Zadnji radni dan

Oprostio se Ivan Šarar: Mirno spavam, jer znam da nisam mogao bolje

Davor Mandić

Ivan Šarar / Foto Angela Maksimović

Ivan Šarar / Foto Angela Maksimović

Mislim da smo uspjeli u tome da puno ljudi ostvari svoje snove u kulturi i ja mirno spavam, rekao je Ivan Šarar



Ivan Šarar danas je odradio posljednji radni dan u riječkoj gradskoj upravi. Pročelnik Odjela za kulturu Grada Rijeke već neko vrijeme nije bio, s obzirom na to da riječka gradska uprava doživljava reorganizaciju kojom je ukinut samostalni Odjel za kulturu, a koji je sada pripojen brojnim drugim sektorima u odjel u javnosti već prozvanim mastodontskim.


Jedna era riječke kulture tako je završila, i to ne samo zato što je iz sustava gradske uprave otišao Ivan Šarar nakon što je u njemu proveo dvanaest godina, nego i zato što nova reorganizacija toga sustava i praktički, a ne samo simbolički, ukazuje na novi položaj kulture u gradu koji je baš od kulture probao napraviti brend.





No o tome Šarar na današnjem opraštanju nije želio govoriti, kao što nije želio govoriti ni o projektima koji bi se ticali njegova angažmana u gradskoj upravi, iako se neki od njih nisu mogli zaobići.


Uostalom, i samo mjesto današnjeg oproštaja bila je Dječja kuća, nedvojbeno najbolja kolateralna dobit projekta Rijeke – Europske prijestolnice kulture, kojega je Šarar bio jednim od stožernih stupova.


Šarar je svoje posljednje obraćanje javnosti u svojstvu zaposlenika Grada Rijeke iskoristio da bi se zahvalio. Na prvo je mjesto stavio sada već pokojni Odjel za kulturu, odnosno ljude s kojima je 12 godina radio.


Strano tijelo


– Oni su me primili kao strano tijelo, kao vanjskog čovjeka i mislim da smo uspjeli napraviti dobar start-up unutar uprave, u kojem nije bilo puno hijerarhije.


Zahvaljujem se i Vojku Obersnelu i svima koji su me birali, jer je to bio preduvjet za ovaj fenomenalan posao koji sam htio raditi i u kojem sam bio sretan.


Kao što sam sretan i sada kad se opraštam – rekao je Šarar, napomenuvši da nije sve, dakako, išlo glatko, odnosno da se znalo govoriti kako na ozbiljan posao dolazi neki tip iz benda, ali njemu je baš to što je bio iz benda puno pomoglo da se snađe u tom novom, puno kompleksnijem bendu.



– Skupilo se tu puno formalnih i neformalnih bendova, koji su se mogli zvati i susjedstva, ili kako god, a i vi, novinari, mediji, jedan ste od tih bendova.


I žao mi je što nisam trošio više vremena u to da se međusobno bolje razumijemo. Jedino što bih mijenjao, više bih vremena posvetio tome – rekao je Šarar, izdvojivši u zahvali i konkretne ljude, poput Mani Gotovac, Olivera Frljića, Marina Blaževića, Kristiana Benića, Sašu Randića, Bojana Boškovića, Vuka Ćosića, Snježanu Prijić Samaržiju, Slavena Tolja, “to drvo mudrosti riječke kulture, koji i kad šuti kaže puno”.


Zahvalio se i ministrici Nini Obuljen Koržinek i državnom tajniku Krešimiru Partlu, a spomenuo je i ostale ministre kulture s kojima je surađivao, kao i “tri gracije” riječke kulture: Irenu Kregar Šegotu, Nikolinu Radić Štivić i Eminu Višnić.


Hranite rizik


– Mislim da smo uspjeli u tome da puno ljudi ostvari svoje snove u kulturi i ja mirno spavam, jer znam da nisam mogao bolje. Ako i jesmo svi skupa bili za tri plus, bolji nismo mogli biti, ali mislim i da većih pogrešaka nije bilo.


Vjerujem u stablo kulture koje je nastalo i koje sam zalijevao – rekao je Šarar i otvorio pitanje trošenja u kulturi, istaknuvši da je shvatio, suprotno uvriježenom mišljenju, da baš treba trošiti, da treba biti ambiciozan, kreativan, pa čak i pogriješiti, jer i ta pogreška, ili “pogreška” dala je nekome posao, nekoga je platila.



– Javni sektor proizvodi mentalnost, netko tko stvara društvo mora moći i pogriješiti, mora imati slobodu. Hranite rizik, nemojte govoriti da je nešto koštalo dvadeset posto više pa je zato projekt loš.


Naravno da stvari moraju biti racionalne, ali treba i hrabrosti, i rizika, i inovativnosti. Privatni sektor je pun sebe, jer je on, kao, stvaran i donosilac je vrijednosti, ali on ne stvara mentalnost.


Ja sam bio privatnik, pa to ipak govorim – rekao je Šarar, podsjetivši na jedan projekt koji je prozivan greškom – festival Republiku – za koji je svjestan da je imao puno propusta, ali da je bio i projekcija ideje o inovaciji, stavljanje novih tema u fokus, a kad se pogledaju panelisti i lokacije njegova održavanja, u mnogim je segmentima, smatra Šarar, bio vizionarski.



Nakon još jedne isprike svima za eventualne nekorektnosti u komunikaciji, kojih je, smatra, s njegove strane sigurno bilo, Šarar je pozdravio novinare, potvrdivši da se nakon dvanaestogodišnje epizode u gradskoj upravi vraća u privatnike.