Marko Boras Mandić / Foto Vedran Karuza
Mislim da je vrijeme da Mrtvašku iz sfere politike vratimo u sferu projekta, poručio je predsjednik Županijske skupštine
povezane vijesti
Na press kolegiju Primorsko-goranske županije glavna je tema bila Mrtvaška, a osim dožupana Vojka Brauta koji je podsjetio na povijest projekta i prošlotjedni incident, novinarima se obratio i predsjednik Županijske skupštine Marko Boras Mandić koji smatra da bi Upravno vijeće Županijske lučke uprave Mali Lošinj predvođeno Lorisom Rakom kao i sam ravnatelj Filip Balija zbog projekta Mrtvaška trebali dati svoje mandate na raspolaganje.
Evo u čemu je zapravo problem
– Nisam čuo od nikog da je protiv projekta Mrtvaške, niti sam to čuo od mještana Ilovika jer suludo bi bilo biti protiv ovog projekta.
Problem je u samoj provedbi, a malo je nezgodna situacija da je predsjednik Upravnog vijeća ŽLU Mali Lošinj ujedno i vijećnik koji sukreira zaključke Skupštine koje onda to upravno viječe mora provoditi.
Bilo bi puno zgodnije da upravno vijeće da mandat na raspolaganje, a onda jedno izabere novo upravno koje bi se izabralo u demokratskoj raspravi i gdje bi svi stali iza ovog projekta.
Mislim da bismo svi profitirali i mislim da je vrijeme da Mrtvašku iz sfere politike vratimo u sferu projekta, poručio je Boras Mandić.
Rekao da nije htio davati izjave oko incidenta prije nego što je prikupio sve releventne podatke ističući da postoje dvije strane priče.
Izrazio je nadu da je posljednji incident, zadnji takav koji se dogodio.
Boras Mandić: Treba smiriti tenzije
– Mi moramo biti spremni u demokraciji na građanski neposluh. Te stvari su se događale u našoj županiji; sjetimo se LNG-a, ukidanja naplate mosta, blokade ceste prema Marišćini…
Treba smiriti tenzije i gledati da do toga ne dođe. Siguran sam da ni mještanima nije bio cilj da do ovako nečeg dođe.
Projekt Mrtvaške je uvijek bio afirmativan i uvijek smo ranije na “rampu” nailazili ne u Mrtvaškoj, nego u Zagrebu.
Uvijek je nedostajalo sredstva, a sad kad su ona došla, izrazito mi je žao da do toga dolazi. Do toga dolazi vrlo vjerojatno jer su oni koji trebaju voditi projekt napravili neke pogreške budući da imamo izmjene projekta.
Odgovornost je uvijek na onom tko vodi projekt i tu ne bi dizao odgovornost na župana ili na ministra.
Vjerujem da su oni svojim suradnicima dali punu autonomiju, no ne možemo ocijeniti pozitivnom ocjenom ono što je napravilo Upravno vijeće ŽLU Mali Lošinj i ono što je napravio ravnatelj.
Sve predugo traje, a nedavno smo i na Županijskoj skupštini imali tu temu. Unija Kvarnera, Akcija mladih i Možemo!, tri političke stranke zastupljene u Skupštini su tražile izvještaj o projektu.
Da je na Skupštini projekt predstavljen ovako opširno kao što je to učinjeno tad, možda do ove situacije ne bi ni došlo, smatra Boras Mandić koji danas nije želio raspravljati s dožupanom Brautom već je napustio pressicu nakon izjave.
Braut: Nema zapreke za komuniciranje
Braut je pak još jednom podsjetio da je projekt izgradnje nove operativne obale u Mrtvaškoj počeo na inicijativu Grada Malog Lošinja i tadašnjeg gradonačelnika Garija Cappellija te postoji 2006. godine, a zbog isteka dozvola revidiran je 2019. godine.
– Po tom projektu predviđena visina rive bila je dva metra. Projektiran je i pristan za brodice Ilovčana u visini od 0,8 metara što znači da visina rive od dva metra nije ograničavajući faktor.
