Kontigent s greškom

Muke riječkog prijevoznika: deset novih mercedesovih autobusa u kvaru

Marinko Glavan

Autotrolej je nabavio autobuse za 25 milijuna kuna, vozila su u prometu bila tri i pol godine, a sada u voznom stanju nije niti jedno. Autotrolej je pokrenuo parnicu pred Trgovačkim sudom protiv EvoBusa 



RIJEKA Deset najnovijih autobusa Autotroleja, marke Marcedes Citaro, već je tjednima zbog kvarova isključeno iz prometovanja na gradskim linijama i stoje parkirani u garaži javnog prijevoznika na Školjiću. Riječ je o cjelokupnom kontigentu zglobnih autobusa što ih je Autotrolej nabavio krajem 2008. godine, po cijeni od gotovo 25 milijuna kuna. Iako su ta vozila renomiranog proizvođača u prometu riječkim ulicama tek tri i pol godine, u voznom stanju trenutno nije niti jedno jedino! 


Izvan stroja



U rješavanje slučaja umiješao se i riječki gradonačelnik, ujedno i predsjednik Skupštine Autotroleja Vojko Obersnel, koji je također uputio dopis njemačkom proizvođaču, no za sad bez rezultata.


– Mercedesu ne služi na čast toliko otezanje s rješavanjem problema. To je vrlo neozbiljno od tvrtke koja ima takav svjetski brend, kazao je Obersnel. Na pitanje hoće li, u slučaju da u dogledno vrijeme proizvođač ne otkloni uzroke problema, kao predsjednik Skupštine tražiti da, zbog sigurnosti i udobnosti putnika, Autotrolej o svom trošku otkloni kvarove, a sredstva naknadno zatraži od proizvođača sudskim putem, odgovara kako su za Autotrolej prihvatljiva samo dva rješenja.




– Prvo je da proizvođač utvrdi i trajno otkloni uzrok kvarova, a drugo da, ako to ne učini – isporuči nove autobuse. Ukoliko se ni jedno ni drugo ne riješi na adekvatan način, normalno da ćemo zaštitu tražiti na sudu, kaže Obersnel



Da stvar bude gora, ne zna se ni kada će autobusi biti popravljeni i vraćeni na gradske linije, jer je zastupnik za Mercedesove autobuse, zagrebački Euroline, zbog poslovnih problema izgubio zastupstvo i nije u stanju poštovati uvjete iz garancije.


U takvoj situaciji, Autotrolej je »ponos« svog voznog parka od rujna postupno isključivao iz prometa zbog kvarova, da bi se prije desetak dana pokvario i posljednji pa je sada čitava  »flota« autobusa s trokrakom zvijezdom čvrsto usidrena na Školjiću.


Direktor Autotroleja Željko Smojver potvrđuje da su autobusi izvan stroja, navodeći da su problemi s mercedesima započeli još 2009. godine, praktički odmah po njihovoj isporuci javnom prijevozniku.


– Pojavili su se tehnički nedostaci na autobusima u cjelini. Na svima su se događali isti kvarovi, a imamo i potvrdu proizvođača, njemačke tvrtke EvoBus, da nisu utvrđeni tehnički razlozi nastupanja nedostataka i kvarova. Konkretno, pucale su fleksibilne ispušne cijevi, nosači motora,  propuštali su zračni jastuci na ovjesu, uz brojne druge kvarove. Te je nedostatke u postupku osiguranja dokaza pred Trgovačkim sudom u Rijeci utvrdio i neovisni sudski vještak strojarske struke, kaže Smojver. 


Zbog konstatnih poteškoća s vozilima isporučenima Autotroleju u eri direktora Ćirila Jurišića, kao prvim klimatiziranim, niskopodnim, zglobnim autobusima u Rijeci, s predstavnicima EvoBusa je održano niz sastanaka, nastavlja Smojver, ali ni eksperti koje je ta tvrtka slala u Rijeku nisu uspjeli utvrditi uzroke i tehničko rješenje problema. Kvarovi su se nastavili ponavljati, da bi u siječnju prošle godine Autotrolej, tada već pod vodstvom sadašnjeg direktora Smojvera, uputio opomenu pred tužbu Eurolineu, nakon čega je donedavni zastupnik Mercedes-Benza pristao na potpis aneksa ugovora o javnoj nabavi, kojim se obvezao na produljenje jamstvenih rokova, i to s početkom trajanja od trenutka kada se utvrde tehnički uzroci problema s autobusima, te uklone svi nedostaci, što je trebao amenovati i neovisni sudski vještak. 


