SNIMIO: SERGEJ DRECHSLER
Za očekivati je poteškoće u radu gradske Riznice s obzirom na to da novi gradski odjeli koji se formiraju 1. travnja nemaju u proračunu svoje razdjele, ističe gradonačelnik Marko Filipović
povezane vijesti
RIJEKA – Na zadnjoj sjednici Gradskog vijeća gradonačelnik Marko Filipović doživio je prvi put da mu dvije jako bitne točke dnevnog reda nisu dobile većinu u predstavničkom tijelu.
Nije prošao rebalans proračuna koji je bio tehničke prirode i ticao se preustroja gradske uprave, kao ni prijedlog povećanja njegove plaće, što je preduvjet povećanja koeficijenata gradskoj upravi. Izazvalo je to veliku nervozu i u SDP-u, ali i kod gradonačelnika Filipovića.
Gradski vijećnik SDP-a Željko Jovanović optužio je gradske vijećnike za opstrukciju i poručio da ih može biti sram, a Filipović je poručio da se takvim neodgovornim ponašanjem dovodi u pitanje isplata plaća i provociraju se ponovljeni izbori.
Pokušali smo razjasniti što neprihvaćanje proračuna znači u kontekstu ocjene da bi moglo doći do problema u isplati plaća jer bi se sustav mogao naći u blokadi.
– Rebalans proračuna bio je tehnička točka kojom su stavke proračuna trebale biti prilagođene odluci o novom ustrojstvu uprave u smislu smanjenja broja gradskih odjela.
Budući da rebalans nije prihvaćen, u praktičnom smislu to znači da za sada novi gradski odjeli, o kojima odluka stupa na snagu od 1. travnja 2023. godine, nemaju u proračunu svoje razdjele.
Glasanje pojedinih gradskih vijećnika o rebalansu proračuna posve je nejasno s obzirom na činjenicu da su na sjednici 27. listopada 2022. godine većinski podržali Odluku o ustrojstvu upravnih tijela Grada Rijeke, čime su zapravo započele aktivnosti koje u cilju imaju poboljšanje učinkovitosti i ekonomičnost gradske uprave kroz objedinjavanje poslova i procesa u gradskim upravnim tijelima, pojašnjava gradonačelnik Filipović.
Proračunski parametri
U Gradu Rijeci prvi put se susreću s takvom situacijom pa sve treba dobro proučiti kako bi se izbjegle krizne situacije.
– U ovom trenutku razmatraju se sve opcije i rade dodatne konzultacije te stoga ne mogu do kraja precizno reći kako će se neusvajanje predloženog rebalansa odraziti na daljnje izvršavanje proračuna u ovoj godini.
Naime, proračun za 2023. godinu s projekcijama za 2024. i 2025. godinu je prihvaćen 8. prosinca 2022. godine na Gradskom vijeću s ustrojstvom koje je tada bilo i na snazi je dok se ne donese rebalans proračuna.
Međutim, isto tako je 27. listopada 2022. godine Gradsko vijeće donijelo novu Odluku o ustrojstvu upravnih tijela Grada Rijeke koja stupa na snagu 1. travnja 2023. godine, a kojom je utvrđeno ustrojavanje novih upravnih tijela, odnosno ukidanje postojećih upravnih tijela, što sa sobom nosi prilagodbu niza tehničkih i računovodstvenih parametara koje je potrebno izmijeniti i podesiti kako bi se on mogao neometano izvršavati putem informacijskog sustava gradske Riznice u kojem posluje Grad Rijeka i svi proračunski korisnici.
Prema Pravilniku o proračunskim klasifikacijama proračuni su dužni u procesu planiranja, izvršavanja, računovodstvenog evidentiranja i izvještavanja sve stavke proračuna iskazivati prema proračunskim klasifikacijama te se zbog izmjena organizacijske klasifikacije (odnosno ustroja novih upravnih tijela) navedeno htjelo uskladiti Prvim izmjenama i dopunama Proračuna za 2023. godinu.
