Brodogradilište »Viktor Lenac« izmjenama prostorne i planske dokumentacije želi za buduću namjenu osigurati postojeći prostor na kojem se trenutačno nalazi Dok 11, a gdje bi se u budućnosti smjestio bolji dok, međutim, to im na prošloj sjednici Vijeća nije pošlo za rukom
povezane vijesti
KOSTRENA – Općinsko vijeće Kostrene nije prihvatilo inicijativu promjene Urbanističkog plana uređenja područja gospodarske namjene I-2a i I-2b te istovremenu izmjenu općinskog Prostornog plana, što je bila želja Brodogradilišta »Viktor Lenac« koje na taj način želi za buduću namjenu osigurati postojeći prostor na kojem se trenutačno nalazi njihov, za mnoge Kostrenjane kontroverzni, Dok 11.
Izmjenom se traži proširenje kako bi se izradio jedinstveni UPU brodogradilišta i s njime povezale izmjene Prostornog plana Kostrene, kao i da se u jedinstvenom postupku obave ove izmjene.
Dvije ključne stvari
Vijeće je prema zahtjevu »Lenca« trebalo predvidjeti u planu kopneni dio sukladno stvarnoj površini koji bi određivao jedinstveni dio brodogradilišta i da se pritom pomorski dio odredi sukladno tom dijelu, a tu je sporni dio nasipana površina »Lenca« na području između Martinšćice i Žurkova koja iznosi oko dva hektara i koju bi u izmjenama dokumentacije Kostrena trebala nadoknaditi uzimanjem dva hektara bilo gdje drugdje na svojem prostoru.
– Dok 11 došao je bez da je to Općina Kostrena željela, a niti su to željeli njezini mještani. Dok je došao na područje Riječkog zaljeva u stečajnom postupku »Lenca«, da bude tehnički plovni objekt, a ne plutajući objekt. Da bi on tamo uopće postojao, to mora biti predviđeno prostorno-planskom dokumentacijom i taj dok je i danas upisan kao brod. Mi se ovdje vrtimo oko dvije ključne stvari: da se novi dok uvrsti u prostorno-plansku dokumentaciju, a mi bismo, s druge strane, kao Općina Kostrena morali smanjiti dva hektara na bilo kojem našem području da dođe do te izmjene. Mene zanima na koji će način Općina imati bilo što od te aktivnosti.
Isto tako, imate situaciju koncesije koju je »Lenac« dobio na pomorskom dobru oko 2000. godine za plutajući objekt i koja traje do 2031. godine. Cijela ova situacija vezana je uz situaciju da se postavi novi dok s važećom dokumentacijom, rekao je na sjednici kostrenski načelnik Dražen Vranić i podsjetio na ekološke incidente »Lenca« od kojih je posljednji bio zbrinjavanje školjaka koje su očišćene, prema njegovim riječima, upravo s Doka 11 dok je uprava »Lenca« tvrdila drugačije, i koje su napunile 40-ak baja zbog čega je ljetos u kolovozu tjedan dana Kostrenu obavijao nesnosan smrad dok brodogradilište taj problem nije saniralo.
Članica Uprave »Lenca« Sandra Uzelac podsjetila je vijećnike da su ključna oprema brodogradilišta tri plutajaća doka: Dok 3, Dok 5 i Dok 11 koji je stigao 2001. godine.
– Taj dok, koliko god je rana na srcu, nama je spas jer bez doka tih karakteristika, ne bi bilo našeg poslovanja. Globalizacija je napravila to da smo prije 30-ak godina mogli dokovati 80 posto svjetske flote u svojim dokovima, no taj je postotak sada pao na 30, 40 posto. Moramo ulagati u dopunske kapacitete kako bismo održali našu poslovnu održivost – rekla je Uzelac.
Istaknula je da je kostrensko remontno brodogradilište već imalo u planu zamjenu Doka 11 s drugim, novim dokom i u toj investiciji bio je plan dovući polovicu doka koji je u vlasništvu treće osobe, urediti je i dograditi do postojeće veličine postojećeg doka. Novi dok po svojoj bi širini bio praktički jednak postojećem doku, a bio je planiran da se može u potpunosti primijeniti tehnologija čišćenja oplate visokim tlakom u zatvorenom sustavu te bi bio energetski učinkovitiji. Cijena novog doka, koji bi u nekom od scenarija došao u Kostrenu, prema njezinim riječima, kreće se oko 100 milijuna eura.
– Nažalost, zbog cijene čelika i internih razloga, planiranu smo investiciju odgodili, ali mislim da će u konačnici doći do toga da smo od te investicije odustali. Postojeća »jedanajstica« bi se skrapirala, ako uspijemo realizirati zamjenu doka s novijim, učinkovitijim i okolišno prihvatljivijim dokom, rekla je Uzelac ističući kako bi novi dok trebao biti najviše 15 godina star, jer situacija s današnjim dokom, koji ima nevjerojatnih 78 godina, ne sviđa se nikome u »Viktoru Lencu«. Uzelac je dodala kako bi se taj dio brodogradilišta stavio i u svrhu remonta megajahti. Vijećnicima je poručila da možda »Lenac« nije velik kao Rafinerija, no sa svojom komunalnom naknadom i radnicima čiji porez na dohodak pripada Općini, čini 3,5 posto kostrenskog proračuna.
Dijalog i povjerenje
– Mislim da postoji jako velika korist i ostalih stanovnika Kostrene kad mogu ustupiti svoje stanove onima koji dolaze na našim brodovima u remontu. Točno je da mi bez promjene prostorne dokumentacije nećemo moći zamijeniti Dok 11 boljim dokom i nećemo moći postojati, istaknula je Uzelac koja se vijećnicima ispričala za ekološke incidente »Lenca«.
Protiv inicijative »Lenca« glasao je HDZ i svi nezavisni vijećnici, izuzev Maše Smokrović koja je zajedno s SDP-om i Unijom Kvarnera bila suzdržana.
– Nadam se da »Lenac« još dugo neće otići i to nikome nije u interesu. Naš interes je što manje buke i onečišćenja, a dijalog i povjerenje se mora uspostaviti, poručila je Smokrović dok se Zoran Rubinić iz SDP-a upitao je li Kostreni u interesu da »Lenac« propadne ili da radi.