Foto S. Drechsler
U nekim dijelovima Zameta privremeno su ostale i stare baje, koje će biti ostavljene još koji dan kao pomoć u prijelaznom razdoblju, a pored nekih novih otpadnika zatekli smo vrećice sa smećem
povezane vijesti
RIJEKA – Nakon što je na području gradova Bakar, Kastav i Kraljevica te općina Klana, Jelenje, Viškovo, Kostrena i Čavle tijekom prošle i pretprošle godine u potpunosti implementiran individualizirani sustav prikupljanja otpada, poznatiji kao prikupljanje otpada »od vrata do vrata«, početkom ove godine Komunalno društvo Čistoća započelo je individualizirani sustav prikupljanja komunalnog otpada sukcesivno po mjesnim odborima Grada Rijeke – 2. siječnja na području mjesnih odbora Draga, Orehovica, Pašac, Sveti Kuzam i Svilno, od 5. veljače na području mjesnih odbora Grbci, Gornji Zamet, Pehlin i Srdoči te MO Škurinje (ulice: Tibljaška cesta, Škurinjskih boraca, Škurinjska cesta, Škurinje, Put Lovrankini), a od jučer 1. srpnja i na području Zameta.
0,41 eura po vrećici
Korisnicima u višestambenim zgradama dodijeljeni su zajednički spremnici za miješani komunalni otpad, papir i karton, te plastičnu, metalnu i višeslojnu ambalažu, dok su korisnicima u obiteljskim kućama dodijeljena tri individualna spremnika – zeleni za miješani komunalni otpad, plavi za papir i karton te žuti za plastičnu, metalnu i višeslojnu ambalažu. Dijelu korisnika dodijeljeni su elektronički ključevi ili elektronske kartice koji sadrže podatke o korisniku i evidentiraju svako korištenje spremnika, odnosno broj ubačenih vrećica miješanog komunalnog otpada. Naplaćuje se isključivo odvoz miješanog komunalnog otpada, dok je odvoz otpadnog papira i kartona te plastične, metalne i višeslojne ambalaže besplatan. Cijena jednog korištenja uređaja za evidenciju koji omogućuje ubacivanje 30 litara otpada po trenutnom cjeniku javne usluge iznosi 0,41 euro s uključenim PDV-om. Na javnim površinama ostali su zajednički spremnici za prikupljanje otpadnog stakla i tekstila. Sav ostali kućni otpad može se zbrinuti u reciklažnom dvorištu, a glomazni i zeleni otpad besplatnim prikupljanjem na adresi korisnika.
Naša novinarska ekipa obišla je dijelove Zameta kako bi vidjela kako funkcionira novi način prikupljanja otpada prvog dana te koliko su građani zadovoljni ili ne, odnosno jesu li upoznati s novim sustavom »od vrata do vrata«. U nekim dijelovima Zameta privremeno su ostale i stare baje, koje će biti postavljene još koji dan kao pomoć u prijelaznom razdoblju, a pored nekih novih otpadnika zatekli smo vrećice sa smećem. Ili građani nisu imali elektronski ključ, a stare baje su već maknute ili je to neki njihov revolt na novi sustav prikupljanja otpada. Uglavnom, jučer tijekom prvog dana novog načina prikupljanja, vozila KD-a Čistoća često su kružila područjem Zameta, a djelatnici su uklanjali vrećice sa smećem odložene pokraj novih otpadnika. Građani koje smo zatekli uglavnom su zadovoljni i, iako je prvi dan, nemaju primjedbe.
Vrijeme i strpljenje
– Kći mi je nabavila posebne male kante za određene vrste otpada, a ona će mi i pomagati u odlaganju otpada u nove spremnike. Naime, živim sama, nemam puno otpada, tako da ne moram svaki dan iznositi smeće, a kada i budem trebala, kći će mi pomoći jer živi u blizini i često me obilazi. Već neko vrijeme i sama odvajam otpad, posebno plastiku, papir i staklo, tako da mislim da neće biti problema, kaže Marija Latinčić iz Ulice Ivana Ćikovića Beloga.
Branka Čulinu iz iste ulice zatekli smo kako baca svoju prvu vrećicu smeća u novi spremnik. Najprije je prema uputama otključao spremnik, kratko pričekao, otvorio i bacio vrećicu.
– Sve je jasno, lijepo objašnjeno, nema nikakvih problema. Iako, vidim da neki građani obilaze nove spremnike i još uvijek traže stare baje koje su ostale u okolici. Mislim da će s vremenom sve doći na svoje, građani će se naučiti. Inače i sam već duže vrijeme odvajam otpad, bacam papir i karton posebno, staklo posebno, a miješani otpad posebno, tako da mi ovo neće predstavljati problem, govori Čulina.
U Ulici Ivana Ćikovića Belog je i Barber Shop, čija nam djelatnica Snježana Mijok govori kako su novi otpadnici dizajnom jako lijepi, hermetički dobro zatvoreni, tako da se nada da se neće širiti neugodni mirisi, posebice tijekom ljetnih mjeseci.