Kako s 1. travnja ove godine nećemo imati u Riznici implementiran rebalans proračuna po novom ustrojstvu, već na snazi ostaje proračun sa starim ustrojstvom, za očekivati je poteškoće u radu gradske Riznice, kako u segmentu izvršavanja proračuna, tako i u segmentu računovodstvenog evidentiranja i izvještavanja, naglašava Filipović.
Smanjenje uprave
Osim računovodstveno-tehničkih poteškoća, vidljive su i političke poteškoće, budući da je upitna konstituirajuća većina jer bez glasova Akcije mladih i Unije Kvarnera koji su ovaj put izostali, važne odluke neće dobiti potrebnu kvalificiranu većinu. Filipović je već na sjednici Gradskog vijeća kazao da ne isključuje opciju novih izbora za Gradsko vijeće.
– U slučaju nepostizanja dogovora, naravno da su izbori uvijek opcija i rješenje, međutim, ne bih volio da do njih dođe, a pogotovo ne zbog ove točke jer u rebalansu proračuna su, kao i u prihvaćenom proračunu, akceptirani svi amandmani stranaka, odnosno pojedinih vijećnika.
Također, ovaj rebalans je tehničke prirode i u njemu nema ni povećanja ni smanjenja, ni na prihodovnoj ni na rashodovnoj strani, dakle, on je u euro, ili ako hoćete u cent isti kao i proračun koji je Gradsko vijeće prihvatilo u prosincu. Stoga doista ne vidim realni i racionalni razlog za neprihvaćanje rebalansa.
Kada govorimo o potencijalnim izborima, u SDP-u ih se ne bojimo, ali ih ne zazivamo jer oni će usporiti različite procese koji su u tijeku.
Podsjetio bih sve da se izborni program ostvaruje. Konkretno, kada je riječ o reorganizaciji, svi su na izborima govorili o smanjenju broja ljudi u upravi i povećanju efikasnosti uprave. I ja. I sada to realiziram. Nekadašnjih 508 radnih mjesta smanjili smo na 485, a broj ćemo dodatno smanjivati.
Intencija je zaposlenima u upravi povećati plaće kako bismo bili konkurentni kod zapošljavanja stručnjaka različitih profila. Stručni kadar utjecat će na povećanje efikasnosti uprave i to nam je u konačnici cilj.
O efikasnijoj upravi govorili su svi kandidati i stranke prije dvije godine, kada je u tijeku bila kampanja za lokalne izbore. Ja se nadam da će upravo zbog toga u konačnici ipak većina vijećnika podržati taj proces, kaže Filipović.
Vivoda: Neka gradonačelnik slobodno podnese ostavku, mi ćemo ga podržati
Od oporbenih vijećnika nije se ni očekivalo da prihvate predloženi rebalans proračuna. Zapelo je među vijećnicima konstituirajuće većine koji su podržali izbor Ane Trošelj (PGS) za predsjednicu Gradskog vijeća.
Točnije, zapelo je jer su vijećnici Akcije mladih i Unije Kvarnera, Vedran Vivoda i Robert Salečić bili suzdržani, a bez njihovih glasova nema potrebnih 17 ruku u zraku jer se odluke vezane za proračun prihvaćaju kvalificiranom većinom, odnosno većinom svih vijećnika u Gradskom vijeću.
Salečić je još na sjednici Gradskog vijeća iskazao nezadovoljstvo prijedlogom povećanja plaće gradonačelniku i zamjenicima, upozorio da bi trebalo najprije dići plaće riječkim vatrogascima, a tek onda gradonačelniku.
Kazao je i da nikoga ne čudi kada podrži predložene odluke, ali da su svi začuđeni kada nešto ne podrži, poručivši tako da na njegov glas nitko ne može računati unaprijed.
Vedran Vivoda kaže da kada bi gradonačelnik Marko Filipović umjesto putovanja i domjenaka malo više vremena trošio na upravljanje gradom i komunikaciju s gradskim vijećnicima možda ne bi imao problema s izglasavanjem tehničkog rebalansa.
