Legendarni primjerci Alfe i Ferrarija

La grande belleza na četiri kotača: Atraktivna izložba u riječkom Kortilu pruža uvid u talijanski automobilski dizajn

Sandy Uran

Direktorica Nacionalnog muzeja automobila u Torinu Mariella Mengozzi / Snimio Vedran KARUZA

Direktorica Nacionalnog muzeja automobila u Torinu Mariella Mengozzi / Snimio Vedran KARUZA

Ljubitelji lijepih jurilica u Kortilu imaju priliku razgledati Ferrari 308 GTB iz 1980. i Giuliettu Sprint iz 1954. godine, dok je legendarna Alfa Romeo 8C 2300 iz 1934. godine izložena u Centru Gervais u Opatiji, a koju će riječka publika imati priliku vidjeti 27. travnja na dan kad će se održati i okrugli stol na temu automobilskog dizajna. Ta su tri automobila primjeri elegancije, bezvremenske ljepote i jedinstvenog stila



Ljubitelji lijepih jurilica došli su na svoje – legendarni primjerci Alfe i Ferrarija izloženi su do 3. svibnja u Galeriji Kortil, točnije Ferrari 308 GTB iz 1980. i Giulietta Sprint iz 1954. Eksponati su sastavni dio postava izložbe »La Grande Bellezza – kroz talijanski automobilski dizajn«.
Priča je to o povijesti talijanskog automobilskog dizajna, sinonim za jedinstveni stil. Izložba je upriličena u sklopu manifestacije Dani talijanskog dizajna u Hrvatskoj, a postavljena je u suradnji Veleposlanstva Republike Italije u Zagrebu, Generalnog konzulata Republike Italije u Rijeci, Talijanskog instituta za kulturu iz Zagreba i Nacionalnog muzeja automobila iz Torina – MAUTO, Gradom Rijeka, Galerijom Kortil – HKD na Sušaku, Talijanskom Unijom i izdavačkom kućom EDIT.


Snimio Vedran KARUZA

Snimio Vedran KARUZA


 


Uzbudljivo putovanje


Kako je naglašeno u popratnom materijalu izložbe, a u što su se uvjerili i brojni posjetitelji, ona predstavlja uzbudljivo putovanje kroz pejzaže, povijest i arhitekturu Italije, kroz jedinstvenu baštinu čiju posebnost naglašavaju neki od najljepših automobila nastalih zahvaljujući talijanskom dizajnu automobila. Automobilski je stil jedno od područja u kojima se talijansko stvaralaštvo izrazilo i dokazalo na prepoznatljiv način te ostavilo trajni trag. Utjecaj kulture i stila »Made in Italy« i danas je vrlo vidljiv u čitavom svijetu. Ovom se izložbom željelo provesti posjetitelje jednom evokativnom stazom uz koju se nalaze sugestivni prizori koje potpisuje majstor fotografije Giorgio Bellia, čiji su radovi pohranjeni u arhivi Dokumentacijskog centra MAUTO-a, Nacionalnog muzeja automobila u Torinu, te tri prekrasna automobila iz muzejske zbirke koja se po prvi put predstavljaju u Hrvatskoj: legendarna Alfa Romeo 8C 2300 iz 1934. godine, koja je izložena u Centru Gervais u Opatiji, a koju će riječka publika imati priliku vidjeti 27. travnja na dan kad će se održati i okrugli stol na temu automobilskog dizajna, te već spomenuta Giulietta i Ferrari. Ta su tri automobila primjeri elegancije, bezvremenske ljepote i jedinstvenog stila.


 Legendarni Alfa Romeo 8C 2300 iz 1934. godine / Snimio Vedran KARUZA

Legendarni Alfa Romeo 8C 2300 iz 1934. godine / Snimio Vedran KARUZA


Alfa Romeo 8C 2300




Alfa Romeo 8C 2300 iz 1934. godine je jedan od najprestižnijih i najnaprednijih automobila proizvedenih tridesetih godina. Snaga i iznimna brzina odlike su ovog sportskog spidera s karoserijom renomirane kuće Touring iz Milana. Spaja karakteristike GT i trkaćeg bolida. Godinama je ova Alfa ostala nepobjediva na utrkama, kako na cesti tako i na stazi. Osvojila je Mille Miglia, čuvenu Targa Florio, Veliku nagradu Monaka i čak četiri puta 24 sata Le Mansa. Alfu Romeo 8C 2300 vozili su neki od najpoznatijih pilota onog vremena: Nuvolari, Campari, Chinetti, Brivio, Sommer, Borzacchini.


