Autobusni kolodvor

Na riječkoj Žabici putnici možda nemaju gdje sjesti, ali po karte mogu u prodavaonicu cipela

Vladimir Mrvoš

Stari riječki autobusni kolodvor broji svoje zadnje godine, za jedne je on sramota, a za druge ima i neke čari



Najkasnije do kraja 2025. godine Rijeka bi trebala dobiti novi autobusni kolodvor, a sadašnji na Žabici otići će u povijest. To znači da ovogodišnja turistička sezona neće biti posljednja s ovakvim autobusnim kolodvorom.


– Ne možemo vjerovati da je ovo glavna autobusna stanica, kaže nam grupa mladih turista iz Njemačke koja se iskrcala iz autobusa iz Pule i raspituje se kako doći do hostela na Pećinama.


Poslovni vlak


Već su ih okružili taksisti koji im nude prijevoz, ali oni su se odlučili prošetati do Pećina, jer im aplikacija na mobitelu govori da će proći i središtem grada, pa bi ga bolje upoznali.





Putuju Europom i nije ih baš briga kakve su autobusne stanice, jer karte kupuju putem interneta, a najvažnije je da su autobusni kolodvori u središtu grada.


– Ovaj autobusni kolodvor je sramota, kaže jedna starija gospođa koja putuje za Zagreb, ali se ne želi predstaviti, pa ni fotografirati.



Objašnjava da se nekada vozila u Zagreb poslovnim vlakom, što joj je bilo puno komotnije, ali sada, kako nema poslovnog vlaka, putuje isključivo autobusom.


– Cijena autobusne karte, ako se kupi ranije, nije skupa i sve je dobro, kada je lijepo vrijeme. A kad je kiša, bolje da ne govorim. Novi kolodvor obećavaju već godinama, nadam se da će i biti, kaže naša sugovornica.


Dva WC-a


Putnici uglavnom čekaju polazak autobusa na klupicama i stolovima ugostiteljskog objekta, a autobusni kolodvor ima i manju čekaonicu, gdje se naplaćuje WC.



Oni štedljiviji idu u obližnji javni WC, u prolazu prema Ciottinoj ulici koji je besplatan, ali mnogi ne znaju za njega.


Iako je Rijeka »grad koji teče«, poznata po svojoj vodi, u blizini autobusnog kolodvora nema ni gradske špine, a upravo je Žabica dobila naziv po fontani sa žabom iz čijih je usta tekla voda.


Legenda kaže da je tu bio izvor, pa je zato i taj trg postao okupljalište putnika koji su dolazili u Rijeku.



Putnici s kojima smo razgovarali kažu da je lokacija autobusne stanice odlična, ali ono što je problematično je nered koji vlada na stanici od taksista koji zauzimaju perone i onemogućavaju normalno parkiranje autobusa, kao i nedostatak mjesta za sjedenje, pogotovo za starije osobe te peroni na kojima nema zaštite od kiše.


– Manje se i putuje, kaže nam jedna djelatnica autobusne tvrtke iz obližnje agencije, koja napominje da se uglavnom karte kupuju online, ali i u samom autobusu, pa ne može točno odrediti prema prodaji je li to bolje ili lošije u odnosu na prijašnje godine.


Radnici iz Azije


Uz sve nedaće koje doživljavaju ne samo putnici već i vozači koji dolaze na Žabicu, problem su i radovi na cesti oko kolodvora, odnosno na vodoopskrbnoj mreži koji sužavaju manevarski prostor za izlazak i ulazak na ionako improvizirane perone i u nekim normalnim okolnostima.



– Razumijem taksiste da žele zaradu, ali ne razumijem kako nema policije da to regulira i da im zabrani da se parkiraju po peronima. U ovoj gužvi i sa svim ovim cestovnim radovima stvara se još veći zastoj prometa, kaže nam vozač autobusa.


 


A sadašnji kolodvor na Žabici, iako možda nije za prezentaciju kada je riječ o arhitektonskom rješenju, ne može se reći da nema globalnu notu i da putnici koji dolaze u Rijeku prvi put ne osjete velegradsku multikulturalnost.


