Ljubav prema moru i barkama

FOTO Tradicijska i nova plovila izazvala veliku pažnju u Rijeci

Marinko Glavan

Foto S. Drechsler

Foto S. Drechsler

Nautički sajam i festival mora i pomorske baštine prvi put održavaju se u isto vrijeme i na istom mjestu, a sudeći po broju posjetitelja, kao i broju izlagača i sudionika, tako bi trebalo i ostati jer priča o tradiciji pomorstva koju priča festival Fiumare riječkom nautičkom sajmu daje poseban ugođaj, kao što i obrnuto, nautički sajam zorno pokazuje do kud je gradnja barki i brodica stigla u današnje vrijeme



RIJEKA – Savršen spoj tradicijskih i novih plovila, u kombinaciji s prekrasnim, sunčanim jesenskim danom, na Gat Karoline Riječke privukao je veliki broj Riječana i stanovnika okolnih naselja koji su zaista imali što vidjeti i na nautičkom sajmu Rijeka Boat Show i na kvarnerskom festivalu mora i pomorske baštine Fiumare koji se ove godine po prvi put održavaju u isto vrijeme i na istom mjestu, u akvatoriju riječke Putničke luke. Sudeći po broju posjetitelja, kao i broju izlagača i sudionika oba događanja, tako bi i ubuduće trebalo ostati jer upravo priča o tradiciji pomorstva koju priča festival Fiumare riječkom nautičkom sajmu daje poseban ugođaj, kao što i obrnuto, nautički sajam zorno pokazuje do kud je gradnja barki i brodica stigla u današnje vrijeme.


Barke i gliseri


O interesu posjetitelja najbolje svjedoči to što se povremeno na ulazu u ograđeni prostor formirao red za kupovinu karata koje stoje 20 kuna, dok je ulaz za djecu besplatan, a i čitav prostor gata bio je više nego dobro popunjen posjetiteljima.


Foto galerija: Bili smo na Rijeka Boat Showu i Fiumari Foto: Sergej Drechsler


U ponudi plovila Rijeka Boat Showa, koja je ove godine bila vidno bogatija nego na prošlom sajmu, prevladavaju manje barke i gliseri, s motorima do stotinjak konjskih snaga. Posebno bogata je ponuda gumenjaka, među kojima ima i luksuznijih izvedbi, s pogonom od ukupno petsto »konja« i cijenama koje nisu za većinu običnih smrtnika. Cijene plovila najzanimljivijih publici, dugih pet do šest metara, kreću se između pedeset-šezdeset tisuća kuna, za barke bez motora i s osnovnom opremom, do oko 150 tisuća za verzije s vanbrodskim motorom, najčešće snage do 40 konjskih snaga i potpunom opremom, za barke te veličine.




Iako je najviše interesa publike bilo upravo za manja plovila, nekoliko većih i daleko luksuznijih također je plijenilo podosta pažnje. Jedan od najmanjih izložaka – električni vanbrodski motor ePropulsion na sajmu je predstavila slovenska tvrtka Burin Boats. Pažnju nam je privukao jer se oko štanda okupilo toliko posjetitelja da izdaleka nije bilo moguće vidjeti što ih je privuklo. A radi se o dimenzijama malenom električnom vanbrodskom motoru, namijenjenom u prvom redu pomoćnim plovilima i ribolovu uz pomoć panule, kako nam je objasnio Boštjan Karmuzel, marketinški menadžer tvrtke.


– Težak je svega 25 kilograma pa ga se lako može demontirati i spremiti. Ima tri konjske snage, a za panulanje se može koristiti oko četiri sata, ovisi o veličini plovila, što je za većinu korisnika sasvim dovoljno. Punjenje traje šest sati, na običnom punjaču i kućnoj električnoj mreži, a u opciji nudimo i brzi punjač, kao i solarne panele za ugradnju na barku kojima se pune baterije, kazao je Karmuzel, kojeg su posjetitelji obasipali pitanjima, a sudeći po interesu, očito je električni pogon sve zanimljiviji i na moru, ne samo na cesti.


Obnovljeni Nerezinac


U dijelu prostora koji je zauzeo festival Fiumare publike je također bilo više nego dovoljno, a najviše pozornosti privlačili su obnovljeni loger Nerezinac koji je ujedno i interpretacijski centar pomorske baštine Lošinja, na kojemu su se posjetitelji mogli upoznati s načinom života nekadašnjih pomoraca, teretima koje su prevozili i tradicionalnim mornarskim vještinama te tradicijskim barkama čiji su vlasnici tijekom cijelog dana posjetitelje, posebno najmlađe, vodili na jedriličarske ture po riječkom lučkom bazenu.


– Nerezinac je obnovljen prije tri godine, od kad je otvoren kao interpretacijski centar pomorske baštine, jedini u Hrvatskoj smješten na brodu koji je funkcionalan, koji plovi. Brod je ustvari muzej u kojemu se posjetitelji mogu upoznati s različitim aspektima nekadašnjeg života na brodu. Najveći dio godine privezan je u Malom Lošinju, gdje ga posjećuje zaista velik broj turista, ali sudjelujemo i u različitim manifestacijama duž obale, od slovenskog Pirana do Splita, kazao nam je Gilberto Fazlić, zapovjednik broda.


Vlasnici obnovljenih malih barki imali su pune ruke posla, ukrcavajući i iskrcavajući sve koji su htjeli jedriti po luci. Ivica Grbac iz Udruge Lovranska Lantina svojim je gucom tijekom cijelog jutra prevozio posjetitelje.


– Vozimo uglavnom djecu i to nam je najveće zadovoljstvo, jer većina nas je već u nekim godinama pa želimo na najmlađe prenijeti našu ljubav prema moru i tradicionalnim barkama, brodograđevnim i pomorskim znanjima. Sudjelujemo na svim regatama i okupljanjima ove vrste, od Istre i Kvarnera do Murtera. Nije nam važno tko će pobijediti, važno je prikazati ove obnovljene barke, kazao je Grbac.


Ploveći luksuz


Jedan od posjećenijih većih brodova je Pardo 43, koji je predstavila tvrtka Adria Luxury Boats iz Ičića. Riječ je o doista zanimljivom, velikom gliseru, duljine 12 metara, s potpuno otvorenom, tikovinom obloženom palubom, natkrivenom tek u središnjem dijelu, iznad kokpita, visokim bokovima, otvorenom krmom za kupanje u moru i velikim površinama za sunčanje i smještaj putnika.


– Ovo plovilo namijenjeno je prvenstveno za jednodnevne izlete, ali može služiti i kao tender za velike jahte. Iako je paluba otvorena, u potpalublju se nalaze dvije kabine, glavna s velikim ležajem za dvije osobe i još jedna s dva odvojena ležaja za po jednu osobu. Opremljen je i WC-om, tušem, kao i frižiderima i ostalom opremom za potrebe do 12 osoba, koliko maksimalno može prevoziti. Pogon se satoji od dva motora Volvo, snage 435 konjskih snaga svaki, ispričala nam je ljubazna domaćica Iva Traub iz Adria Luxury Boats, dodajući kako se izloženi brod iznajmljuje, za što je ovog ljeta bilo i više nego dovoljno interesa.