Brod »Galeb« u brodogradilištu Kraljevica / Foto Marko GRACIN
Na brodu su završeni svi radovi na obnovi čeličnih konstrukcija. Sada je u tijeku postavljanje instalacija i nove izolacije, s obzirom da je stara bila mahom od azbesta koji je uklonjen. Brod je još uvijek, kao što vidite, obojen temeljnom crvenom bojom, ali tu smo, na jarbolima, imali probno bojenje u sivu, završnu boju, kako bismo potvrdili da je riječ o nijansi boje koju su odredili konzervatori, a koja je identična nekadašnjoj boji »Galeba«, kažu naši vodiči
povezane vijesti
Na nekadašnjem Titovom brodu »Galeb« završena je obnova svih čeličnih elemenata, kao i radovi na antikorozivnoj zaštiti, a započeli su radovi na postavljanju instalacija, koji traju paralelno s restauratorskom obnovom unutarnjih obloga i namještaja, te pripremom muzejskog postava i povijesnog pregleda iz bogatog života broda na kojemu su, uz Tita, bili i mnogi svjetski državnici, ali i glumci i druge slavne osobe.
Radove na obnovi budućeg broda-muzeja koji će imati i razne komercijalne sadržaje, poput restorana i hotela, obišli smo u društvu riječkoga gradonačelnika Marka Filipovića i pročelnika za kulturu Ivana Šarara, njihovih suradnika i stručnjaka angažiranih na obnovi broda. »Galeb« se trenutno nalazi u brodogradilištu Dalmont u Kraljevici, no mi smo obilazak broda započeli na – Viškovu.
Restauracija namještaja
U jednoj od tamošnjih hala vrijedne ruke zaposlenika restauratorskog obrta Arbor obnavljaju sve drvene obloge i namještaj iz »Galeba«, odnosno iz njegova budućeg muzejskog dijela, mahom iz prostora u kojima su nekad boravili Tito i njegovi gosti. Riječ je o tisućama pojedinačnih komada, a na svakome se radi ručno, za što je, kako smo se imali prilike uvjeriti, potrebno mnogo strpljenja i vještine. Već pred ulazom u halu dočekuje nas nekoliko radnica koje uz pomoć raznoraznih alata rade na drvenim pločama unutarnje obloge broda. Popravljaju veća i manja oštećenja, a sitne pukotine ispunjavaju uz pomoć tankih kistova. Zastajemo na trenutak i pitamo jednu od njih koliko je vremena potrebno da se obnovi samo jedna takva ploča.
Filipović: Očekujem da brod iduće godine bude privezan na Molo longu
- Na Viškovu se obnavlja unutrašnjost broda, obloge i namještaj, ovdje u Kraljevici sama konstrukcija broda i vanjska stolarija. Radovi napreduju na svim segmentima, vidimo da su radovi na čeliku praktički završeni, sada se postavljaju instalacije i izolacija. Nadam se da će »Galeb« tijekom iduće godine biti u potpunosti obnovljen, privezan na Molo longu i stavljen u funkciju, rekao je Filipović kojeg smo pitali i gdje će točno brod biti privezan. Do sad su se u javnost puštale različite informacije o točnom pozicioniranju »Galeba«, od toga da će biti privezan uz restaurirane dizalice, do drugih pozicija, blizu zgrade putničkog terminala ili pak prema kraju lukobrana. – O tome još uvijek pregovaramo s Lučkom upravom. Prvobitna lokacija je uistinu bila predviđena bliže dizalicama, a sad razgovaramo o drugoj poziciji. Vjerujem da ćemo, u dogovoru s Lučkom upravom, naći najpovoljniju lokaciju za brod koji će zaživjeti kako je planirano, jednim dijelom kao muzej, ali i u komercijalnom smislu, jer će u njemu biti smješten hotel ili hostel, restoran s vrlo atraktivnom natkrivenom terasom, a na dijelu šetne, odnosno maršalske palube odvijat će se aktivnost Art kina, kao kino na otvorenom. Uređuje se i muzejski dio, za postav je zadužena Nikolina Jelavić Mitrović, koja je radila i postav Palače šećerane i u drugim muzejima, kao jedna od najpriznatijih stručnjakinja u tom području. Tvrtko Jakovina je angažiran za dio koji se odnosi na povijesni pregled i značaj »Galeba« tako da i od njih očekujem da sve bude izvedeno u predviđenim rokovima, kako bi brod bio novi turistički adut Rijeke koji će privući ne samo Riječane, nego i brojne druge goste, rekao je Filipović. Na naše pitanje o interesu potencijalnih zakupaca za komercijalne sadržaje na brodu, odgovara kako su na adresu Grada stigli upiti zainteresiranih gospodarskih subjekata i poduzetnika. – Raspitivali su se o tlocrtima površina koje će biti dane u zakup, o mogućnostima uređenja i djelatnostima koje će se moći obavljati. U tim komerecijalnim dijelovima, poput restorana, oni će biti opremljeni svim instalacijama, ali će konačno uređenje prostora biti na budućim zakupcima, zaključio je. |
– Otprilike pola dana, ovisno u kakvom je stanju. Ako je popravak oštećenja zahtjevniji, onda i dulje. Sve se radi precizno, strpljivo, ne smije biti greške, kaže nam restauratorica Stella Hrabar.
