Foto Mateo Levak
Privatna parkirališta s eurom poskupjela su za više od tri kune. Od 1. siječnja za sat parkinga na parkiralištu Korzo treba izdvojiti 2,40 eura (18,08 kuna)
povezane vijesti
Rast cijena s uvođenjem eura u svim segmentima ovih dana izaziva posve opravdano ogorčenje građana, a među ostalim cijenama koje su drastično narasle od 1. siječnja su i cijene satnog parkiranja u Rijeci.
Na gradskim parkiralištima kojima upravlja Rijeka plus, o čemu je Novi list već izvještavao prethodnih dana, cijena je narasla u iznosu od 53 lipe do jedne kune, no na privatnim parkiralištima kojima uglavnom upravlja tvrtka Best in Parking sa sjedištem u Austriji, cijena parkiranja od 1. siječnja povećana je u nekim slučajevima za nevjerojatne tri kune, s tim da je već tijekom prošle godine bila povećavana.
Radi se o tvrtki koja je za 85 milijuna kuna prošle godine kupila zemljište za gradnju novog autobusnog kolodvora, u sklopu kojega bi trebala izgraditi i garažu s 800 parkirnih mjesta pa se Riječani s pravom pitaju koliko će stajati parkiranje u novoizgrađenoj garaži koja bi, barem prema prijašnjim planovima gradske uprave, trebala dobrim dijelom nadomjestiti parkiralište na Rivi.
Digli cijene 80%
Best in Parking upravlja garažama Zagrad i Stari Grad, parkiralištem Korzo, Riječanima poznatijem kao Beretich, kao i parkiralištem u Cambierievoj ulici, na ulazu u KBC Rijeka.
Riječ je o tvrtki u privatnom vlasništvu koja cijene formira u skladu s procjenama uprave, no u nekim slučajevima, poput parkirališta Korzo, s uvođenjem eura cijena parkiranja je viša za tri kune nego što je bila do 31. prosinca prošle godine.
Upravljanje tim parkiralištem tvrtka Best in Parking preuzela je 2021. godine, kada je i obnovljeno, a tada je cijena parkiranja iznosila 10 kuna po satu, od 7 do 18 sati.
Nakon toga cijena je u nekoliko navrata povećavana, prvo na 12 kuna po satu, da bi koncem prošle godine iznosila 15 kuna po satu parkiranja.
Od 1. siječnja cijena sata parkiranja u »udarnom« terminu je 2,40 eura, odnosno preračunato – 18,08 kuna, što je 3,08 kuna skuplje nego na kraju prošle godine.
Ukupno je, u nešto više od godinu dana, Best in Parking cijenu parkiranja na parkiralištu Korzo povećao za 80 posto, što je teško opravdati inflacijom, rastom cijena energenata i drugih ulaznih troškova.
Na parkiralištu u Cambierievoj, gdje je na mjestu nekadašnje upravne zgrade Elektromaterijala trebao niknuti hotel s podzemnom garažom, od čega je investitor pod izlikom pandemije COVID-19 odustao pa prostor prenamijenio u parkiralište, sat parkiranja košta dva eura, odnosno 15,07 kuna.
Na tom je parkiralištu, koje to prema izmjenama prostornoplanske dokumentacije Grada Rijeke nikad nije trebalo biti, u zadnjih nešto više od godinu dana cijena povećana za pedeset posto.
U Garaži Zagrad, najvećoj podzemnog garaži u Rijeci, kapaciteta 756 pakirnih mjesta, cijena parkiranja je nominalno smanjena s deset kuna po satu na 1,30 eura, no prethodno je, prošle godine, bila povećana s osam na deset kuna po satu pa je realno i tamo cijena parkiranja povećana za gotovo četvrtinu u odnosu na veći dio prošle godine.
Upit o rastu cijena parkiranja na parkiralištima i u garažama kojima upravlja, poslali smo upravi hrvatske podružnice Best in Parkinga, no odgovor nismo dobili.
Što o tome kaže gradonačelnik?
O ogromnom rastu cijena na parkiralištima i u garažama Best in Parkinga koji drži neke od najznačajnijih parkirališnih kapaciteta u gradu, pitali smo i gradonačelnika Marka Filipovića, s naglaskom na činjenicu da će ista tvrtka graditi novu garažu s 800 parkirnih mjesta na Žabici, u sklopu kompleksa budućeg autobusnog kolodvora. Filipović ističe kako je riječ o privatnoj tvrtki koja je procijenila da može svoju uslugu ponuditi s ovako formiranim cijenama.
– Je li to tako i jesu li bili u pravu, pokazat će vrijeme. Primjerice, tek stotinjak metara dalje od njihovog parkirališta Korzo nalazi se garaža Rijeka plusa Zagrad B s čak 1,60 eura jeftinijim satom parkiranja u dnevnom terminu.
Slično je i u Cambierievoj ulici gdje Rijeka plus sat parkiranja naplaćuje 1,40 eura manje no što je to na privatnom parkiralištu. Što se tiče budućih parkirališnih kapaciteta u kompleksu Zapadna Žabica, Rijeka plus će i nakon izgradnje imati oko dva i pol puta više parkirnih mjesta nego privatni vlasnici parkirališta.
Također, sredstva dobivena od prodaje nekretnina za izgradnju ovog kompleksa će se uložiti i u povećanje kapaciteta parkirališta u javnom vlasništvu i Rijeka plus će i dalje utjecati na formiranje tržišne cijene parkiranja.
U konačnici, više parkirnih mjesta u gradu dovest će do manjeg pritiska na postojeća parkirališta, što će također utjecati na tržišna kretanja cijene parkiranja, odgovara gradonačelnik.
Bez obzira na njegovo uvjerenje kako će tržište regulirati cijene, ostaje činjenica de je i Rijeka plus, koji bi na te cijene trebao korektivno djelovati, debelo povisio cijenu satnog parkiranja na svojim parkiralištima i u garažama.
Dodatno zabrinjava i činjenica da Grad i gradske tvrtke već godinama nisu ulagali u izgradnju novih parkirališnih kapaciteta – zadnji značajniji kapaciteti otvoreni su 2012. godine kada je s radom počelo parkiralište Podpinjol i 2015. kada je otvorena garaža Zagrad B.
Parkiranje u gradu uz maksimalne cijene
U međuvremenu, Best in Parking bi trebao izgraditi novu garažu na Žabici s 800 parkirnih mjesta, a ACI-Gitone, zajednička tvrtka ACI-ja i njemačke Lurssen grupe, garažu s petstotinjak mjesta, u sklopu buduće marine u Porto Barošu.
To znači da će velik dio parkirnih mjesta u središtu Rijeke biti u rukama komercijalnih tvrtki, a to će značiti i maksimalne moguće cijene parkiranja.
Ukoliko Grad istodobno ukine parkiranje na Rivi i drugim lokacijama u centru, Riječani će te cijene, ukoliko žele autom u grad, morati i plaćati.