Tanker »Santiago« jučer je dotegljen iz »3.maja« na dokovanje u »Viktor Lenac« / Foto V. KARUZA
Kanađani su iskazali interes da preuzmu i novogradnju 527 koja je još u fazi gradnje na navozu. Zgotovili smo svu dokumentaciju koja sad, prije potpisa i osnaženja ugovora, treba proći proceduru odobrenja svih nadležnih tijela i ministarstva, kaže direktor riječkog škvera Edi Kučan
povezane vijesti
RIJEKA – Iz »3. maja« jučer je na dokovanje u »Viktor Lenac« stigao tanker »Santiago« koji je planiran za isporuku 28. veljače, doznajemo od direktora riječkog škvera Edija Kučana. Ugovor za završetak ovog broda za prijevoz nafte, naftnih prerađevina i kemikalija, nosivosti 50.000 tona, potpisan je s njegovim orginalnim naručiteljem, španjolskom kompanijom Marflet Marine u ožujku 2020. godine i bio je predviđen za isporuku u ljeto prošle godine. Međutim, posljedice pandemije i globalni problemi u opskrbi sirovinama učinile su da je boja za teretne tankove kasnila čak pet mjeseci, a sve je još dodatno otežavala činjenica da na svijetu postoje tek dva proizvođača tražene boje. Direktor Kučan pojašnjava da je u riječko brodogradilište posljednja količina boje pristigla u prvim danima studenog te da je uložen ogroman trud da se cijeli taj proces vezan uz bojanje tankova zgotovi do kraja godine kako bi brod mogao u planiranom i rezerviranom treminu na dokovanje u susjedni »Viktor Lenac«, a nakon toga i na pokusnu vožnju da bi sve na »Santiagu« bilo uštimano i kompletirano do ciljanog termina za njegovu isporuku.
Naravno, svako kašnjenje u isporuci broda povlači za sobom i pitanje penala kojima se od takvih situacija štiti brodovlasnik. Kučan navodi da se po tom pitanju vode pregovori s Marfletom jer u »3. maju« smatraju da je kašnjenje u isporuci boje bila posljedica više sile, svakako nešto što brodogradilište nije moglo kontrolirati niti je imalo utjecaja. Kučan vjeruje da će se se kroz razgovore uspjeti razriješiti ovo pitanje, ali apostrofirajući pritom da će samo tanker »Santiago« biti kompletno završen i spreman za isporuku do kraja veljače.
Zahuktava se posao
Čini se da se zahuktavaju i aktivnosti na ugovaranju završetka novogradnje 527, samoiskrcavajućeg broda za prijevoz rasutih tereta koji je »3. maj« na dražbi početkom prošlog rujna preuzeo iz stečajne mase Uljanika za 1 kunu. Oko tog broda već se određeno vrijeme vode pregovori s kanadskom Algomom s obzirom na to da je riječ o specifičnoj novogradnji, projektiranoj i građenoj za plovidbu sjevernoameričkim Velikim jezerima. U pitanju je novogradnja nešto većih dimenzija nego što je to bio »Algoma Intrepid« koji je, podsjetimo, bio prvi brod koji su trećemajci završili i isporučili otkako su, nakon kraja Uljanik grupe, počeli raditi prema posebnom programu, uz potporu Vlade.
Upravo je taj posao i ta novogradnja, koju su u »3. maju« kvalitetno i u ugovorenom roku odradili, bio osnova da su Kanađani iskazali interes da preuzmu i novogradnju 527 koja je, podsjetimo, još u fazi gradnje na navozu. Ipak, pregovori su nešto potrajali i čini se da se najveći dio »potrošio« na usuglašavanje oko, realno gledajući, najvažnije stavke, a to je cijena. Prema Kučanovim navodima, izgleda da se konačno ipak došlo do iznosa koji je prihvatljiv za obje strane.
– S naše je strane zgotovljena i pripremljena sva dokumentacija koja sada od strane svih nadležnih tijela i ministarstva treba proći proceduru odobrenja prije samog potpisa i osnaženja ugovora, kaže Kučan, ističući značaj koji završetak te novogradnje ima za nastavak proizvodnje i popunjavanje kapaciteta »3. maja«, naročito u poslovnoj godini u čijoj će prvoj polovini riječko brodogradilište završiti dva broda – do kraja veljače već spomenuti tanker »Santiago«, a potom u lipnju i brod za prijevoz automobila, odnosno novogradnju 514 koji je prodan grčkom brodaru Neptune Lines.
U riječkom brodogradilištu paralelno će odraditi i ugovoreni posao na izgradnji i djelomičnom opremanju trupa novog polarnog kruzera Scenic grupe, čije je porinuće planirano za svibanj ove godine.
Opstojnost proizvodnje
Trećemajski kapaciteti jednim će se dijelom koristitii kod završnog opremanja ove buduće mega jahte, prvenstveno u bravaskim, cjevarskim i elektronistalacijskim radovima, no evidentno je da daljnju opstojnost proizvodnje i postojećih kapaciteta riječkog brodogradilišta može jamčiti samo završetak i isporuka još jedne novogradnje.
Kučan se nada da će i novogradnja 527 dobiti zeleno svjetlo za ugovaranje, a konačna odluka trebala bi uslijediti do kraja siječnja. S obzirom na to da je u pregovorima s Kanađanima definirano da bi se brod isporučio u rujnu 2023. godine, što je uvjetovano i razdobljem u kojem ovaj brod može prepoloviti Atlantik, ugovaranje isporuke glavnog brodskog motora ušlo je u kritičnu fazu. Drugim riječima, da bi se ispunio predviđeni gantogram aktivnosti i radova na ovom brodu, a ugradnja brodskog pogona važan je segment u toj fazi prije porinuća, iznimno je bitno ugovoriti pravovremenu isporuku brodskog motora što u ovom konkretnom slučaju, doznajemo od Kučana, znači da proizvođač brodskih motora u Kini očekuje potvrđenu narudžbu do kraja ovog mjeseca.
Kako doznajemo od Kučana, u »3. maju« pripremaju se uhvatiti i zadatka unutarnjeg restrukturiranja koje će ponajprije obuhvaćati optimizaciju broja zaposlenika, kojih je trenutačno 802, u skladu s planiranim proizvodnim programom.