Primjećujemo da radove izvode gotovo isključivo žene pa pitamo što je tome razlog, je li tajna u tome što imaju više strpljenja od muških kolega.
– Vjerojatno je upravo u tome stvar, odgovaraju nam restauratorice.
Ulazimo u unutrašnji prostor radionice kroz koji nas vode restauratori Svjetlana Chris Dokić i Aleksandar Zečević, zajedno s Markom Frankovićem, glavnim projektantom restauratorskih radova, pokazujući nam raznorazne elemente unutrašnjosti, od kojih su neki već u potpunosti obnovljeni, neki u procesu obnove, a neki su još u izvornom stanju. Pojedinim dijelovima, objašnjava nam restauratorski dvojac, nema spasa, već se moraju izraditi vjerne replike, od istog materijala od kojeg su i originali.
– Obloge i namještaj u rezidencijalnom dijelu, odnosno u budućem muzejskom dijelu broda, relativno su jednostavni, ali i vrlo kvalitetni, izrađen od ptičjeg javora, tako da je veći dio ostao dovoljno očuvan i može se obnoviti. Inače, svaki pojedini dio je, prilikom demontaže s broda, bio označen brojem, kako bi se svaki od njih mogao vratiti na poziciju na kojoj je bio, kažu restauratori.
Deseci tisuća komada
Pitamo koliko je ukupno dijelova koji će biti restaurirani.
– Riječ je o desecima tisuća komada. Svi su numerirani, a prije demontaže napravili smo laserski i 3D model kompletne unutrašnjosti, u mjerilu jedan naprema jedan, tako da, putem računala, možemo hodati brodom, ali i točno izmjeriti svaki pojedini dio obloga ili namještaja i opreme, dodaje Franković.
Restauratori nam pokazuju različite dijelove unutrašnjosti, od kojih najveći dio otpada na zidne obloge, ali tu su i kojekakvi sitni i veći dijelovi, poput ploha unutarnjih brodskih stepenica izrađenih od hrastovine.
– Evo, na tim stepenicama možete najbolje vidjeti razliku između obnovljenih i onih koje su još u stanju u kakvom su skinute s broda, pokazuje nam Zečević drvene ploče od kojih one obnovljene izgledaju kao posve nove, dok su ostale istrošene i popucale.
– Svaka od tih stepenica mora se prvo temeljito očistiti. Zatim slijedi ispunjavanje svih pa i najsitnijih pukotina kitom, nakon čega se višak kita pobrusi, a na kraju se cijelo površina četka posebnim četkama, kako bi dobila potrebnu teksturu, kaže Zečević, a Dokić dodaje kako, ovisno o potrebnim radovima, na restauraciji svakog dana radi sedam do osam ljudi, a po potrebi se angažiraju i dodatni radnici, restauratori i stolari.
Restauratorski radovi na namještaju i oblogama budućeg muzejskog dijela trebali bi, prema planu, biti završeni do konca ove godine, ali ugradnja pojedinih dijelova natrag na brod započet će i prije toga, objašnjavaju nam Franković i Šarar, kako budu odmicali radovi na ugradnji instalacija i izolacijskih materijala te završno bojanje samog broda.
A kako napreduju radovi na samom brodu, nakon pozdrava s restauratorima na Viškovu, provjerili smo u brodogradilištu Dalmont u Kraljevici, gdje su nam se, kao vodiči, pridružili Dario Buterin i Robert Miklić koji su nas proveli “uzduž i poprijeko” Galeba.
Zadnji put smo na Galebu bili prije godinu dana, dok je još bio u suhom doku u remontnom brodogradilištu Viktor Lenac. I tada smo se popeli na glavnu palubu, ali njome nismo mogli dalje od nekoliko metara, jer su nedostajali čitavi komadi palubnih limova, a i ono što je bilo na svom mjestu bilo je zatrpano i premreženo kablovima, cijevima, raznoraznim dijelovima i alatima pa se, iz sigurnosnih razloga, nismo smjeli šetati brodom. Ovoga puta dočekao nas je posve drugačiji prizor. Palube su čiste, obojane temeljnom bojom, a na njima se više ne izvode nikakvi radovi. Obilazak smo počeli od vrha, odnosno komandnog mosta.