Direktorica Nacionalnog muzeja automobila u Torinu Mariella Mengozzi provela nas je kroz izložbu pritom naglasivši kako se talijanski automobilski dizajn oslanja na dugu estetsku tradiciju Italije, interpretira njen smisao za proporcije, izražava sintezu umjetnosti i obrtničkih vještina vješto balansirajući između stilskih studija i funkcionalnih osobina.
– Zahvaljujući talentu, naši su dizajneri surađivali sa svjetskim proizvođačima automobila i dali tako svoj doprinos valorizaciji talijanskog stila na globalnoj razini. Nacionalni Muzej Automobila iz Torina – MAUTO – posvećuje veliku pažnju evoluciji dizajna, kojega smatramo ključnom sastavnicom automobilske povijesti, kako u stalnom postavu tako i na raznim izložbama posvećenim najpoznatijim dizajnerima.


Snimio Vedran KARUZA

Snimio Vedran KARUZA


 


Skulptura u pokretu


»Putovanje« izložbom zapodjenuli smo pričom o automobilu Cisitalia 202 iz 1947. godine s potpisom karoseriste Pininfarine, ikonom koja je donijela promjene i predstavlja temeljni kamen talijanskog stila, naglasila je Mengozzi i potom nastavila priču o ovom prelijepom automobilu kojeg krase jedinstveni detalji poput horizontalnog dizajna i savršene proporcije. Zaista je u pitanju prelijepi auto. A o kojoj je vrijednosti riječ po pitanju samog dizajna ponajbolje govori u prilog činjenica da je Cisitalia 202 prepoznat kao »skulptura u pokretu« i bio je izložen u muzeju MOMA u New Yorku već davne 1951. godine, kao prvi automobil ikad izložen u nekom muzeju suvremene umjetnosti, naglasila je ravnateljica muzeja automobila. Pritom dodavši kako se i u MAUTO nalaze instalacije – tehnički crteži kojima se predstavlja dizajn ovog auta koji je smješten u dijelu muzeja nazvan »Talijanska revolucija«, u stalnom postavu, a koje možemo vidjeti i na ovoj izložbi.
Slijedi kutak posvećen crvenoj jurilici s prepoznatljivim konjićem – Ferrari 308 GTB iz 1980. Naglašivši činjenicu kako je crvena boja legendarna, Mengozzi nam je ispričala kako je to zapravo boja Italije.


Ferrari 308 GTB


Ferrari 308 GTB predstavljen je na Salonu u Parizu 1975. u verziji limuzina. Ta je karoserija sportskom dvosjedu osigurala prostraniju i komfornu unutrašnjost. Za Ferrari je 308 GTB začetnik jednog velikog uspjeha: serije s motorom V8 u središtu, iza vozača, koja će postati zvijezda u ponudi Propetog konjića. Elegantna linija karoserije plod je pažljive studije odrađene u Galleria del Vento Pininfarine. Izloženi model pripada prvoj seriji, s motorom s četiri karburatora. Model se prestao proizvoditi 1985. godine.


– Na prvim automobilskim utrkama tadašnja međunarodna automobilska federacija je svakoj državi dodijelila jednu boju. Crvena je bila boja Italije, Njemačka je imala bijelu, a Francuska je bila plava, dok je Engleska bila zelena. Stoga, svi tadašnji automobili koji su se službeno utrkivali za Italiju bili su crvene boje. U kolektivnoj svijesti crvena boja je i dalje sinonim za talijanske automobile, naglasila je ravnateljica MAUTO-a.
U ovom dijelu izložbenog postava nazvanom »Touring superleggera« nalazimo i videoprojekciju kojom se predstavlja Pininfarina atelier putem kojeg stječemo uvid kako se stvaraju renomirane jurilice. Potom su tu nacrti, fotografije i mini modeli istih jurilica. Ovaj dio posvećen je i Ferrariju Pininfarina 512S Modulo čija modernistička linija dizajna ostavlja bez daha.