Ne samo zbog dosta uglavnom mladih stranaca već i zbog brojnih djelatnika s kojima se susreću. I to ne samo s vozačima autobusa iz Azije već i s djelatnicama iz obližnje pekare u koju su također došli raditi ljudi iz Azije.



Riječki autobusni kolodvor ima još jedno inovativno rješenje, a to je da, osim na kolodvoru i putem interneta, autobusne karte možete kupiti i u obližnjoj prodavaonici – cipela.


Tomičić: Bilježimo neznatan pad broja putnika


O situaciji u vezi broja putnika na autobusnom kolodvoru Rijeka kao i o novoj privremenoj regulaciji oko kolodvora za komentar smo zamolili člana Uprave Arrive Vedrana Tomičića.


Vedran Tomičić / Foto Arriva


– Kada je riječ o broju putnika na Autobusnom kolodvoru Rijeka, u lipnju i srpnju bilježimo neznatni pad (manje od 1%) u odnosu na prošlu godinu.


Manji broj putnika ne iznenađuje s obzirom na Europsko nogometno prvenstvo, naime, identičan trend je zabilježen i tijekom prošlih prvenstava. Osjeti se i izostanak putnika iz Češke, posebice na lokalnim linijama, budući da je RegioJet ukinuo vlak iz Praga prema Rijeci.


S druge strane, u kolovozu očekujemo brojke na razini prošlogodišnjih. Treba naglasiti da je ključno preusmjeriti fokus s glavne sezone na produljenje turističke sezone na predsezonu i posezonu te osigurati dugoročnu održivost cijelog turističkog modela.


Time će i kompletna infrastruktura, čiji smo i mi dio, moći pružiti optimalnu i kvalitetnu uslugu, kaže Tomičić.


Od rujna privremena regulacija prometa


Najavljuje i novu privremenu regulaciju prometa oko kolodvora.



– Za rujan je najavljena treća faza privremene prometne regulacije u ulicama oko kolodvora koja će se djelomično odraziti i na sam kolodvor, točnije na perone.


Naime, zbog izvođenja radova u Trpimirovoj i Zadarskoj ulici, Riva postaje dvosmjerna u cijeloj svojoj dužini te će se promet u smjeru zapada iz Rive, preko Žabice, nastavljati u Krešimirovu ulicu.


Zbog toga će zadnja dva perona biti izvan funkcije od šest mjeseci do godinu dana. Očekujemo dodatno opterećenje zbog smanjenog broja perona, ali s obzirom na to da upravljamo s dvadeset i pet kolodvora i stanica diljem Hrvatske, imamo dovoljno znanja i iskustva te sam siguran da će naše prodajno i prometno osoblje, koje broji petnaest ljudi na Autobusnom kolodvoru Rijeka, uspješno odgovoriti na ovaj izazov, najavljuje Tomičić.


Stižu natkriveni peroni


Putnici bi do početka rada novog kolodvora na lokaciji zapadne Žabice, trebali dobiti i nove natkrivene perone na postojećem kolodvoru.



– Izgradnja novog autobusnog kolodvora na lokaciji zapadne Žabice je u tijeku te smo u kontaktu s investitorom oko buduće suradnje.


Pozdravljamo činjenicu da će Rijeka uskoro dobiti adekvatan suvremeni kolodvor koji će značajno unaprijediti prometnu infrastrukturu grada.


U međuvremenu, intenzivno radimo na ishođenju građevinske dozvole za natkrivanje tri dodatna perona na postojećem kolodvoru te se nadamo da ćemo u što kraćem roku krenuti u realizaciju navedenog.


Ovime želimo premostiti period do izgradnje novog kolodvora te spriječiti mogućnost gubitka licence za autobusni kolodvor, što bi bio ozbiljan udarac za Rijeku i što nikako ne možemo dopustiti da se dogodi trećem najvećem gradu u državi, zaključuje Tomičić.