Upozorili

Možemo!: Terminal za rasuti teret u Bakru predstavlja ozbiljnu ekološku opasnost. Svi to ignoriraju

Sanja Gašpert

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Od samog početka rada predstavlja veliku opasnost za građane, upozorili su danas iz Možemo!



Terminal za rasuti teret u Bakru predstavlja ozbiljnu ekološku opasnost kojeg Županija i država ignoriraju. Od samog početka rada predstavlja veliku opasnost za građane, jer specifična konfiguracija terena doprinosi štetnim posljedicama uzrokovanih lučkim transportnim operacijama i deponiranjem tereta na otvorenom prostoru.


Uz istočnu obalu bakarskog zaljeva prekrcava se ugljen, koks, metalne rude, primarno željezne, a prilikom prekrcavanja rasutih tereta neizbježno dolazi do gubitaka koji završavaju u moru, upozorili su s konferencije za novinare održane na državnoj cesti D8, pored taverne Vidikovac, Morena Lekan, Orjen Petković i Sandra Benčić iz Možemo!.


Obmanjujuća retorika


Zastupnik Možemo! u Županijskoj skupštini Primorsko-goranske županije Orjen Petković upozorio je kako u Luci Rijeka koriste obmanjujuću retoriku prema javnosti kako bi utišali pobune.





– Iako je 2021. godine provedena obnova terminala, koja je uključivala rekonstrukciju dijelova kolosijeka, uređenje sustava vodoopskrbe, električnih mreža i staza dizalica, ti zahvati nisu uvijek predstavljeni istinito, budući da su predstavljeni kao veliko unaprjeđenje u ekološkom smislu, no to nažalost nije slučaj, jer pomaka na bolje nema.


Oblaci prašine u zraku, talog na danas beživotnom dnu mora, crni i masni sloj prljavštine na barkama svakodnevica je stanovnika Bakra koji već godinama ukazuju na ovaj problem, zajedno s lokalnom samoupravom.


Protiv Luke Rijeka podnošene su kaznene prijave, a prijave su upućene i Državnom inspektoratu, koji je navodno nadležan za takva onečišćenja. Unatoč naporima i prijavama, do danas nije došlo do konkretnih pomaka u rješavanju problema, istaknuo je Petković.


Pljuska građanima


Njegova stranačka kolegica i također županijska vijećnica Morena Lekan na prošloj je sjednici Županijske skupštine na aktualnom satu upitala župana Zlatka Komadinu koja se mjerenja stanja mora i morskog dna obavljaju u Bakru, međutim, dodala je, župan nije mogao pružiti precizan odgovor, pitajući nas imamo li indikacije oko postojanja nekakvog zagađenja.



– Takav odgovor predstavlja priličnu pljusku građanima Bakra. Očekivani pisani odgovor s rezultatima mjerenja još uvijek nije dostupan. U međuvremenu, kao nefinancijski zahtjev u pregovorima oko podrške županijskom proračunu, postavili smo povećanje broja mjernih stanica za kakvoću zraka na nekoliko specifičnih područja, između ostalog i u Bakru.


Naime, mjerenja koja zadovoljavaju minimalne zakonske obveze ovdje nisu dovoljna. Potrebno je provoditi kontinuirana uzorkovanja mora, a analiza zraka, uz parametre koji su propisani zakonom, nužno treba sadržavati i detaljnu kemijsku analizu sastava lebdećih čestica, koji se šire najdalje te završavaju u mjestima iznad samog zaljeva, Kukuljanovu i Škrljevu, rekla je Lekan.


Negiraju odgovornost


Saborska zastupnica političke platforme “Možemo! Sandra Benčić, koja je ujedno i predsjednica Odbora za zaštitu okoliša i prirode, istaknula je kako Luka Rijeka u javnim istupima negira svoju odgovornost za moguća zagađenja, tvrdeći da je njihova prašina samo lokalna i da se ne širi do središta grada Bakra te da je kakvoća mora i zraka više no zadovoljavajuća.



– Osim toga, oni ističu da je terminal za rasuti teret “strateški interes države” te da zatvaranje ili izmještanje terminala u Bakru nije opcija. Zagađenja su se nastavila, a nastavit će se i dalje dokle god je terminal za rasuti teret na ovoj lošoj poziciji ili dok se lučke transportne operacije s deponiranjem rasutog tereta obavljaju na otvorenom, umjesto u zatvorenoj hali.


Slijedom svega navedenog, kao predsjednica Odbora za zaštitu okoliša i prirode zatražit ću od Ministarstva gospodarstva procjenu ulaganja za Luku Rijeka, Bakar i sjever Splita, kao bi se procijenio trošak uvođenja novih tehnologija prekrcavanja rasutog tereta s ciljem uvrštavanja u financijski plan financiranja iz EU fondova u perspektivi 2021. do 2027. godine, rekla je Sandra Benčić.


Dodala je kako se u lukama Europske unije, kao i u SAD-u odavno provode nove tehnologije zaštite zraka i mora, među kojima su zatvaranje ili natkrivanje prostora, postavljanje hala, kao i obustavljanje prekrcaja kada je veliki vjetar i nevrijeme.


Poražavajući rezultati analize mora


Stanovnici Bakra i okolnih naselja su se, suočeni s ovim problemom, obraćali i medijima, a jedna medijska kuća zatražila je analize uzorka mora i sedimenta dna od strane Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Istarske županije te jednog nezavisnog laboratorija.



– Rezultati su bili poražavajući, jer su ukazali da je more zagađeno naočigled i to ugljikovodicima, dok su u sedimentu dna nađeni kadmij, olovo, cink, zatim bakar, živa i arsen u manjim količinama, potom krom i mangan u značajnim količinama, te željezo u enormno velikim količinama.


Ne smijemo nikako zanemariti ili podcijeniti ove rezultate. Umjesto da ovakvi rezultati potaknu na stalno praćenje stanja, koje bi omogućilo građanima jasnu sliku, oni se ignoriraju i preskaču.


Tvari pronađene u moru i sedimentu dna predstavljaju ozbiljnu prijetnju za floru i faunu zaljeva, a posredno i za čovjeka koji konzumira bilo što što je ikad bilo u doticaju s tim okolišem, zaključila je Morena Lekan.