Petra Mandić / Foto Vedran Karuza
Postoje kratkoročna i dugoročna rješenja da bi javni gradski prijevoz funkcionirao normalno, a ne kao da je riječ o Pakistanu, istaknula je vijećnica Mosta u Gradskom vijeću Rijeke Petra Mandić
povezane vijesti
Gradska vijećnica Mosta Petra Mandić zatražila je hitan sastanak s gradonačelnikom Rijeke Markom Filipovićem i direktorom Autotroleja Robertom Mrvčićem da bi se zaustavio krah javnog gradskog prijevoza u Rijeci.
Ona je uvjerena da postoje rješenja kako bi se Autotrolej pretvorio u najpoželjnijeg poslodavca u gradu i kako bi javni gradski prijevoz funkcionirao normalno, a ne kao da je riječ o Pakistanu.
Usporedba s »Galebom«
– Imamo ozbiljno stanje u Autotroleju. Financijski problemi traju zadnjih 15-ak godina, sjećamo se i samozapaljivanja autobusa, a trenutačno se suočavamo s najvećim problemom – upravljanjem ljudskim resursima i nedostatkom kadrova.
Jedina mjera koju su gradska uprava i direktor uveli je značajno reduciranje voznih redova. Posljedica je da naši građani nemaju gotovo nikakav javni prijevoz. Većina naše školske djece mora pješačiti pola sata do 45 minuta do škole, ne stanu u autobuse.
Primjer linije broj 5 najbolje svjedoči o kakvom je stanju riječ. Nakon pet stanica od Drenove u sedam, osam ujutro, na Škurinjama ne mogu pokupiti putnike budući da oni ne stanu u autobus. Kada i stanu, riječ je o prizoru koji kao da je snimljen u Pakistanu i njihovim vlakovima koji su pretrpani ljudima, upozorila je Mandić.
Pojasnila je da su u Mostu zato stavili glave na jedan kup i odlučili ponuditi rješenja.
– Zatražili smo kao Klub vijećnika Mosta hitan sastanak s gradonačelnikom Markom Filipovićem i direktorom Autotroleja. Odgovor za sada nismo dobili. Predlažemo kratkoročne i dugoročne mjere.
Kratkoročne su vatrogasne jer želimo zadržati Autotrolej kao komunalno društvo koje će obavljati javni prijevoz. U ovom trenutku to nije moguće jer rješenja gradonačelnika i direktora su rješenja koja mogu dati rezultate za šest mjeseci.
Naša djeca i radnici ne mogu čekati toliko dugo. Tražimo da se za linije kao što je linija 1b, koja je ukinuta, izmijeni odluka o komunalnom prijevozu i prijevoz na njoj obavlja prijevoznik partner. Druga mjera je javljanje malih prijevoznika na natječaj kako bi iznajmili svoje vozače za određenu cijenu.
Njima bi bilo prihvatljivo da to naplate koliko košta cijena njihovog vozača za mjesec dana, a to je oko 3.000 eura, plus određena njihova zarada. To bi bilo maksimalno 1,5 milijuna eura za šest mjeseci. To nije veliki iznos za rješavanje gorućeg problema.
Podsjetila bih da je Grad Rijeka platio osam milijuna eura za brod »Galeb«, jer je samo četiri došlo iz Europske unije. Za rješavanje javnog prijevoza to nije puno novca. Oni će reći da je to jako puno, ali nije s obzirom na problem s kojim se građani suočavaju, uvjerena je Mandić.
Primjer Sinja
Dodala je da su u Mostu osmislili i dugoročne mjere.
– Kada je riječ o dugoročnim rješenjima, a nakon što smo pričali s vozačima Autotroleja, shvatili smo da problem nije samo u plaći. Većina vozača nezadovoljna je radnim uvjetima i to se ne odnosi samo na financijsku stranu.
Kada se vrate s bolovanja, dobiju najlošije linije, najlošije smjene i to im iziskuje dodatni stres. Autotrolej mora promijeniti sliku o sebi. Ljude treba privlačiti kvalitetnim uvjetima. Ako su digli plaće, to vozači u Hrvatskoj moraju znati.
Da bi došli raditi u Rijeku, moraju imati uvjete iznad standarda. Zato u dugoročnim mjerama tražimo da suosnivači Autotroleja osiguraju stambene uvjete za one koji dođu iz udaljenih mjesta. Sličan primjer je s liječnicima.
To nisu nova rješenja, samo ih treba primijeniti. Trebalo bi osigurati stopostotno povećanje satnice za noćni rad, poslije 22 sata i prije šest ujutro, zatim 75-postotno povećanje za rad nedjeljom i blgdanom.
Isto tako, treba zaposliti čim više mladih s obiteljima. Za njih treba prilagoditi smjene da ljudi rade 35 sati tjedno jer im treba više vremena. Da ostanu za istu plaću, to znači puno za usklađivanje obiteljskih obaveza. Kada je riječ o umirovljenicima, njima se treba platiti dodatno zdravstveno osiguranje, nabrojala je Mandić.
Ona je naglasila da je poanta da Autotrolej postane najpoželjniji poslodavac u Rijeci.
– Da bi došli do toga, mora se odraditi marketinški posao u medijima u cijeloj Hrvatskoj. Oglašavanje samo na Zavodu za zapošljavanje nije dovoljno, kao ni angažiranje agencije za strane radnike. Kada je riječ o zakonskim ograničenjima, vjerujem da je sve to izvedivo.
Vozači bi mogli iznajmiti autobus Autotroleja i ne moraju biti zaposleni u komunalnom poduzeću. Neophodno je izmijeniti odluku o javnom prijevozu. Sinj je to napravio u tri tjedna, izjavila je Mandić.
Petogodišnji plan poslovanja
Klub vijećnika Mosta traži i donošenje dugoročnog petogodišnjeg plana poslovanja u kojem bi se predvidio postupni rast plaća vozača za još 20 posto, zapošljavanje svih radnika na neodređeno vrijeme.
– Budući da Autotrolej u 2024. godini planira suficit u poslovanju, te s obzirom na to da postoji još prostora oko smanjenja izdvajanja za Rijeka plus i Poslovne sustave, vjerujemo da su mjere koje predlažemo nužne i realno ostvarive, zaključila je Mandić.