FAUST V

Noćna mora “neposlušnih” nautičara. Riječki dvojac izumio prvo hrvatsko autonomno plovilo

Jakov Kršovnik

Foto: Sergej Drechsler, Marko Gracin

Foto: Sergej Drechsler, Marko Gracin

Za razvoj plovila odgovorna je ekipa koja dolazi s Pomorskog i Tehničkog fakulteta Sveučilišta u Rijeci



I mi autonomno plovilo za utrku imamo – Faust V prototip je manjeg plovila što ga je projektirala i izradila spin-off tvrtka Innovamare Technologies. Tvrtka je nastala na modelu suradnje javnog, privatnog i znanstveno-istraživačkog sektora kao jedan od prvih primjera u Hrvatskoj. Za razvoj plovila odgovorna je riječka ekipa koja dolazi s Pomorskog i Tehničkog fakulteta Sveučilišta u Rijeci.


Faust V prototip je plovila, čija je namjena višestruka, a već su krenuli s razvijanjem i još jednog novog plovila koje bi imalo i dvojnu namjenu. No, krenimo redom.


Jedna od glavnih funkcija Fausta V je kako će nam reći Mateo Ivanac, zasigurno je nadzor nautičkog turizma.




– Poznat je problem s ilegalnim sidrenjem jahti i plovila. Kako plovilo ima podvodnu ronilicu (ROV) na donjoj strani, moguće ga je dolaskom u uvalu otpustiti te on snima ilegalno usidrene jahte te tu informaciju šalje lučkim upravama. Plovilo je također opremljeno kamerama pa ga se može koristiti i za nadzor brzine i ulaska plovila u priobalno područje, to jest za nadzor prometa na moru. Smatramo da je to rješenje koje ima budućnost jer ni policija, ni Lučka kapetanija nemaju dovoljno brodova ni ljudi za nadgledanje prometa na moru, a ovime bi se taj proces »automatizirao«, opisuje Ivanac.


Mateo Ivanac i Ljubomir Pozder / Foto Marko Gracin


Platforma za razvoj


Faust V kao prototip je dovršen, a poslužit će kao platforma za razvoj novog plovila čije ime projektant plovila Ljubomir Pozder još ne otkriva, a koje će imati dvojnu namjenu.


– Novo plovilo također će biti namijenjeno za nadzor turističkog prometa, a druga potencijalna namjena bi bila pomoć institucijama i agencijama koje moraju pratiti kvalitetu mora i različite druge parametre. Za to se sada koriste veliki brodovi koji trebaju veliku posadu i vrlo su skupi. A s našim će novim plovilom to biti puno jeftinije. Također, planiramo ga ponuditi i mornarici koja bi ga mogla koristiti za nadzor morskih granica i podvodne infrastrukture, tako da sad krećemo u realizaciju novog plovila. Već smo u pregovorima s našim institucijama i potencijalnim korisnicima radi daljnjeg financiranja razvoja i izgradnje drugog plovila, govori Pozder.



Innovamare Technologies spin-off je tvrtka digitalnog inovacijskog »huba« Innovamare koji se financira sredstvima iz Europske unije, pružanjem usluga i članarinama, a koji je uspostavljen unutar strateškog projekta Innovamare čiji je nositelj bila Hrvatska gospodarska komora. Cilj je da Hrvatska uhvati korak na razini Europe, ali i svijeta, s autonomnim sustavima. Oni se, recimo u pomorskoj primjeni, značajno razvijaju u Norveškoj, gdje su i naši sugovornici dobili ideju za ovaj posao, u posjetu toj skandinavskoj zemlji prije nekoliko godina.


Snaga mladih


A da suradnja i prozor u taj svijet ostaje, svjedoči i da su netom nakon intervjua s Ivancem i Pozderom, njih dvojica krenula dočekati norvešku delegaciju poslovnih ljudi i znanstvenika, a kako bi se razmotrilo još više mogućnosti za suradnju. S njima su posjetili i riječku Lučku upravu i novi terminal, Grad Rijeku, Pomorski i Tehnički fakultet i najveće riječke brodograđevne projektne urede, a organizirana je i konferencija o autonomnim sustavima u riječkoj razvojnoj Agenciji Porin koja je okupila domaće i strane stručnjake te predstavnike projektnih tvrtki iz riječkog prstena.


