Dugi niz propusta

Nevjerojatni slučaj hrvatskog pomorca uzdrmao sustav obrazovanja: Prijeti mu gubitak posla i svih svjedodžbi, nažalost nije jedini

Marinko Glavan

Pomorac je potražio zaštitu na sudu, a prije nekoliko tjedana Upravni sud u Splitu poništio je odluku Lučke kapetanije u Dubrovniku / Foto ARHIVA NL

Pomorac je potražio zaštitu na sudu, a prije nekoliko tjedana Upravni sud u Splitu poništio je odluku Lučke kapetanije u Dubrovniku / Foto ARHIVA NL

Pomorcu je nakon 11 godina plovidbe i plaćenih 64.000 kuna za stjecanje svjedodžbe za drugog časnika stroja na brodu porivne snage od 3.000 kilovata ili veće Lučka kapetanija Dubrovnik - koja mu je prethodno izdala sve dosadašnje svjedodžbe - utvrdila da nema odgovarajuće srednjoškolsko obrazovanje



RIJEKA – Slučaj dubrovačkog pomorca kojemu je, nakon 11 godina plovidbe i plaćene 64 tisuće kuna za stjecanje svjedodžbe za drugog časnika stroja na brodu porivne snage od 3.000 kilovata ili veće, utvrđeno da nema odgovarajuće srednjoškolsko obrazovanje, za sad, čini se, predstavlja enigmu za cijeli sustav, sve do Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, kojemu smo poslali upit o utvrđivanju odgovornosti za očigledan dugogodišnji niz propusta koji je pomorca doveo u situaciju da mu prijeti gubitak posla, kao i svih do sad stečenih svjedodžbi o osposobljenosti za rad u svojstvu časnika stroja. Ministarstvo smo pitali namjeravaju li u Lučku kapetaniju Dubrovnik, koja je pomorcu izdala sve dosadašnje svjedodžbe, kao i potvrdu o plovidbenom stažu, uputiti nadzor i utvrditi tko je odgovoran za sve učinjene propuste.


Početak problema


– Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture upoznato je s navedenim slučajem, a po saznanju o postojanju ovog slučaja provedena je detaljna analiza u nadležnoj Lučkoj kapetaniji, kao i u ostalima, vezano uz sustav stjecanja svjedodžbi o osposobljenosti u skladu s odredbama STCW Konvencije. Sva daljnja postupanja u odnosu na navedenu problematiku provode se u skladu s odredbama Pomorskog zakonika i Zakona o općem upravnom postupku, kratko je odgovoreno iz Ministarstva, bez spominjanja odgovornosti za ovaj slučaj.


Početak svih problema seže godinama unatrag, kako neslužbeno saznajemo, kada je pomorcu omogućeno prekvalificiranje, iako sa svojom srednjoškolskom svjedodžbom nije na to imao pravo. Na temelju tog prvobitnog propusta, za koji sam najvjerojatnije nije ni najmanje kriv ni odgovoran, ukrcao se na brod, a u plovidbi je odradio 11 godina, pri čemu su mu izdani svi potrebni certifikati, a očito je da je i svoj posao obavljao odgovorno, s obzirom na to da je tijekom svih tih godina zadržao radno mjesto. Da stvar bude gora, njegov slučaj nije jedini, a svi su, kako navode naši izvori, vezani uz dubrovačko područje i tamošnju Lučku kapetaniju. Očito je riječ o sustavnim, višegodišnjim propustima u radu odgovornih tijela, a na kraju bi jedina žrtva mogao biti nesretni pomorac koji bi mogao ostati ne samo bez posla, nego i svih do sad stečenih svjedodžbi (breveta) i bez egzistencije za sebe i svoju obitelj. Upućeni sugovornici kažu kako ovo nije jedini takav slučaj, kao i da su svi povezani s Lučkom kapetanijom Dubrovnik.




Slučaj je dospio u medije nakon što je pomorac iz okolice Dubrovnika prošle godine upisao, kako je objavio portal Pomorac.hr, Posebni program obrazovanja pomoraca, a nakon deset mjeseci pohađanja nastave i polaganja ispita, te više od 65 tisuća uplaćenih kuna, onemogućen mu je pristup završnom ispitu, uz obrazloženje Lučke kapetanije u Dubrovniku da njegovo srednjoškolsko obrazovanje nije odgovarajućeg smjera.


Melvan: Ne smije se dogoditi da zbog tuđih propusta ostane bez posla

 


Cijeli slučaj komentirao je glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske Neven Melvan kazavši kako je Sindikat već duže vrijeme upoznat s cijelom situacijom te kako je potrebno naći odgovarajuće rješenje koje neće ići na štetu pomorca.