– Vidim da se građani još uvijek uče, ali treba vremena i strpljenja. Kada se ključ umetne u bravicu, treba kratko pričekati svjetlosni i zvučni signal, okrenuti ključ za 180° – do kraja te ga vratiti u početni položaj i izvaditi ga. Sve to traje sekundu-dvije i onda se može otvoriti poklopac. U početku se čini komplicirano, ali nije, mislim da će građani to brzo svladati. Ja sam osobno zadovoljna jer mislim da će biti puno urednije i bez neugodnih mirisa, govori Mijok.
Kalendar odvoza
Iz Komunalnog društva Čistoća podsjećaju kako je, neposredno prije uspostave novog sustava, korisnicima koji koriste individualne spremnike poslan kalendar odvoza s pripadajućom kartom na kojoj su iscrtane rute prolaska vozila i upute za postupanje sa spremnicima. Svim korisnicima poslana je brošura »Vodič za ispravno postupanje s otpadom« u kojoj je detaljno opisan novi sustav prikupljanja otpada i navedene sve mogućnosti koje korisnici imaju kada je u pitanju zbrinjavanje otpada. Brošura je dostupna i na mrežnim stranicama KD-a Čistoća https://cistocarijeka.hr/edukacija/publikacije/.
– Primjenom novog sustava započelo je povlačenje do sada korištenih spremnika s javnih površina. Iako su do sada svi korisnici trebali preuzeti ili spremnike ili elektronski ključ, dio korisnika to još uvijek nije učinio, a njih i ovim putem pozivamo da to učine. Isto tako, s obzirom na to da se proces individualizacije odvija i uz pojačani nadzor komunalnog redarstva upravo kako bi se izbjeglo moguće stvaranje komunalnog nereda, sve korisnike pozivamo da ispravno i savjesno postupaju sa svojim otpadom. Najvažniji cilj novog sustava odvajanja i sakupljanja otpada je očuvanje okoliša u kojem živimo te stvaranje zdravijeg i ugodnijeg okruženja za nas, naše obitelji, ali i za generacije koje dolaze. Kako bismo postigli taj cilj, važna je podrška i suradnja svih sudionika uključenih u sustav prikupljanja otpada. Ovim putem apeliramo na korisnike da se pridržavaju dostavljenih uputa za pravilno postupanje s otpadom jer ćemo samo zajedničkom suradnjom imati učinkovit i efikasan sustav gospodarenja otpadom na zadovoljstvo svih sudionika, kažu u Čistoći te najavljuju kako se individualizacija sukcesivno nastavlja, a sljedeći mjesni odbori u kojima će se uvoditi ovaj sustav su MO Kantrida, MO Sveti Nikola, MO Škurinje te MO Drenova.
Gubitak kartice ili ključa
U slučaju gubitka elektroničke kartice ili ključa potrebno se obratiti Tehničkoj službi na telefone 051/353-426, 051/353-427 ili putem e-maila na [email protected]. Oni građani koji žele dodatnu elektroničku karticu ili ključ, mogu se obratiti na e-mail [email protected] te navesti podatke o nositelju računa (ime, prezime, adresu i telefonski kontakt). Cijena izrade dodatne kartice je deset eura bez PDV-a, a cijena izrade dodatnog ključa pedeset eura bez PDV-a.
Elektronski ključ još nije preuzelo 569 korisnika
Na području Mjesnog odbora Zamet nadzemni spremnici postavljeni su na 51 lokaciji. Na svakoj lokaciji nalaze se po tri spremnika – zeleni za miješani komunalni otpad, žuti za plastičnu, metalnu i višeslojnu ambalažu te plavi spremnik za papir i karton.
– Novim sustavom prikupljanja otpada na području MO-a Zamet obuhvaćeno je ukupno 4.399 korisnika, od čega 4.293 korisnika kategorije domaćinstvo i 106 poslovnih korisnika. Individualne spremnike koriste 674 korisnika, dok preostalih 3.725 koristi nadzemne spremnike na javnim površinama. Tijekom travnja i svibnja u prostorima MO-a Zamet bila je organizirana podjela elektronskih ključeva za korisnike koji svoj otpad predaju putem zajedničkih spremnika na javnim površinama. Prilikom preuzimanja ključa, svaki korisnik dobio je točnu lokaciju spremnika namijenjenih njihovom kućanstvu te sve potrebne upute za korištenje ključa i spremnika. Zaključno s 30. lipnja, 569 korisnika još nije preuzelo elektronski ključ. Korisnici koji pravovremeno nisu preuzeli individualne spremnike ili elektronski ključ mogu ih naknadno preuzeti u prostorima KD-a Čistoća na lokaciji Osječka 55, radnim danom od 8 do 15 sati, te subotom od 8 do 13 sati, kažu u KD-u Čistoća.