Yusei Sagawa / Foto: Milan Đekić
Kada sam došao u Rijeku, vrlo brzo sam otišao pogledati na kojoj ću zgradi slikati. Iznenadio sam se, jer nisam očekivao da će biti toliko velika
povezane vijesti
- Japanska glazbenica Noriko Tadano na Gradini održala koncert za koji se tražila stolica više
- Japanska kantautorica tradicionalne japanske glazbe Noriko Tadano premijerno nastupa u Rijeci
- Kako izgleda život simpatične Japanke koja se zbog ljubavi preselila u Rijeku: ‘Obje kulture mogu učiti jedna od druge’
Krenuo je bogati program manifestacije Japan u Rijeci u sklopu kojeg nas očekuju izložbe, gastronomija, umjetnost, glazba i općenito uvid u najljepše od japanske kulture. Program se odvija u povodu 30. obljetnice Playstationa, a održat će se na brojnim riječkim lokacijama. Prva i najuočljivija riječki je Korzo, gdje su na postamentima već fotografije koje pričaju priču o povezanosti dviju sestrinskih gradova – Rijeke i Kawasakija.
Upravo iz Kawasakija dolazi umjetnik Yusei Sagawa, muralist koji će Rijeku obogatiti za još jedan impresivan mural, a ovaj bi mogao biti najviši u Hrvatskoj. Sagawa je izabran putem javnog natječaja, a od njegovih značajnijih postignuća ističe se rad za Olimpijske igre u Tokiju 2020.
Strog Japan
Sagawa će oslikati zgradu u Ulici Ivana Grohovca, u blizini inicijatora programa, muzeja Peek&Poke. Radi se o zidu visokom 25 i širokom 11 metara. Umjetnik je, kako nam je rekao, jako uzbuđen.
»Kada sam došao u Rijeku, vrlo brzo sam otišao pogledati na kojoj ću zgradi slikati. Iznenadio sam se, jer nisam očekivao da će biti toliko velika!«, rekao je. Ovo mu je prvi samostalni rad izvan zemlje, iako je u suradnjama s drugim umjetnicima već radio u inozemstvu, od čega najznačajnijim ističe New York.
Kako kaže, Japan je prilično strog što se tiče oslikavanja zidova, nije kao primjerice u Europi. Kultura murala nije toliko raširena kao u drugim zemljama, ali malo-pomalo raste i razvija se. On želi proširiti tu kulturu i kontinuirano radi na tome po ulicama, crtež po crtež, na što je ponosan.
A ponosan može biti i na impresivan dizajn čiju nam je skicu pokazao, iako će finalni produkt biti nešto drugačiji. Ideju i dizajn je osmislio on, a značenje iza njega je fuzija – fuzija dvaju odnosa, ali i sadašnjosti s budućnosti. Njime želi naglasiti da će povezanost ovih gradova i kultura trajati i dalje.
Ideja iza dizajna
Kako je na ranijoj konferenciji za medije rekao Davor Pasarić iz muzeja, prilikom sastavljanja programa trudili su se povezati sve što mogu, od kulture preko gastronomije do glazbe i igara. Objasnio je i glavni vizual manifestacije koji spaja japansku tradiciju i modernu tehnologiju. »Djevojka u tradicionalnom kimonu, ali s VR naočalama prezentira fuziju starog i novog, tradicije i modernog«, rekao je. Na istom je tragu i simbolika dizajna murala.
»Osim što nastavljamo niz murala u gradu koji je počeo s programom Europske prijestolnice kulture, naša Ulica Ivana Grohovca, gdje je muzej Peek&Poke, siva je, dosadna i prometna. Zato ćemo je pokušati oživjeti. Zahvaljujući velikoj susretljivosti HEP-a Rijeka, dobili smo suglasnost da cijeli sjeverni zid zgrade oslikamo u mural, objasnio je Pasarić.
Dodaje da se radi o fasadi koja nije tipična i čisto ravna ploha jer na njoj postoje ispusi i prozori, što znači da je Sagawa imao dosta zahtjevan i kreativan zadatak prilikom osmišljavanja dizajna.
– Yusei je došao na jednu genijalnu ideju, da ta dva ispuha predstavljaju dvije rijeke koje teku paralelno. Jedna je grad Rijeka, a druga je grad Kawasaki, jer »kawa« znači »rijeka« i to je riječni grad – tako da smo mi zapravo pobratimi i po imenu, objasnio je.
Ispod dviju rijeka koje paralelno teku, nalazit će se veliko sunce kao simbol Japana. U njemu će biti motivi grada Rijeke i grada Kawasakija. Ispod toga će se nalaziti dječje ruke koje predaju prijateljstvo gradova budućim generacijama. Te ruke su ruke Yuseijevog sina, što dizajnu dodaje posebnu emotivnu notu.
Oduševljen Trsatom
Nakon što je pogledao zgradu svog budućeg murala, Sagawa je obišao Rijeku. Nezaobilazan je bio Trsat koji je izazvao posebno oduševljenje kod umjetnika. Razlog tome je što je odandje vidio zgradu koju će oslikati, što znači da će njegov rad zauvijek postati nezaobilazan i upečatljiv dio grada koji ga je toplo primio.
Druge murale u Rijeci još nije imao priliku detaljno pogledati, ali to svakako ima u planu za vrijeme boravka u gradu. Prije nego što je došao, nije poznavao radove umjetnika iz Hrvatske i Rijeke, ali ih je istražio prije dolaska. Zasad se još nije povezao s njima, ali Dalibor Pasarić svakako radi na tome da ga poveže s drugim umjetnicima.
Sagawa će svoj rad završiti do 20. svibnja, a u međuvremenu će svi ljubitelji Japana, kao i drugi znatiželjnici, moći uživati u bogatom programu manifestacije koja traje do kraja lipnja.