Sortirnica u Mihačevoj Dragi izgrađena je početkom 2022., no od tada je - zatvorena / Foto V. KARUZA
Sortirnica bi dnevno mogla obrađivati do pedeset tona otpada te bi omogućila veću iskoristivost i vrijednost odvojeno prikupljenih sirovina, kao i povećanje stope recikliranja komunalnog otpada
povezane vijesti
RIJEKA – U tijeku je priprema dokumentacije za nadmetanje, odnosno natječaj za odabir operatera novog postrojenja za sortiranje odvojeno prikupljenog otpada u Mihačevoj dragi koji bi, nakon gotovo godine dana čekanja, početkom ove godine mogao krenuti s radom.
Sve u roku, ali…
Informacije su to koje je Gradska uprava prije nekoliko dana navela u odgovoru jednom građaninu putem sustava »Reci glasno« gradskog portala Moja Rijeka.
Naime, moderno postojenje za sortiranje odvojeno prikupljenog otpada, odnosno sortirnica u Mihačevoj dragi, izgrađena je još početkom prošle godine, a sredinom ožujka 2022. dobila je i uporabnu dozvolu. Sve je provedeno i realizirano u zadanom roku. Međutim, od tada pa do današnjega dana riječka sortirnica, vrijedna čak pet milijuna eura, nije dobila priliku započeti s radom, a do problema je došlo u trenutku kada je bilo potrebno odabrati operatera koji će upravljati postrojenjem. Premda bi gradsko Komunalno društvo Čistoća bilo logičan izbor, odabir upravitelja potrebno je provesti sukladno uredbama kojima se uređuje javna nabava i zakonu kojim se uređuju koncesije. Nažalost, cijeli postupak odvija se nevjerojatno sporo i to iz nekoliko razloga, kazali su prije pola godine iz Odjela za komunalni sustav Grada Rijeke.
U pojašnjenju su tako naveli da je riječ o postupku koji se prvi put provodi u Hrvatskoj, jer ovakvu sortirnicu kakvu je Rijeka izgradila nema još niti jedan grad u Lijepoj Našoj. Osim toga, spomenuli su da odabir operatera zahtijeva složene pravne postupke i analize koji bi trebali odrediti uvjete upravljanja novim pogonom, dok su se kao treći razlog nametnule promjene na tržištu uzrokovane prvo pandemijom koronavirusa, a potom i ratom u Ukrajini, a onda vjerojatno i inflacijom, koje direktno utječu na ovaj kompleksan postupak.
Konzultacije i upute
Ono što su također naveli jest da sve mora biti provedeno u skladu s odredbama ugovora sklopljenog između Grada Rijeke, Ministarstva zaštite okoliša i energetike te Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, a svako postupanje suprotno sklopljenom ugovoru za posljedicu bi mogao imati naplatu penala.
Zbog svega navedenoga, okvirno razdoblje početka rada novog pogona smjestili su u početak ove godine, a Gradska je uprava u svom nedavnom odgovoru istaknula da Odjel za komunalni sustav Grada Rijeke posljednjih mjeseci aktivno radi na tome da se sortirnica stavi u pogon.
– Od ishođenja uporabne dozvole do danas Grad Rijeka provodio je aktivnosti u pogledu pripreme natječaja za odabir upravitelja, odnosno operatera Sortirnice. S obzirom na to da je riječ o prvoj javnoj nabavi ovakve vrste u Republici Hrvatskoj, uz dodatne konzultacije i upute koje je bilo potrebno pribaviti od niza nadležnih ministarstava i drugih državnih tijela, bilo je nužno voditi računa i o čitavom nizu elemenata koje treba uzeti u obzir prilikom izrade Projektnog zadatka za potrebe provođenja javne nabave te javnog natječaja za odabir upravitelja sortirnicom, navodi se u odgovoru.
U izgradnji sudjelovali i građani Rijeke i prstena
U izgradnji modernog pogona sortirnice u Mihačevoj dragi indirektno su sudjelovali svi građani riječkoga prstena. Naime, projekt je proveden u okviru Operativnog programa Konkurentnost i kohezija 2014.-2020. u ukupnoj vrijednosti od 4,95 milijuna eura, odnosno 37,3 milijuna kuna, od čega je 4,15 milijuna eura ili 31,3 milijuna kuna bespovratnih sredstava, dok su ostala sredstva iz svojih proračuna osigurali Grad Rijeka te gradovi Kastav, Kraljevica i Bakar te općine Viškovo, Klana, Čavle, Jelenje i Kostrena. |
Moderni pogon
Također, navode da se u svrhu izrade Projektnog zadatka pristupilo i izradi ekonomske analize kojom su utvrđene obaveze budućeg pružatelja upravljanja ovim modernim pogonom. Istaknuli su da je Projektni zadatak izrađen, a u tijeku je priprema dokumentacije za nadmetanje, odnosno natječaj za odabir operatera.
– Očekuje se da će početkom ove godine biti objavljen javni natječaj za upravitelja Sortirnice. Nakon zaključenja javne nabave i sklapanja ugovora za uslugu upravljanja Sortirnicom očekuje se i otvaranje te početak rada postrojenja, stoji u odgovoru Gradske uprave iz koje se nadaju da će, zbog svega navedenoga, građani imati razumijevanja.
Sortirnica bi dnevno mogla obrađivati do pedeset tona prikupljenoga otpada te bi omogućila veću iskoristivost i vrijednost odvojeno prikupljenih sirovina iz otpada, kao i povećanju stope recikliranja komunalnog otpada.