– Očito je da je riječ o čitavom nizu propusta u sustavu, ali čovjek je svojim dugogodišnjim radom pokazao da mu se, ako ništa drugo, mora omogućiti da položi potrebne kvalifikacije i da mu se nakon toga omogući i polaganje ispita prema PPOP-u. Ne smije se dogoditi da pomorac zbog tuđih propusta ostane bez posla i egzistencije za sebe i svoju obitelj, rekao je Melvan.

Dodatni troškovi


Sve to se dogodilo nakon što je pomorac na temelju iste svjedodžbe prethodno plovio punih jedanaest godina, tijekom kojih je redovito obnavljao i stjecao nove svjedodžbe koje mu je izdavala ista Lučka kapetanija, koja je sada uvidjela da na njih – nije imao pravo.


Pomorac je, inače, položio sve ispite u sklopu Posebnog programa obrazovanja pomoraca (PPOP), uredno uplatio Sveučilištu u Dubrovniku 65 tisuća kuna (8.675 eura), uz dodatne troškove koji su uplaćeni u državni proračun, prikupio svu potrebnu dokumentaciju i utrošio dva svoja godišnja odmora u trajanju od šest mjeseci na pohađanje Programa.


Nakon što mu je, po završetku PPOP-a, ostalo polaganje završnog ispita, iz Lučke kapetanije Dubrovnik su ga obavijestili da ispitu ne može pristupiti jer nema odgovarajuće srednjoškolsko obrazovanje, iako je na temelju iste srednjoškolske svjedodžbe ukrcan na brod, stekao sve dosadašnje brevete i upisao Posebni program obrazovanja pomoraca na dubrovačkom Sveučilištu.


Kako je i jedno i drugo bilo moguće i kako to da je propust uočen tek sada, pitali smo i Lučku kapetaniju Dubrovnik i tamošnje Sveučilište, ali odgovore do zaključenja ovog broja nismo dobili. Pitali smo ih tko je odgovoran za čitav niz propusta koji su se u ovom slučaju, očito, dogodili, kao i hoće li pomorcu biti vraćen uplaćeni novac ili omogućeno polaganje ispita ako u međuvremenu stekne odgovarajuću diplomu srednje pomorske škole, no sva su pitanja ostala bez odgovora.


Prema pisanju portala Pomorac.hr Lučka kapetanija Dubrovnik ovom pomorcu je još 2011. godine odobrila ukrcaj u svojstvu vježbenika stroja na temelju spornog dokumenta – svjedodžbe Pomorsko-tehničke škole Dubrovnik o završenom obrazovnom programu strojarstvo u trajanju od četiri godine, čime je pomorac stekao zanimanje strojarski tehničar. Nakon odrađenog vježbeničkog staža ovaj pomorac je još 2013. godine položio ispit kojim je stekao Svjedodžbu o osposobljenosti za časnika stroja odgovornog za stražu u strojarnici sa strojem porivne snage od 750 kW ili jačim, što je također odobrila Lučka kapetanija Dubrovnik. U međuvremenu je redovito obnavljao brevete i stjecao nove.


Vježbenički staž


Od iste Lučke kapetanije dobio je potvrdu o trajanju plovidbene službe u svojstvu časnika, temeljem koje je u rujnu 2021. upisao Posebni program obrazovanja pomoraca na Sveučilištu u Dubrovniku. Kapetanija je tek u srpnju prošle godine uvidjela da srednjoškolsko obrazovanje koje je pomorac stekao nije u skladu s Člankom 34. Pravilnika o zvanjima i svjedožbama o osposobljenosti pomoraca.


Neven Melvan / Snimio SERGEJ DRECHSLER


»Lučka kapetanija Dubrovnik, koja mi je još 2011. godine odobrila odrađivanje vježbeničkog staža te proteklih godina izdala niz propisanih svjedodžbi o osposobljenosti i konačno potvrdu o plovidbenoj službi, sada čini upitnim moje srednjoškolsko obrazovanje. Moj, kako navode, ‘slučaj’ nazivaju presedanom«, kazao je pomorac.


Rješenje o odbijanju zahtjeva za polaganje završnog ispita potpisala je, kako tvrdi, ista ovlaštena osoba koja je u veljači 2021. godine potpisala Svjedodžbu o osposobljenosti za časnika stroja odgovornog za stražu u strojarnici sa strojem porivne snage od 750 KW ili jačim, koja vrijedi do veljače 2026. godine. Ista osoba također je u veljači te godine potpisala spornu Potvrdu o udovoljavanju uvjeta u pogledu plovidbene službe potrebne za pristupanje Posebnom programu obrazovanja za stjecanje Svjedodžbe o osposobljenosti za drugog časnika stroja na brodu sa strojem porivne snage od 3000 kW ili jačim, temeljem koje je konačno izvršen upis na PPOP.


Pomorac je potražio zaštitu na sudu, a prije nekoliko tjedana Upravni sud u Splitu je, prema pisanju portala Pomorac.hr, poništio odluku Lučke kapetanije u Dubrovniku te naložio dubrovačkoj Kapetaniji da donese novo rješenje.