Šarar: brod će biti pogodan za festivale i koncertna događanja
– Iako mi je, iskreno, zbog pandemije teško razmišljati o vremenima u kojima će festivali opet biti normalna stvar, smatram da će brod biti pogodan za takve sadržaje. Sjetimo se 2013. godine i festivala Republika, kada se vidio potencijal broda za okupljanja. Prije svega, paluba u ovom najreprezentativnijem dijelu je dovoljno velika za koncertna zbivanja, čak i srednje veličine, a tu će biti i fiksna infrastruktura kojom će upravljati naše Art kino. Pored toga, tu je i niz manjih i većih zatvorenih prostora koji se mogu koristiti za konferencije i slična događanja. S obzirom na kino, svakako je otvorena i mogućnost organizacije filmskog festivala. Nama je cilj da brod bude živ, da ne bude samo muzej. Teško je u Hrvatskoj, u gradu veličine Rijeke, muzeju omogućiti život kakav muzeji imaju u nekim većim gradovima u bogatijim državama. Zato mislim da sprega svih djelatnosti, od muzeja, preko ugostiteljstva, hostela do kina treba na neki način hraniti i poticati jedna drugu. Pri tom će jako važan biti i smještaj broda, posebno u kontekstu buduće marine. Ovaj brod je više nego kompatibilan s marinom, pogotovo marinom kakva je planirana u Rijeci, za velike jahte i s vrlo bogatom ponudom. »Galeb« će među njima, i dalje biti najveća megajahta ili barem jedna od najvećih, a sigurno i jedna od najatraktivnijih, te će i gostima marine nuditi sadržaje koji će im sigurno biti zanimljivi. Vjerujem da će i Lučka uprava, ali i ACI i Lurssen biti otvoreni za razgovore kako bi i oni možda mogli koristiti brod u neke reprezentativne svrhe u svom poslovnom planu. Mislim da je svima u interesu da nađemo dobro rješenje, kako za Grad i »Galeb«, tako i za buduću marinu i Lučku upravu, kaže Šarar. |
Osim pogleda na brodogradilište i Kraljevicu, tamo se nema bog zna što vidjeti, jer su svi dijelovi namještaja, opreme i obloge izvađeni, tako da smo – uživali u pogledu.
– Na brodu su završeni svi radovi na obnovi čeličnih konstrukcija. Sada je u tijeku postavljanje instalacija i nove izolacije, s obzirom da je stara bila mahom od azbesta koji je uklonjen. Brod je još uvijek, kao što vidite, obojan temeljnom crvenom bojom, ali tu smo, na jarbolima, imali probno bojanje u sivu, završnu boju, kako bismo potvrdili da je riječ o nijansi boje koju su odredili konzervatori, a koja je identična nekadašnjoj boji Galeba, kažu naši vodiči, pokazujući nam jarbole iza komandnog mosta. Na vrhu jarbola, sasvim prigodno, sjedi galeb.
S komandnog mosta spuštamo se palubu niže, gdje će biti smješten najveći dio budućeg muzejskog prostora na brodu. Na krmi je smještena velika šetna paluba koja će, objašnjavaju nam domaćini, biti u potpunosti obložena tikovinom, a na njoj će funkcionirati ljetno kino. Unutrašnjost je za sad potpuno prazna, uz izuzetak dijela izolacije koja se već postavlja duž vanjskih stijenki.
– Tu je nekad bio salon, a lijevo i desno od njega su bile Titova i Jovankina kabina, kažu nam vodiči, s kojima idemo prema pramčanom dijelu.
– Ovdje su inače dva hodnika i kabine u kojima su bili smješteni gosti, a tu se nalazila i manja kuhinja, kao i sanitarni čvorovi. Sve to će biti u cijelosti obnovljeno, onako kako je bilo nekad i vraćeno na svoje mjesto, a ovaj dio broda će biti muzej. Sve se radi potpuno vjerno originalu, do te mjere da će i prekidači rasvjete biti originalni Jedino što će biti drugačije su instalacije i izolacija. To mora biti izvedeno u skladu s današnjim sigurnosnim i tehničkim standardima pa će tako, primjerice ventilacija i sustav grijanja i hlađenja biti drugačiji, ali to su sve dijelovi koji se zapravo neće vidjeti, kažu Buterin i Miklić.
Dio tikovine spašen
|
Još jednu palubu niže nalazi se još veći zatvoreni prostor, u kojemu je nekad bio veliki brodski salon, kao i malo kino, s desne strane broda. Najveći dio tog prostora također će biti namijenjen budućem muzejskom postavu i recepciji za posjetitelje, a prema krmenom dijelu bit će smješten restoran koji će imati i veliku terasu, natkrivenu gornjom, šetnom palubom. U ovom dijelu nalaze se i stubišta koja vode u potpalublje, gdje će biti smještajni kapaciteti budućeg hotela, odnosno hostela, čija će recepcija biti u manjem zatvorenom prostoru, sasvim prema krmi broda. U potpalublju su smješteni i brodski strojevi marke Fiat, koje će posjetitelji, zbog skučenog prostora i strmih stepenica kojima se ulazi u “makinu” smjeti razgledati samo uz stručno vodstvo. Nakon obilaska brodskih strojeva i prostora potpalublja, penjemo se natrag na glavnu palubu, gdje i završava naš obilazak broda burne i duge povijesti, i vjerujemo, atraktivne budućnosti. Obnova i stavljanje u funkciju, sasvim je izvjesno, neće biti završena do kraja ove godine, niti će radovi biti izvedeni u okviru predviđenog budžeta od 58 i pol milijuna kuna, no kada budu završeni, uz dobro pozicioniranje broda i osmišljene sadržaje na njemu, mogao bi postati prava atrakcija.