Snimio Vedran KARUZA

Snimio Vedran KARUZA



Video s intervjuima najpoznatijih talijanskih dizajnera, Giugiara, Fioravanti i Gandini daje nam uvid u njihovo stvaralaštvo. Naime, Marcello Gandini dizajnirao je Lamborghini, ali i Renault 5. Giorgetto Giugiaro uz mnoge druge kreacije potpisuje i dizajn automobila Maserati Coupé i Spyder, dok je Leonardo Fioravanti autor dizajna legendarnog Ferrarija Daytona. Edukativni kutak daje nam uvid u različite linije dizajna. A u tom dijelu nalazimo i pano s fotografijom u nas popularne »žabe«, odnosno CitroenaDS čiji dizajn potpisuje Flaminio Bertoni. Predstavljen je na isti način na koji je bio i davne 1957. na izložbi Triennale di Milano, poput svemirskog broda zbog svojih brojnih inovacija doznajemo od ravnateljice muzeja.
– Talijanski dizajneri na glasu su kao vrlo talentirani i stoga su nerijetko radili i za inozemne tvrtke, a tome je tako i danas, s ponosom je istakla Mariella Mengozzi naglašivši činjenicu da je Bertoni dizajnirao za francuski Citroen.


Ferrari 308 GTB iz 1980. / Snimio Vedran Karuza

Ferrari 308 GTB iz 1980. / Snimio Vedran Karuza


 


Interaktivna izložba


Cijene pojedinih modela nisu zanemarive, a to ponajbolje znaju kolekcionari automobila. No, uz pojedine automobile vezane su i filmske priče. Tako je recimo Ferrari 308 GTB vezan uz popularnu televizijsku seriju »Magnum«, dok »žabu«- Citroen DS u također popularnoj seriji »Mentalist« s vremena na vrijeme vozi vidovnjak Patrick Jane. No uz revolucionarni Citroen DS iz 1955. vezana je još jedna zanimljiva priča. Francuski predsjednik Charles de Gaulle uspio se spasiti od atentata zahvaljujući tom automobilu u kojem se nalazio, a koji se zahvaljujući svojim inovacijama, posebnim hidrauličkim kvalitetama uspio nanovo pokrenuti, unatoč tome što su mu gume uništene pucnjavom iz mitraljeza.


Giulietta Sprint iz 1954. / Snimio Vedran KARUZA

Giulietta Sprint iz 1954. / Snimio Vedran KARUZA


Giulietta Sprint


Giulietta Sprint predstavljena je 1954. godine i postala je »talijanska ljepotica«, moderna i brza jurilica, plod čuvene škole Alfa Romeo. Franco Scaglione potpisuje dizajn koji je oblikovao karoserist Nuccio Bertone. Jedan od najreprezentativnijih modela talijanskog automobilskog stila i inženjeringa pedesetih godina prošloga stoljeća. U jedanaest godina prizvedeno je više od 177 tisuća primjeraka.


Izložbeni postav vrvi zanimljivim podacima koje valja pomno proučiti, a od navedenih mi ćemo naglasiti kako izloženi Ferrari 308 GTB postiže brzinu od 255 km/h, Cisitalia 155 km/h, Alfa Romeo 8C 2300 od 180 km/h što nije malo s obzirom na godinu proizvodnje, a to je 1934. »Žaba« – Citroen DS jurio je 140 km/h, dok je Alfa Romeo Giulietta Sprint iz 1954. postizala brzinu od 165 km/h.


Mariella Mengozzi, Davide Bradanini, Goran Palčevski, Jolada Todorović i Ileana Jančić / Snimio Vedran KARUZA

Mariella Mengozzi, Davide Bradanini, Goran Palčevski, Jolada Todorović i Ileana Jančić / Snimio Vedran KARUZA



Interaktivna instalacija posredstvom koje posjetitelji mogu osobno intervjuirati 14 suvremenih dizajnera – Chris Bangle, Aldo Brovarone, Walter de Silva, Leonardo Fioravanti, Marcello Gandini, Roberto Giolito, Fabrizio Giugiaro, Giorgetto Giugiaro, Flavio Manzoni, Paolo Pininfarina, Lorenzo Ramaciotti, Mike Robinson, Tom Tjaarda i Andrea Zagato – predstavlja poseban kutak za sve ljubitelje automobilskog dizajna. Pažnju dakako privlače i prelijepe fotografije koje potpisuje Giorgio Bellia.
Nakon Rijeke i Opatije, izložba seli u Zagreb, u Tehnički muzej Nikola Tesla, gdje se otvara 12. svibnja. Izložbu se može razgledati u redovno vrijeme Galerije Kortil do 3. svibnja. Ulaz je slobodan.


Pažnju privlače i prelijepe fotografije koje potpisuje Giorgio Bellia / Snimio Vedran KARUZA

Pažnju privlače i prelijepe fotografije koje potpisuje Giorgio Bellia / Snimio Vedran KARUZA