Rješenje s velikim nadzemnim spremnicima primijenit će se u većini dijelova grada, uz višestambene građevine - Marko Filipović / Snimio Vedran KARUZA
Grad Rijeka i KD Čistoća izabrali model koji će koštati 65,6 milijuna kuna, a bit će uspostavljen za 12 do 18 mjeseci
povezane vijesti
Gradonačelnik Marko Filipović prihvatio je prijedlog direktorice Komunalnog društva Ćistoća Jasne Kukuljan da se individualizacija prikupljanja komunalnog otpada u višestambenim građevinama provede ugradnjom zajedničkih nadzemnih spremnika velikih kapaciteta od dva do četiri kubika na površini javne namjene.
Ostavljena je mogućnost kombinacije tehnologija iz drugih modela, kao što su ukopani spremnici, kada je to potrebno zbog urbanističkih specifičnosti pojedinih područja grada Rijeke.
Za provedbu novog modela potrebno je osigurati oko 65,6 milijuna kuna, vrijeme potrebno za implementaciju je od 12 do 18 mjeseci, a godišnje održavanje novog sustava procjenjuje se na oko 2,5 milijuna kuna.
Zašto su se odlučili na ovaj model?
Gradonačelnik Marko Filipović pojasnio je da su razmatrana četiri modela prikupljanja komunalnog otpada i da je odluka pala na nabavu većih spremnika te da slijedi njihova nabava.
Pročelnica Odjela gradske uprave za komunalni sustav Maja Malnar dodala je da je riječ o nastavku procesa individualnog prikupljanja otpada, a u skladu s odlukom Gradskog vijeća.
– Komunalno društvo Čistoća u obvezi je predložiti model prikupljanja komunalnog otpada za korisnike koji žive u višestambenim građevinama i način korištenja zajedničkih spremnika.
Proces individualizacije u obiteljskim kućama već je krenuo i ukupno je podijeljeno 24.000 manjih spremnika na 8.000 adresa.
Za višestambene građevine cijeli postupak je složeniji. Nastojao se naći manje složen model kada je riječ o građevinskim zahvatima.
Prihvaćen je model nabave velikih spremnika koji su modularni i za čije postavljanje nije potrebni izvoditi građevinske radove.
U većini slučajeva koristit će se postojeće lokacije, ali bit će ih manje zbog toga što će novi spremnici biti značajno veći od postojećih, izjavila je pročelnica Malnar.
Pristupa im se pomoću kartice ili ključa
Direktorica Čistoće Jasna Kukuljan navela je da u preko 3.600 višestambenih zgrada živi nešto manje od 50.000 korisnika usluga KD Čistoće.
– Analizirali smo ukupno četiri modela individualizacije prikupljanja komunalnog otpada i odabrali smo, kako smo ga nazvali, model 2.
Njime se predlaže implementacija nadzemnih spremnika velikih kapaciteta od 2 do 4 metra kubična. Prednosti predloženog modela su višestruke s obzirom da se radi o modularnim metalnim spremnicima što uz vrlo prihvatljivo vrijeme implementacije u trajanju od 12 do 18 mjeseci, omogućuje lako i sigurno premještanje i nadograđivanje u slučaju potrebe za većim brojem spremnika uz minimalne operativne troškove.
Spremnici su vatrootporni te su zaštićeni od prevrtanja i vremenskih nepogoda, kao i širenja neugodnih mirisa, a onemogućen je i pristup štetočinama.
Također, zaštićeni su od neovlaštenog korištenja. Korisnici mogu pristupiti spremnicima pomoću kartice ili ključa, a spremnici za miješani komunalni otpad imaju ugrađen mjerni sustav za praćenje predane količine otpada od strane korisnika usluge.
Preliminarna okvirna procjena troška implementacije za model 2 iznosi 65,6 milijuna kuna, a preliminarna okvirna procjena troška održavanja na godišnjoj razini iznosi oko 2,5 milijuna kuna, pojasnila je Kukuljan.
Filipović uvjeren: Ovo je najbolji model za Rijeku
Gradonačelnik Filipović naglasio je da je odluka pala na model 2 jer je on financijski najisplativiji i operativno ga je najbrže provesti.
– Prikupljanje komunalnog otpada je nešto čime se lokalna samouprava mora baviti i nije to lagan zadatak. Neki gradovi su krenuli u drugom smjeru, ali vjerujemo da smo izabrali za Rijeku najbolji model jer će se smanjiti potreba za građevinskim radovima i pripremom dokumentacije. Koristit će se postojeće lokacije, ali će ih biti manje. Osim toga sustav se može nadograđivati, kazao je Filipović.
Zbog urbanističkih specifičnosti pojedinih područja Rijeke ne isključuje se mogućnost kombinacije tehnologija iz razmatrana četiri modela.
Primjerice, određeni broj ukopanih i poluukopanih spremnika već je nabavljen od strane KD Čistoća i Grada Rijeke, uz korištenje sredstava iz europskih fondova te će se nabavljeni spremnici svakako iskoristiti u onim dijelovima grada gdje je to prikladno i najbolje rješenje za uspostavu odgovarajućeg sustava sakupljanja komunalnog otpada.
Također, korisnicima u višestambenim objektima koji žele i imaju mogućnost smještaja spremnika u svojim prostorima ili dvorištima omogućit će se korištenje klasičnih spremnika zapremnine 1.100 litara.
Planiraju “intenzivno” informiranje javnosti
– Uspostava odvojenog sustava sakupljanja otpada, odnosno pojedinačnog korištenja javne usluge predstavlja veliku promjenu za građane te ista stoga zahtjeva odgovarajuću edukaciju i informiranje javnosti u svim fazama implementacije sustava.
Prema podacima Zero waste Europe, europske mreže stvorene kako bi potaknula zajednice da promišljaju o svom odnosu prema resursima, upravo je intenzivno informiranje javnosti prije i poslije uvođenja novog sustava gospodarenja otpadom i pojašnjavanje građanima potrebe za promjenom i odvojenim skupljanjem otpada istaknuto kao jedan od razloga zbog kojeg su europski gradovi poput primjerice Ljubljane uspjeli višestruko povećati odvojeno prikupljanje otpada i recikliranje.
Pozitivnim primjerima navedenih gradova planira se voditi i Grad Rijeka te u budućnosti nastaviti intenzivno provoditi aktivnosti na implementaciji sustava pojedinačnog korištenja javne usluge te intenzivno informirati javnost o fazama predmetne implementacije, kao i važnosti zaštite okoliša za sadašnje i buduće generacije, pojašnjavaju u Gradu Rijeci.