Živi užas

FOTO Pogledajte kako izgleda ambulanta na riječkom Pehlinu, koliko je ovo sramotno!?

Ervin Pavleković

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Osim što nemaju papira i smrde, WC-i u ambulanti su i bez struje



U vremenima dok pandemija koronavirusa još uvijek traje te zahtijeva posebne mjere, ponajprije one higijenske, gotovo je nevjerojatno da, primjerice, neka zdravstvena ustanova nema niti zadovoljavajući sanitarni čvor.


Upravo to je slučaj s Domom zdravlja na Pehlinu čiji djelatnici od prošle godine bezuspješno pokušavaju skrenuti pažnju nadležnima na problem sanitarnoga čvora, zbog vlastitog nezadovoljstva, no i zbog stalnih i svakodnevnih pritužbi pacijenata koji su, kako nam kažu, u svemu ovome najbitniji.





Dom zdravlja Primorsko-goranske županije na Pehlinu je pod županijskom ingerencijom, a sama zgrada u vlasništvu je Grada Rijeke koji ju je dao Domu zdravlja PGŽ-a na korištenje. Ta ustanova, naime, uključuje liječnike koji su zakupci prostora, no i liječnike koji su zaposlenici Doma zdravlja te nemaju prostor u zakupu.


Kako nam je jedna od djelatnica, odnosno jedna od liječnica pod zakupom kazala, problemi sa sanitarnim čvorom i s krovom koji prokišnjava – zbog čega je isključena struja – traju gotovo dvije godine, a na usmene i pismene prigovore i molbe nitko od nadležnih ne reagira.


Štoviše, djelatnici te ustanove koji su pod zakupom su u srpnju ove godine i pravnim putem još jednom pokušali skrenuti pažnju na neodgovarajuće uvjete sanitarija u toj ustanovi.


Pismena molba


Naime, na temelju pisane dokumentacije koju smo dobili na uvid, liječnici podzakupnici obratili su se pisano, pravnim putem, Domu zdravlja PGŽ-a u srpnju ove godine te su tražili hitno rješenje problema sa sanitarijama, prije nadolazećih jesenskih kiša.



Trenutno stanje, kako su naveli, »opasno je po zdravlje, prostor WC-a smrdi, a zidovi kroz koje prolaze električne instalacije potpuno su mokri te po zidovima curi voda«, čime u dopisu ukazuju i na mogućnost razvijanja bakterija.


Uz postojeći problem sa sanitarijama, navode i da zbog »nedovoljnog čišćenja zajedničkih prostora, prostora zaposlenika Doma zdravlja, okoliša zgrade« poslove čišćenja rade i medicinski djelatnici.


U pisanom odgovoru koji su dobili od ravnatelja Doma zdravlja PGŽ-a početkom prošloga mjeseca navodi se da je Dom zdravlja PGŽ-a upoznat s problemom sa sanitarijama i krovom te su manjim intervencijama pokušali otkloniti problem, no s obzirom na to da nisu uspjeli, moraju se poduzeti značajniji radovi u segmentu investicijskog održavanja koje nisu bili u mogućnosti izvesti zbog financijskih sredstava koja se moraju osigurati.


Na temelju rebalansa proračuna osnivača, odnosno Županije, kažu, planiraju osigurati potrebna financijska sredstva za održavanje pehlinske zgrade Doma zdravlja, kako bi se »do početka kišnog perioda otklonili nastali problemi«. U istome dopisu, Dom zdravlja navodi i da aktivno prati stanje zgrade te da su u prethodnim godinama ulagali značajna sredstva.



Kako su nam pojasnile dvije liječnice pod zakupom prostora koje žele ostati anonimne, one kao zakupci plaćaju prostor Županiji koja je odgovorna za sam objekt Doma zdravlja Pehlin i njegovo održavanje.


Za razliku od djelatnika Doma zdravlja Pehlin, zakupci uredno plaćaju najam prostora, čišćenje zajedničkih prostora, sve račune, a za uređenje ambulanti, svog inventara, aparature, čak i slavine, zakupci sami izdvajaju sredstva, stoga zahtijevaju hitno rješenje problema sa sanitarijama.


Problemi su počeli, pričaju nam, gotovo prije dvije godine, jer krov prokišnjava, pa za vrijeme kiše u WC moraju staviti plastične kante koje sakupljaju vodu koja kaplje.