– Kada je riječ o optužbama Željka Jovanovića, jadno, bijedno i sramotno je da se netko s tolikim političkim iskustvom spušta na takvu razinu u komunikaciji s kolegama.
Mi niti u jednom trenutku nismo i nećemo biti dio SDP-ove kvazivećine. Podržali smo konstituiranje vijeća i Anu Trošelj kao najlogičnije rješenje kako bi krenuli s radom.
Proaktivno pristupamo svakoj točki dnevnog reda, kreiramo vlastite prijedloge i za svaki proračun ili rebalans pripremamo niz naših projekata i programa za koje smatramo da su bitni za naš grad.
Po svakoj točki dnevnog reda glasamo po svojoj savjesti i sukladno programima i vizijama naših političkih opcija, bez trgovine i trgovanja.
Ako takav način politike smeta gradonačelniku Filipoviću, slobodno neka da ostavku, mi ćemo ga u tome podržati, poručio je Vivoda.
Plaće službenika nemoguće povećati bez povećanja plaće gradonačelnika
Budući da nije prihvaćeno povećanje koeficijenata za plaću gradonačelnika i njegovih zamjenika, došlo je u pitanje povećanje gradskoj upravi, a koje je obećano.
No, je li jedno s drugim zaista povezano na način da se mora povećati plaća gradonačelniku i zamjenicima da bi se stvorili uvjeti za povećanje plaća zaposlenima u gradskoj upravi.
– Plaću službenika u upravnim tijelima čini umnožak koeficijenta složenosti poslova radnog mjesta i osnovice za obračun plaće, uvećan za 0,5 posto za svaku navršenu godinu radnog staža.
Koeficijente složenosti poslova određuje odlukom Gradsko vijeće, dok je osnovica za obračun plaće utvrđena kolektivnim ugovorom.
Iz toga proizlazi da se plaća može mijenjati ili izmjenom odluke o koeficijentima, ili izmjenom osnovice utvrđene kolektivnim ugovorom.
Osnovica za obračun plaće u upravi utvrđena je kolektivnim ugovorom u iznosu od 661,57 eura bruto, odnosno 4.984,62 kune bruto.
Također, ograničenje plaće pročelnika propisano je člankom 11. Zakona o plaćama u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi.
Prema tom ograničenju, plaća pročelnika, bez uvećanja za radni staž, ne smije se odrediti u iznosu većem od umnoška osnovice i koeficijenta za obračun plaće gradonačelnika koji svoju dužnost obnaša profesionalno u istoj jedinici lokalne samouprave.
Dakle, u ovom trenutku plaću praktički nije moguće povećati ni kroz izmjenu osnovice u kolektivnom ugovoru, osim za svega maksimalnih 0,689 posto.
Jer osnovica se može maksimalno utvrditi u iznosu od 666.14 eura bruto, odnosno 5.019,00 kuna bruto. Drugim riječima, da bi se povećala plaća službenicima gradske uprave, i to temeljem koeficijenata određenih važećom odlukom, prethodno mora biti povećana plaća gradonačelnika i zamjenika, zaključio je Filipović.
Reorganizacija gradske uprave kreće 1. travnja
Neprihvaćanje rebalansa proračuna dovelo je u pitanje dinamiku reorganizacije gradske uprave koja kreće 1. travnja ove godine i koja bi trebala rezultirati smanjenjem odjela gradske uprave s 15 na 10.
– Odluku o reorganizaciji uprave donijelo je Gradsko vijeće još u listopadu prošle godine. Ta odluka stupa na snagu 1. travnja i odvijat će se predviđenom dinamikom.
Točnije, 1. travnja vršitelji dužnosti pročelnika gradskih odjela radit će na sistematizaciji radnih mjesta pojedinih odjela, a također, u nadolazećem razdoblju raspisat će se i natječaji za pročelnička mjesta, dakle, sve kako je donesenom odlukom propisano i već ranije predviđeno, pojašnjava riječki gradonačelnik.