Povratak u prošlost

Otvorena FA-RI 2024 izložba starodobnih vozila Oldtimer kluba Rijeka

Edi Prodan

Snimio Milan ĐEKIĆ

Snimio Milan ĐEKIĆ

Glavna su atrakcija bili neki uistinu raritetni automobili. Prije svih vozilo iz Muzeja Presečki Krapina - Oakland True Blue Six iz 1925. godine, najstariji pronađeni registrirani primjerak automobila u Hrvatskoj, koji će dogodine proslaviti 100. rođendan



 


 


U riječkom Exportdrvu otvorena je FA-RI 2024, izložba starodobnih vozila. Po treći put organizira ju Oldtimer klub Rijeka, a za razliku od prve dvije kad su bila izlagana samo vozila njegovih članova, sada se priča znatno proširila, praktično na sve oldtimer klubove Hrvatske, a značajna je novost, svakako i s velikom dodatnom privlačnosti za posjetitelje, da im se pridružio i Vespa klub Rijeka.

Foto galerija: Izložba starodobnih vozila FA-RI u Exportdrvu Foto: Milan Đekić





Izložba je koncipirana na način da uz prezentaciju pojedinih modela automobila i motocikala grupiranih po državama proizvodnje, na panoima pokaže i stare fotografije Rijeke vezane uz vozila i promet tih godina. Ipak, glavna su atrakcija bili neki uistinu raritetni automobili. Prije svih vozilo iz Muzeja Presečki Krapina – Oakland True Blue Six iz 1925. godine, najstariji pronađeni registrirani primjerak automobila u Hrvatskoj, koji će dogodine proslaviti 100. rođendan. Odmah do njega po zanimanju posjetitelja bio je i Jaguar SS 100 kao i znatno mlađi BMW 501.


Snimio Milan ĐEKIĆ


Predavanja

 


U subotu i nedjelju s početkom u 16 sati u sklopu izložbe održat će se i dva zanimljiva predavanja. Prvog, subotnjeg je autor i predavač Miroslav Krpan koji će govoriti o četiri motociklistička asa s Kvarnera. Oni su Mika Šnjarić, Branko Bevanda, Marijan Kosić te Zdravko Matulja.


U nedjelju je pak na redu predavanje Josipa Joke Radića vlasnika i urednika časopisa Oldtimer koji će ponuditi zanimljive, možda i manje poznate činjenice o povijesti Fiata s naglaskom na njegov pogon u Lingottu.

S obzirom da je središnja tema izložbe FIAT, Torpedo cabriolet iz 1929. godine je također bio u središtu pozornosti velikog broja posjetitelja koji su došli na otvorenja izložbe, a bilo je tu i klasičnih Balila, Topolina, kao i znatno mlađih Fiata koje još uvijek u ne baš tako malom broju susrećemo na našim prometnicama.


Snimio Milan ĐEKIĆ


Poseban osvrt dobila je i povijest auto-moto sporta na Kvarneru s naglašenim prisjećanjem na legendarne utrke na Preluku. Uz neke od motocikala što su nastupili na toj svjetskoj stazi, veliko su zanimanje budili su povijesni plakati i originalni programi vezani uz Svjetsko prvenstvo u motociklizmu održavano na legendarnoj stazi Preluk. Iako, uz nostalgična sjećanja, taj je dio izložbe pobudio i nemalo ljutnje s obzirom da je ta staza, odnosno njezin središnji dio u stanju zapuštenosti umjesto da bude točka koju će obilaziti brojni turisti, s mogućnošću kupovine suvenira, replika ovih dana u Exportdrvu izloženih memorabilija.


Kad nema Galeba…

 


A kad već ne vidiku nema Galeba, Grad Rijeke je organizatorima izložbe posudio jednu drugu relikviju vezanu uz Tita. Riječ je o Mercedes 280 S iz državnog protokol bivše SFRJ koji se, kad je Josip Broz dolazio na prostore Kvarnera i Istre, koristio kao prateće vozilo njegovog sigurnosnog tima.

Izložbu je otvorio Marko Filipović koji se posebno osvrnuo na doba tehnologije, stotinu godina koje omeđuje i najstarijih izložak na izložbi, a na njezin sadržaj i želju da postane i trajni postav naglasak je stavio predsjednik OTK Rijeka Marino Radan. O njezinom sportskom aspektu govorio je Miroslav Krpan, ugledni novinar i najznačajniji hrvatski kroničar automoto sporta, dok se velikom broju okupljenih u Exportdrvu obratio i Antun Presečki, predsjednik Hrvatskog oldtimer saveza. Izložbu su pomogli Grad Rijeka i njegova TZ, Primorsko-goranska županija te Zajednica tehničke kulture Rijeka, a otvorena je u subotu te nedjelju, od 8 do 20 sati, dok se ulaz se ne naplaćuje.


Snimio Milan ĐEKIĆ