– Jedna od ideja konferencije je da Jadransko more postane novo središte za testiranje autonomnih plovila. Zakonski okvir za to još nije definiran, no svakako bi trebalo iskoristiti priliku i krenuti u tom smjeru, budući da postoji velika potreba za takvim tehnologijama, te bismo mogli ugostiti mnoge tvrtke koje bi to, naravno, platile. U razgovoru smo za otvaranje potencijalnih koridora za testiranje s Rijekom, Zadrom i Šibenikom, opisuje Ivanac.



Ljubomir Pozder nije dvojio kad ga je Ivanac pozvao da se priključi Hubu. Ivanac je razgovarao s nekoliko znanstvenika koji su mu preporučili Pozdera, koji se već, između ostalog, dokazao vođenjem Udruge primijenjenih tehničkih znanosti koja već nekoliko godina postiže zapažene rezultate na prestižnom natjecanju plovila na obnovljive izvore u Monaku, a o čemu smo i mi ekstenzivno izvještavali.


– Kad sam ih upoznao, shvatio sam da je upravo snaga mladih što su iznimno inovativni, talentirani, željni dokazivanja i razvijaju tehnologije koje su potrebne na tržištu, te smo se odlučili na suradnju i angažman, kaže Ivanac.


Razvoj prototipa


Pozder je projektirao autonomno plovilo, a potom je trebalo još šest mjeseci kako bi se prototip razvio. Plovilo je dugačko 2,5 metara, maksimalna je brzina 10 čvorova, a operativna pet. Kako bi plovilo moglo samostalno ploviti, plovilo ima prednju i stražnju sekundarnu kameru koje služe za navigaciju, a glavna kamera na vrhu služi za detekcije, kako bi plovilo moglo izbjegavati sudare.



– Na vrhu imamo i LIDAR senzor s istom namjenom, a ispod oklopa kokpita je računalo koje osigurava plovidbu. Testirali smo vozilo sedam puta u moru, a i proveli bezbroj simulacija, kako bismo osigurali da je sve sigurno za plovidbu. Sada smo negdje na 90 posto, a tih 10 završnih posto glancanja i usavršavanja obično iziskuje najviše posla i vremena. Algoritmi koji se koriste su već dosta napredni. Kako bi bili što efikasniji, koriste ono što je već razvijeno, uz dorade i prilagodbe za našu primjenu. Za sada to funkcionira dobro, ali predstoje testovi u kojima bi plovilo išlo puno dalje od obale jer je plan da ide i do 12 nautičkih milja od obale, kada bude u potpunosti funkcionalno, kaže Pozder.



Dodaje kako bi ovaj primjer trebao poslužiti kao dobra praksa prijenosa znanja i domaće pameti na tržište. Ključno je dodatno educirati studente i poticati ih na samozapošljavanje te poduzetničke pothvate.


– Godinama predano radimo, ulažemo trud i dokazujemo se na međunarodnoj sceni, a ove godine napokon smo prepoznati. Ovo priznanje nije samo potvrda našeg rada, već i signal mladima da se upornost, inovativnost i hrabrost isplate. Sveučilišta i fakulteti imaju ključnu ulogu u tom procesu – potrebno je poticati suradnju s industrijom, omogućiti studentima pristup suvremenim tehnologijama i mentorima te razvijati programe koji će ih usmjeravati prema konkretnim poslovnim pothvatima. Kroz ovakve primjere pokazujemo da je moguće graditi uspješne priče u Hrvatskoj, bez potrebe za odlaskom u inozemstvo.



Vrijeme je da znanje i inovacije postanu novi val razvoja našeg društva. Također zahvalio bih predstavnicima Pomorskog i Tehničkog fakulteta koji su prepoznali ovu našu inicijativu i ustupili nam prostor za testiranje plovila, zaključuje Ljubomir Pozder, voditelj projekta.