ŽLU Mali Lošinj dobila je bespovratna sredtva uz vrijednosti od 81 milijun kuna i izvođač je uveden u posao. U cijelom tom periodu komuniciralo se s predstavnicima Grada Malog Lošinja i Mjesnog odbora Ilovik na čiji je zahtjev donesen zaključak da s e poduzmu mjere uklanjanja državne linije Ilovik.
Na prijedlog Skupštine provedena je izmjena glavnog projekta tako da je uklonjena postojeća pasarela, a visina rive prilagođena zahtjevima mještana i smanjena na 1,1 metar.
Mještani i danas uredno komuniciraju putem postojećeg tzv. austro-ugarskog gata, a sada smo u procesu pripreme privremenog pristana kojim će se moći koristiti kad počnu radovi.
Kad radovi dođu do tog dijela bit će napravljen pristan na mjestu gdje pristaju i sada. Dakle nema nikakve zapreke da građani Ilovika i njihovi gosti uredno komuniciraju, rekao Braut.
Braut: Ovo je nekorektno od stanovnika Ilovika
Napominje da se nisu odazivali na sastanke te da nije točno da se s njima ne komunicira već su oni ti koji odbijaju svaku komunikaciju te kad im se odobre zahtjevi dolaze s novim zahtjevima.
Još jednom se moglo čuti kako je Mrtvaška infrastrukturni projekt od velikog značaja kojim se povezuju sjevernojadranski i sjevernodalmatinski otoci.
Kako je rekao Braut, izgradnjom ove luke trajanje putovanja s tih otoka će se radikalno smanjiti te smatra da je krajnje nekorektno da građani Ilovika samu kvalitetu života koju oni imaju pokušavaju negirati tim ostalim otocima.
– Dio tog projekta je izgradnja državne ceste 130 dužine 15 kilometara vrijedne 150 milijuna kuna te navodi da se radi o lokalnoj cesti nisu točni.
Kad smo kod ceste možemo doći i do događaja od 13. lipnja kad je naloženo da se uklone automobili koji su blokirali početak radova na uređeno parkiralište koje je pripremljeno za tu svrhu i nalazi se 50 metara dalje.
Braut: Stanovnici Ilovika namještaju priču
Građevinska mehanizacija nije došla da bi srušila austro-ugarski mol, već je mehanizacija služila tome da se Ilovčanima omogući privremeni pristan.
Automobili su bili u vlasništvu Sabina Simčić i Ladislava Radoslovića. Oni svojim automobilima nisu ušli u lučko područje već na državnu cestu 130 što je otprilike kao da netko dođe na Krčki most i blokira put do Malinske.
Uklonjen je automobil gospođe Simčić, a kad je bio pokušaj uklanjanja Radoslovića, došlo je do pružanja otpora policiji od strane 30-ak građana.
Policija je postupala po pravilima slike, a sve što je komunicirano putem raznih društvenih mreža od njih, je više-manje namješteno.
Evidentno je da su s jasnim ciljem doveli ljude kako bi manipulirali javno mnijenje, rekao je Braut dodajući kako su svi znali da će biti uklonjeni automobili.
“Nadam se da je došlo do deeskalacije”
Upitao se i zašto je došlo do tolike buke oko infrastrukturnog projekta koji ne zadire u privatno vlasništvo dok je kod izgradnje ceste 403 uklonjeno 70 objekata i svi stoički podnose miniranje.
– Navodi da je ravnatelj Balija pokušavao policiji reći koga mora uhititi su apsurdni. Mjesecima pokušavamo ući u gradilište i tražimo asistenciju policije i do 13. lipnja je nismo dobili.
Posao Balije je da se brine za lučko područje, a posao policije da se brine za državnu cestu. U ovom trenutku kontroliramo lučko područje i propuštamo Ilovčane i njihove goste po određeno redu da koriste mol pod kontrolom zaštitara.
Nadam se da je došlo do deeskalacije i da oni više nemaju razloga raditi probleme oko izgradnje same luke, poručio je Braut.