Naše sumnje



Ukupno radnim danom, za održavanje svih linija, prema službenim podacima Autotroleja, prometuju 123 autobusa, od čega četrdeset zglobnih. Umjesto Mercedes Citara na ulice je vraćeno deset zglobnih autobusa starih između 20 i 30 godina, koji su krajem ove godine trebali biti rashodovani.


– To nam je, uz nemogućnost korištenja novih, neusporedivo udobnijih autobusa, prouzročilo i nemale dodatne troškove jer je deset starih autobusa trebalo ponovno registrirati, platiti obavezno i kasko osiguranje, a tome treba pribrojati i njihove, zbog dotrajalosti visoke troškove održavanja, kaže Smojver.



– I nakon potpisa aneksa javljaju se kvarovi, koji su bili otklanjani u servisu AK Šop u Matuljima, na trošak zastupnika Mercedes-Benza, tvrtke Euroline, sve do 14. rujna ove godine, kada su nas iz AK Šop obavijestili da je Euroline prestao plaćati račune, te da vozila mogu primati na popravak samo pod uvjetom da fakture plati Autotrolej, kaže Smojver, koji takvo rješenje nije prihvatio, budući da su autobusi pod garancijom, pa se obratio izravno proizvođaču. 


– Predstavnici EvoBusa prisustvovali su svim razgovorima, kao i potpisivanju aneksa s Eurolineom, i jasno je da jamstvo bez njihova pristanka ne bi bilo produženo. EvoBus je, k tome, još u proljeće 2011. godine preuzeo motor jednog od autobusa, kako bi ga ispitao u svojim pogonima u Njemačkoj. Bez obzira na sve to, sada se u poptunosti oglušuju na sve naše dopise i zahtjeve, a nikad nam nisu dostavili ni rezultate ispitivanja motora. U svim prijašnjim pokušajima da otklonimo nedostatke, iz EvoBusa su stalno ponavljali kako se utvrđeni nedostaci javljaju samo na ovih deset autobusa, što samo dodatno pojačava naše sumnje da oni uopće nisu bili izrađeni prema standardima tvornice niti izdanim deklaracijama, kaže Smojver. 


Zbog svega navedenog Autotrolej je već pokrenuo parnicu pred Trgovačkim sudom u Rijeci protiv EvoBusa kao proizvođača, od kojega zahtijeva postupanje u jamstvenom roku i isporuku deset novih autobusa marke Mercedes Citaro.


Na pitanje znači li to da će gotovo novi autobusi do kraja sudskog spora, što bi moglo značiti godinama, biti parkirani na Školjiću, Smojver je odgovorio kako vjeruje da do toga ipak neće doći, te da će EvoBus, kao renomirana tvrtka, ispoštovati uvjete jamstva.


Raskid suradnje



Osim brojnom dokumentacijom, učestale kvarove na deset autobusa Smojver dokazuje i statističkim podacima prema kojima su ta vozila u tri i pol godine prometovanja prevalila prosječno oko 180 tisuća kilometara, uz izuzetak jednog koji je prešao 250 tisuća. 


– To znači da su godišnje prelazili između pedeset i šezdeset tisuća kilometara, što je znatno manje od ostatka voznog parka koji u prosjeku prelazi oko sedamdeset i pet tisuća kilometara u godini dana i zorno pokazuje koliko su često ti autobusi bili na popravcima, tvrdi direktor Autotroleja.



– Nadam se da će problemi biti riješeni, prvenstveno radi naših putnika koji se sada voze autobusima što su već trebali biti rashodovani, dok istodobno suvremeni autobusi jednog od najpoznatijih proizvođača, kupljeni kako bi osigurali višu razinu usluge u javnom prijevozu – leže na parkiralištu, zaključuje Smojver. 


Inače, do odgovornih u Eurolineu jučer nije bilo moguće doći, no iz te je tvrtke u rujnu ove godine bio potvrđen raskid suradnje s Daimler-Benzom i gubitak zastupništva za Mercedes-Benz vozila u Hrvatskoj.