Europski projekt

Možemovci obećali dovršiti brod Galeb: Filipović? Očito je odustao od svega

Damir Cupać

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Gradu Rijeci prijete penali i vraćanje europskih sredstava zbog nedovršetka projekta obnove Galeba, upozorili su iz Možemo!



Kandidat za gradonačelnika Možemo Nebojša Zelič i njegov kolega Renato Stanković podsjetili su da gradonačelnik Rijeke Marko Filipović opet nije ispoštovao najavljeni rok završetka obnova broda Galeb koji je nezavršen dotegljen prije dva mjeseca u riječku luku.


Zašto im je važan Galeb?


– Gradonačelnik je najavio da će radovi biti gotovi u travnju. Travanj je stigao, brod nije gotov. Hoće li se otvorenje doista dogoditi 9. svibnja kako je najavio ravnatelj Muzeja Grada Rijeke?


Mi projekt broda Galeb smatramo vrijednim i važnim, i ne samo zato jer je zaštićeno kulturno dobro Republike Hrvatske.




Za nas je Galeb brod koji efikasno simbolizira iskustvo Rijeke u turbulentnom razdoblju Drugog svjetskog rata, kao i optimizam antifašizma koji je uslijedio i u mnogočemu oblikovao i naš grad, izjavio je Stanković.


On je uvjeren da je Galebov kulturni i turistički potencijal velik, a povijesna priča značajna je ne samo za Rijeku i Hrvatsku nego za čitavu Europu i svijet u kontekstu teme Pokreta nesvrstanih koju muzejski postav obrađuje.


– Riječ je, dakako, o velikom političkom pokretu od kojeg je velike koristi imala i riječka industrija i radnici, kao i društvo tadašnje Jugoslavije, koja je bila jedan od začetnika ideje nesvrstanih.


I zaista ima smisla ispričati ovu priču u Rijeci, koja je bila industrijski i pomorski div te je u godinama Pokreta nesvrstanih doživjela jedan od svojih vrhunaca. Brod, dakako, nosi i priču o Josipu Brozu Titu, koji je desetljećima bio državnik na ovim prostorima te je u toj funkciji usmjerio povijest i ovoga grada i naše zemlje i mnogih drugih zemalja.


On je bio i najpoznatiji korisnik broda Galeb, iako ne i jedini. No, priču o Galebu i Rijeci nije moguće ispričati bez Josipa Broza Tita, ocijenio je Stanković.


Koliko će Riječani morati vratiti EU?


Zelič je naglasio da je središnje pitanje broda Galeb s kolikim povratom EU sredstava će se Grad Rijeka suočiti i biti kažnjen jer nije dovršio ovaj EU projekt na način na koji se obvezao.



– U ove četiri godine gradonačelnik Filipović raspisao je samo jedan jedini natječaj za potencijalnog zakupca ovih komercijalnih dijelova broda, i to prije dvije godine. Na taj se natječaj nitko nije javio.


Nakon toga je najavio da će novi natječaj raspisati krajem 2023. godine, što se nije dogodilo. Prije godinu dana najavio da će novi natječaj za zakupca raspisati nakon završetka projektiranja sustava odvodnje otpadnih voda s broda Galeb.


To je najavio u ožujku 2024. godine, uz napomenu da se ovo projektiranje očekuje vrlo skoro. Prošlo je više od godinu dana, a natječaja za zakup komercijalnog dijela i dalje nema.


Produženi rok dovršetka ovog EU projekta istekao je zadnjeg dana prošle godine. Pretpostavljamo da su odgovorni gradski službenici zatražili i dobili novo produljenje roka za dovršetak projekta, izjavio je Zelič.


On je uvjeren da bi bilo bi pošteno da gradonačelnik kaže kada će i kolike penale morati platiti onaj tko dođe poslije njega, odnosno kolika će EU sredstva morati vratiti jer komercijalnih sadržaja na brodu, sasvim je izvjesno, nema.


– I ne zna se hoće li ih i kada biti. Bez tih sadržaja projekt nije gotov. Filipovićeve višekratne izjave o tome da postoji interes zakupaca za komercijalne prostore na Galebu očito su bile prazne.


Jer da interes doista postoji, natječaj za zakupca već bi bio raspisan. Mi smatramo da uvjete zakupa treba temeljito preispitati, revidirati i potom promijeniti.


A zašto gradonačelnik to nije učinio kroz protekle minimalno dvije godine, nije teško zaključiti. Njegov se ritam rada može usporediti s hodom trome kornjače, a ideja da Galeb ponovo bude točka dnevnog reda Gradskog vijeća u njemu očito izaziva strah pa uvlači glavu u oklop, također kao kornjača, ocijenio je Zelič.


Plan Možemo! za Galeb


Upozorio je da je riječkome gradonačelniku jednostavnije vratiti dio EU sredstava, nego potruditi se da komercijalni prostori na brodu zaista zažive.


– Ako interesa zakupaca za ugostiteljstvo i smještajne kapacitete na Galebu nema, a očito nema, onda treba provjeriti – zašto nema i u čemu je problem. Treba transparentno razgovarati s ugostiteljima i hotelijerima.


Novi natječaj za zakup, sada je to posve jasno, nije ni namjeravao raspisati jer je svjestan da interes zakupaca ne postoji. Eventualne izmjene uvjeta tog natječaja nije osmislio jer nema viziju što učiniti.


S ugostiteljima i hotelijerima nije proveo savjetovanje ili otvorene konzultacije kako bi transparentno sagledao njihove prijedloge.


A suštinski, Filipović o Galebu na Gradskom vijeću ni ne želi raspravljati jer se boji neminovne ideološke rasprave koju u pravilu pokreću HDZ, Most i ostale stranke, uvjeren je Zelič.


On je dodao da je plan Možemo za Galeb otvorenje muzeja čim se završe radovi na opremanju muzejskog postava, a potom transparentno ispitivanje tržišta i savjetovanje sa stručnom javnošću vezano uz uvjete zakupa komercijalnih dijelova broda.


– Daljni razvoj ovog projekta vidimo, ne samo kroz redovne posjete građana i turista muzejskom dijelu broda, nego i kroz organizaciju različitih kulturnih i društvenih događanja na brodu.


U tom kontekstu u funkciju mogu biti stavljeni i oni dijelovi broda za koje zakupci nisu zainteresirani. Odnosno, ako je potrebno odvojiti ugostiteljski od smještajnog dijela i prenamijeniti smještajni za takvu funkciju.


Galeb je važan kulturni i turistički projekt Rijeke. Filipović ga je naslijedio, ali umjesto da shvati njegov potencijal vrlo brzo je od njega odustao, i to zbog vlastite političke komocije, zaključio je Zelič.