Čak i uz kante, ističu, pod WC-a bude često poplavljen, mokar i klizav, a upravo zbog veće količine vode i vidljivo prisutne vlage, čiji se miris intenzivno osjeti, posebice u WC-u za djelatnike ustanove, električna energija je isključena.



S obzirom na isključenu struju i prostor WC-a koji nema prozore, jasno je da svjetla uopće nema, pa oni koji žele koristiti WC mogu to učiniti jedino uz pomoć svjetla na mobitelu ili kojeg drugog pomagala, ne bi li barem malo osvijetlili prostor WC-a.


Učestale pritužbe pacijenata


Najveći je problem, napominju, to što Dom zdravlja uključuje liječnike opće prakse, rehabilitacijski dio i pedijatra, a pedijatarska obrada, primjerice, uključuje i uzimanje uzorka urina, što podrazumijeva odlazak roditelja s djecom u WC koji nema svjetla.


U WC-u ponekad nedostaje toaletnog papira, papira za ruke ili sapuna, o čemu svjedoči primjerice i kratko dopisan tekst nekoga od korisnika koji kaže – »stavite papira«. Toaletni papir, primjerice, za vrijeme kiše bude mokar jer krov prokišnjava, pa je u konačnici neupotrebljiv.



Da su pritužbe pacijenata na stanje WC-a u Domu zdravlja na Pehlinu stalne i ponavljaju se, potvrđuje nam troje liječnika koji rade u toj ustanovi, pacijentica koju smo zatekli na hodniku te dvije medicinske sestre koje su bile u smjeni prilikom našeg dolaska.


S obzirom na nezadovoljstvo pacijenata WC-om, pritužbe su učestale i gotovo svakodnevne, a djelatnici su, govore, nemoćni, stoga su na vratima WC-a za pacijente stavili natpis kojim se potencijalni prigovori ili žalbe korisnika upućuju izravno na e-mail adresu ravnateljstva Doma zdravlja PGŽ-a, no dok nadležni ne krenu u rješavanje tog problema, s nezadovoljstvom pacijenata i dalje se svakodnevno moraju suočavati upravo djelatnici Doma zdravlja na Pehlinu.



Prije nekoliko dana poslali smo upit Domu zdravlja PGŽ-a i Upravnom odjelu za zdravstvo Primorsko-goranske županije vezan za situaciju u Domu zdravlja na Pehlinu, točnije s pitanjem u kojoj je fazi rješavanje problema sa sanitarijama te kada bi se točno moglo započeti sa sanacijom potrebnih dijelova zgrade, a iz ravnateljstva PGŽ-a odgovorili su:


Javna nabava u tijeku


– Ovim putem slobodni smo Vas informirati da su rebalansom financijskog plana osigurana potrebna sredstva te da je postupak provedbe jednostavne nabave za izvođenje predmetnih radova u tijeku.



Pristigle ponude zainteresiranih ponuditelja će biti pregledane te će se odabrati najpovoljniji ponuditelj. Ove pretpostavke omogućuju sklapanje Ugovora za izvođenje radova s odabranim ponuditeljem u cilju što skorijeg početka radova.


U sklopu realizacije održavanja zajedničkih dijelova zgrade planiran je popravak oštećenja na dijelu ravnog i kosog krova iznad prostora WC-a za djelatnike, izrada nove elektroinstalacije te uređenje i bojenje prostora WC-a.



Planirani rok realizacije svih radova je 45 dana od dana uvođenja u posao.


Ujedno želimo ukazati da je vlasnik zgrade Grad Rijeka, a Dom zdravlja PGŽ-a zajedno s nositeljima privatnih ordinacija jedan od korisnika predmetne zgrade.


U prethodnim godinama Dom zdravlja PGŽ-a je uložio značajna sredstva za tekuće i investicijsko održavanje zgrade (zamjena stolarije, zamjena temeljne kanalizacije, uređenje prostora kuhinje i dnevnog boravka, uređenje ulaza u zgradu, redoviti pregled i saniranje oštećenja na krovu, uređenja pojedinih ordinacija i dr.) s ciljem da predmetna zgrada ostane u primjerenom stanju za pružanje zdravstvene zaštite, kazali su iz ravnateljstva Doma zdravlja Primorsko-goranske županije.