Još ništa od radova

Pogled na unutrašnjost Glavnog riječkog kolodvora sve govori: “Vrijeme ovdje nije stalo, nego ide unazad”

Vladimir Mrvoš

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

I ovog ljeta vrata glavne zgrade riječkog Željezničkog kolodvora bit će zatvorena. Obnova unutrašnjosti još nije ni počela



Pročelje Glavnog riječkog kolodvora završeno je još 2022. godine, ali unutrašnjost kolodvora još nije u funkciji – jednostavno je zatvoreno. Od svih prostora kolodvora radi jedna privremena blagajna i poslovnica za iznajmljivanje vozila.


Ugostiteljski objekt je zatvoren i kako piše u postupku preuređenja, a radi i noćni WC “čučavac” jer je glavni, pristojno uređeni WC, zatvoren iz tehničkih razloga. Saznajemo da je ponovo začepljen od strane beskućnika koji se okupljaju nedaleko u prostorima napuštenih skladišta.


– Vrijeme ovdje nije stalo, nego ide unazad, kaže nam jedan od sugovornika, dok drugi koga smo zatekli na kolodvoru kada je izlazio iz WC-a, samo je promentirao – Nije dobro.


Čekaju se konzervatori




Iz korporativnih komunikacija HŽ infrastrukture o razlozima zbog čega ne počinju radovi na obnovi unutrašnjosti kolodvora saznali smo još u srpnju prošle godine.



– Tijekom radova na sanaciji prostora za prijam i otpremu putnika u vestibulu kolodvorske zgrade Rijeka pronađena je izvorna zidna plastika i oslici na zidovima zbog čega su daljnji radovi u tom dijelu kolodvorske zgrade zaustavljeni dok se ne izradi projekt unutrašnjeg uređenja prema zahtjevu konzervatora.


Projektna dokumentacija za dio interijera prijamne zgrade namijenjen putnicima (vestibul, čekaonica, prolazi prema peronima) je izrađena. Nakon izdavanja potvrde Konzervatorskog odjela u Rijeci na izrađeni glavni projekt, početkom svibnja 2024. pokrenut je postupak nabave za radove.


U ovom trenutku ne možemo definirati koliko će trajati javna nabava. Nakon što odabrani izvođač bude uveden u posao, radovi bi trebali trajati osam mjeseci, odgovorili su na naš upit početkom srpnja prošle godine iz HŽ infrastrukture.



Ponovo smo poslali upit ovih dana je li se što promijenilo od tada.


– Zbog svojeg iznimnog arhitektonskog i povijesnog značaja kolodvorska zgrada u Rijeci je pod zaštitom Ministarstva kulture RH te se svi radovi na zgradi moraju izvoditi prema uvjetima i pod stalnim nadzorom konzervatora.


Tijekom izvođenja radova na obnovi zgrade te zbog naknadnih zahtjeva konzervatorskog nadzora uzrokovanih vrijednim nalazima izvornih zidnih oslika i zidne plastike koji su otkriveni na zgradi tijekom tih radova, ali i zbog velikih povećanja cijena građevinskih radova u posljednjih nekoliko godina, preostali radovi na zgradi koji uključuju uređenje prostora namijenjenog putnicima, kao što ste upoznati, još nisu završeni.


Ni iz Češke, ni iz Trsta


Za radove na unutrašnjem uređenju kolodvora Rijeka, koji će obuhvatiti vestibul, čekaonicu te prolaze prema peronima, izrađena je projektna dokumentacija koju je potvrdio Konzervatorski odjel u Rijeci.



Postupak nabave za radove pokrenut je u svibnju 2024. godine, no s obzirom na to da su pristigle ponude bile više od procijenjene vrijednosti nabave, postupak je poništen u srpnju 2024. Planom investicija predviđena su financijska sredstva za preostale radove za zgradi kolodvora.


Postupak javne nabave bit pokrenut za otprilike dva mjeseca, a planirani rok završetka radova je osam mjeseci od uvođenja izvođača u posao, odgovorili su nam iz HŽ infrastrukture.


Prema svemu sudeći i ovo ljeto putnike će dočekati zatvoren kolodvor, ali i pitanje kakav će dojam dobiti putnici koji prvi put vlakom stignu u Rijeku. Koliko je za sada poznato neće biti vlaka iz Češke, koji je uveden prije par godina, ali ni vlaka iz Trsta koji je uveden prošle godine uz velike najave da bi ove godine postojala i jutarnja linija Rijeka-Trst, a ne samo popodnevna.



Umjesto da se uvede jutarnja linija za Trst, prema svim najavama neće stizati ni ona jutarnja iz Trsta za Rijeku.


Srećom pa besplatno


Ono malo putnika što smo zatekli na kolodvoru nije bilo raspoloženo za razgovor, a još manje za fotografiranje. Uz dva strana radnika, bilo je i par naših putnika.


Iz vlaka koji je krenuo iz Zagreba i trebao je stići u Rijeku po redu vožnje za 4 sata i 39 munuta, vožnja je potrajala skoro pet sati, rekao nam je svoje dojmove jedan od rijetkih putnika, nevoljko raspoložen za razgovor.



– Presjedali smo u Jastrebarskom i do Karlovca smo se vozili autobusom, pa onda opet vlakom, kaže nam jedan od putnika.


Mlađi je umirovljenik pa mu je vožnja besplatna, zahvaljujući odlukama Vlade kojim se stimuliraju umirovljenici da više putuju. Kaže da je vlak bio popunjen samo na relaciji od Zagreba do Karlovca i od Gorskog kotara do Rijeke, pa misli da je bio jedini putnik iz Zagreba.



Da je platio kartu ovim vlakom ona bi mu došla po redovnoj cijeni 7,97 eura, a nižu bi cijenu platio (6,50 eura), da je koristio first minute autobusnog prijevoza, s kojim bi putovao oko 2 sata.


– Nigdje ne žurim, besplatno je, a i volim putovati vlakom, kaže nas sugovornik, prolazeći pokraj spomen ploče projektantu ove zgrade i glavnom arhitektu Mađarskih državnih željeznica Ferencu Pfaffu, kome je možda manje trebalo da se cijeli projekt osmisli i realizira nego što je potrebno za njegovu unutrašnju obnovu.