Snimio SERGEJ DRECHSLER
Među osnovcima više odlikaša od Kostrene, koja je daleko iznad prosjeka Primorsko-goranske županije (59,54%), ima samo Stupnik u Zagrebačkoj županiji (72,97 posto)a, dok je prosjek u državi 57,65 posto
povezane vijesti
RIJEKA – Kostrenski osnovci među najboljima su u državi, jer prema podacima Ministarstva znanosti i obrazovanja po broju učenika koji su prošlu školsku godinu završili s odličnim uspjehom OŠ Kostrena druga je u Hrvatskoj. U toj školi sjedi čak 71,4 posto odlikaša, a od kostrenskih osnovaca bolji su samo učenici u Stupniku gdje je prošlu školsku godinu 72,97 učenika završilo s odličnim uspjehom. Riječ je o podacima resornog ministarstva u kojima su pobrojeni odlikaši u jedinicama lokalne samouprave koje imaju više od sto učenika, a gledano pak regionalno broj odlikaša u Kostreni daleko je iznad primorsko-goranskog prosjeka.
Petina superodlikaša
Primorsko-goranska županija po broju odlikaša u osnovnim školama svrstala se na drugo mjesto u Hrvatskoj. Prvo mjesto sa 70,09 posto odlikaša u klupama zauzimaju škole Grada Zagreba, dok primorsko-goranske škole imaju 59,54 posto učenika s odličnim uspjehom. Postotak osnovaca s općim uspjehom odličan u Hrvatskoj je 57,65, a taj postotak u razrednoj nastavi, za učenike od 1. do 4. razreda, iznosi vrtoglavih 75,97 posto. Međutim, OŠ Kostrena visoki postotak odlikaša ima u svim uzrastima. Od prošlogodišnjih 367 učenika te škole njih 84 na kraju školske godine imalo je prosjek 5,0, što znači da Kostrena ima i 23 posto superodlikaša. Istovremeno s odličnim uspjehom školsku je godinu završilo čak 260 učenika, vrlo dobrih je 101, a s dobrim uspjehom nastavnu je godinu privelo kraju svega četvero učenika. U toj masi uspješnih učenika tek je jedan učenik školsku godinu završio negativno ocijenjen, a učenika s dovoljnim uspjehom nema. Ukupni prosjek te škole je 4,7 i u svim uzrastima ukupni je prosjek iznad 4,5, osim kod osmaša koji su imali prosjek 4,49 posto.
NAJVIŠE ODLIKAŠA U PGŽ-u
Kostrena 71,4% |
Međutim, nisu samo kostrenski učenici u Primorsko-goranskoj županiji po uspješnosti iznadprosječni, jer iznad županijskog prosjeka od 60 posto odlikaša u osnovnoškolskim klupama su i učenici Ravne Gore, Kraljevice, Čabra, Klane i Matulja. Čak šest primorsko-goranskih osnovnih škola ušlo je na listu 20 hrvatskih škola s najvećim brojem odlikaša u klupama. Tako u Ravnoj Gori sjedi 65,60 posto odlikaša, odnosno od 125 učenika njih 82 prošlu je školsku godinu završilo s odličnim uspjehom. U Kraljevici je taj postotak neznatno niži, jer školsku je godinu s odličnim uspjehom završilo 65,28 posto učenika, od njih 265, odlikaša je 173. Odmah iza Kraljevice svrstao se Čabar sa 65,16 posto odlikaša, od 244 učenika odličan uspjeh ima njih 159. U Klani je od 132 učenika školsku godinu s odličnim uspjehom završilo njih 83, odnosno 62,88 posto, a u Matuljima od 768 učenika njih 473 ima odlični uspjeh, što je 61,59 posto učenika.
Nesrazmjerni rezultati
Na toj listi riječke su osnovne škole sa svojih 45,26 posto odlikaša daleko ispod susjednih najuspješnijih škola. Iznimna uspješnost učenika u pojedinim školama nikako nije u skladu s rezultatima nacionalnih ispita, jer oni su daleko od odličnih, a koliko je realno da u jednoj školi sjedi 70 i više posto odlikaša, pitali smo ravnatelja Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja Vinka Filipovića.
Delnice imaju najviše ponavljača u PGŽ-u
U osnovnim školama mali je postotak ponavljača, svega 0,38 posto svih hrvatskih osnovaca, odnosno od 306.295 osnovaca njih 1.169 ocijenjeno je nedovoljnim. Međutim i tu ima odstupanja od prosjeka pa tako Međimurska županija ima najviše ponavljača, 2 posto. U Primorsko-goranskoj županiji od 19.056 osnovaca njih 66 mora ponavljati razred, što je 0,35 posto, a najviše je ponavljača u Delnicama. U delničkoj osnovnoj školi 3,45 posto učenika na kraju prošle školske godine bilo je negativno ocijenjeno, odnosno od 348 učenika njih 12. Time se ta škola svrstala na petnaesto mjesto u Hrvatskoj po broju ponavljača. |
– Moguće je, ali nerealno. Postoji nešto što se zove očekivana distribucija, odnosno Gausova krivulja, a ovdje se ne radi o tome, već o uzlaznoj krivulji. Takav uspjeh učenika bio bi realan eventualno u nekoj specifičnoj srednjoj školi gdje se selekcija učenika radi na temelju uspješnosti, a kada su u pitanju osnovne škole, takve selekcije nema. U osnovnim školama radi se isključivo o biološkoj disperziji, odnosno o biološkom uzrastu učenika koji žive na tom području, ističe Filipović.
Ujedno podsjeća da podaci o uspješnosti učenika na nacionalnim ispitima nisu javni, ali ih je svaka škola dobila i može napraviti usporedbu uspješnosti učenika s nacionalnim rezultatima.
– Dogovoreno je da se rezultati neće komunicirati javno, ali svaka škola može kritički i analitički pristupiti rezultatima koje je dobila. Iako je jasno da podatak o 70 posto odlikaša u nekoj školi definitivno ne odgovara uspjehu na nacionalnim ispitima, ipak podaci o uspješnosti učenika u školi i na nacionalnim ispitima nisu doslovno usporedivi, jer na nacionalnim se ispitima vrednuju stečena znanja u posljednje četiri godina školovanja i treba u obzir uzeti odmak vremena i zaborava, dok se vrednovanje u školi radi u kontinuitetu nakon obrađenog gradiva, zaključuje Filipović.