 22 teme, a u priručniku za sedme i osme razrede njih 28. Priručnici su pisani stilom primjerenim za učenike pojedine razredne dobi. Pazili smo da sadržaji budu znanstveno utemeljeni, ali prilagođeni uzrastu. Osim teksta, osmislili smo i ilustrativne aktivnosti koje učenici mogu provoditi individualno ili grupno, objasnila je Kovač.
Edukacija nastavnika
Ujedno je istaknula da je predviđeno da učenici vode svoj portfelj zdravstvenog odgoja i obrazovanja te da su priručnici moderno dizajnirani. Prosvjetni djelatnici koji će prvi u Hrvatskoj provoditi Zdravstveni odgoj i obrazovanje završili su edukaciju koja je trajala od svibnja do srpnja, a kako je naglasila Pijaca Plavišić, iz svake škole koja sudjeluje u pilot-fazi educirano je po troje provoditelja. Dodajući da uz Građanski odgoj i obrazovanje uvođenje Zdravstvenog odgoja i obrazovanja čine nadstandard, riječki gradonačelnik Marko Filipović jučer je najavio da će nakon pilot-faze školske godine 2025./2026. Zdravstveni odgoj i obrazovanje kao izvannastavna aktivnost biti ponuđen svima koji za to izraze želju.
– Prva smo jedinica lokalne samouprave koja uvodi ovu izvannastavnu aktivnost, ali nadam se da nismo zadnja te da će mnogi gradovi i općine, kao i Građanski odgoj i obrazovanje, preuzeti program. Teme koje obrađuje program su zdrava prehrana, tjelesna aktivnost, mentalno zdravlje, prevencija rizičnog ponašanja te spolno i reproduktivno zdravlje i rodna ravnopravnost, a to su bitne i važne teme s kojima se učenici trebaju upoznati. Izgradili smo prepoznatljiv sustav odgoja i obrazovanja na razini Rijeke te se trudimo da obrazovanje i nadstandard obrazovanja budu u fokusu. Ovo je mali, ali siguran korak prema boljem odgojnom i obrazovnom procesu u školama, a nadam se da će se taj mali korak pretvoriti u veliki kada ga preuzmu ostale jedinice lokalne samouprave, zaključio je Filipović.