Bakrani odahnuli

Nakon dvije godine konačno gotova kanalizacija u Bakru. Zid na Jazu mora biti vraćen u prvobitno stanje

Sanja Gašpert

Foto Milan Đekić

Foto Milan Đekić

Taj zahtjev poskupljuje investiciju, za što trebamo osigurati dodatna sredstva koja nisu mala, kaže gradonačelnik Bakra



BAKAR – Nakon više od dvije godine završena je izgradnja kanalizacijskog sustava u Bakru. U tijeku je pregled izvedenih radova, čišćenje gradilišta te uklanjanje nedostataka. Početkom tjedna autobusi su konačno ponovo počeli voziti kroz Bakar, što je naišlo na odobrenje građana, posebice jer se bliži početak nove školske godine. U Gradu Bakru se nadaju kako će se konačno riješiti i problem nepropisnog parkiranja po Primorju, koji je eskalirao upravo tijekom realizacije ovog kapitalnog projekta, pa su često morali biti zaustavljani radovi, jer su nesavjesni vozači parkirali svoje automobile na gradilištu. Odahnut će i Bakrani koji žive tik uz gradilište, a koji su se tijekom protekle dvije godine nerijetko susretali s često prekidanim prometom kroz centar grada, bukom, prašinom, blatom.


Čišće more


Prema informacijama iz Grada Bakra, jedini posao koji nije do kraja završen je zid na Jazu koji zbog uvjeta konzervatora i inzistiranja na rezanju kamena i izgradnji tri volte, znatno poskupljuje investiciju te radi probleme i nemogućnost dovršetka ovog kapitalnog projekta.


– Radovi su konačno završeni, a možemo reći da su bili specifični, komplicirani, zahtjevni i vrlo skupi. Sama dinamika ovisila je, koliko o izvođaču radova, toliko i o konzervatorima i svemu onome što je radove pratilo. Koliko mi bili zadovoljni ili ne, rokovi su na neki način ispoštovani. Ipak, imamo problem sa zidom na Jazu, koji se, prema mišljenju konzervatora, mora vratiti u prvobitno stanje, jer su pronađene neke volte. Taj zahtjev poskupljuje investiciju, za što sada trebamo osigurati dodatna sredstva koja nisu mala. U fazi smo prikupljanja ponuda. Za pločnik ispred zgrade Gradske uprave, gdje smo htjeli maknuti asfalt, čekali smo i konačno dobili odobrenje konzervatora, koji žele da se tu postavi kameno opločenje u obliku rimskog veza, pa ćemo to i ispoštovati, kaže gradonačelnik Bakra Tomislav Klarić.


Osam milijuna eura




Dodaje kako će se ovakvim ulaganjima u vodno-komunalnu infrastrukturu na području grada Bakra poboljšati funkcioniranje postojećeg sustava javne odvodnje i vodoopskrbe, pružiti potrebna zaštita okoliša i mora Bakarskog zaljeva, unaprijediti komunalni i životni standard građana te osigurati temelj za daljnji gospodarski rast i razvoj ovog područja. Koliki je značaj projekta, govori i informacija kako su do prije dvije godine čak trideset i četiri direktna ispusta fekalija na samoj rivi u centru mjesta, kao i brojni ispusti oborinske kanalizacije, često zasićivali more fekalnim i drugim bakterijama, što potvrđuju brojni nalazi kvalitete mora koje redovito uzorkuje Nastavni zavod za javno zdravstvo Primorsko-goranske županije.


Izgradnja kanalizacijskog sustava u Bakru važan je infrastrukturni pothvat, od neprocjenjive važnosti za građane, ali i za očuvanje okoliša. Radovi započeti prije više od dvije godine uključivali su modernizaciju i proširenje postojećeg sustava, a paralelno je uređena i vodovodna infrastruktura na širem bakarskom području. Projekt koji je započeo u travnju 2022. godine vrijedan je blizu osam milijuna eura. Investiciju je pokrenuo Grad Bakar vlastitim sredstvima, da bi naknadno u suradnji s Komunalnim društvom Vodovod i kanalizacija i Hrvatskim vodama osigurao sredstva iz europskih fondova.


– Da se rizik isplatio, pokazuje podatak da smo od početka radova u tijesnoj suradnji s resornim ministarstvima, Vladom, Hrvatskim vodama i KD-om ViK iz Rijeke, kojem je Grad Bakar suvlasnik, uspjeli vratiti do sada uložena vlastita sredstva iz programa NPOO-a EU-a, govori Klarić.


Podmorski ispust dug 360 metara


U sklopu cjelokupnog projekta izgrađen je uređaj za pročišćavanje na platou ex Koksara Bakar, na terenu za koji je potpisan ugovor o darovanju od strane Republike Hrvatske. Završen je dugi podmorski ispust dužine 360 metara koji će pročišćene vode nakon obrade u novoizgrađenom uređaju ispuštati izvan naseljenog dijela prema izlazu iz zaljeva. U čitavom procesu radova bilo je potrebno izgraditi čak tri crpne stanice koje su ukopane ispod površine i oku prolaznika nevidljive – jedna je ispred luke Goranin, druga kod Pomorske škole i treća ispred ambulante u blizini ulaza u Luku. Paralelno s izgradnjom kanalizacije, izgrađen je i potpuno novi vodoopskrbni sustav, s obzirom na to da je postojeći izgrađen od azbest-cementnih cijevi. Tu je i sva sila podzemnih instalacija koje je bilo potrebno izmjestiti ili rekonstruirati. Specifičnost je i da su u radove u određenom trenutku bili uključeni ronioci. Naime, prilikom kopanja i iskopa u podzemlju su nađena i arheološka nalazišta, poput rimske ceste, stare rive, temelja i zidova, ukopnih mjesta Rimljana s urnama i ostalim artefaktima, a bilo je tu i podzemnih tunela.