Foto: V. KARUZA
povezane vijesti
Kada su riječi izgovorene naglas, dobivaju jače značenje. Zato se mnogi skrivaju iza tipkovnice i iz sigurnosti interneta ostavljaju šokantne i brutalne komentare pune mržnje.
U fokusu subotnjeg društvenog eksperimenta, našli su se komentari usmjereni ženama žrtvama nasilja.
Radi se o događaju naziva „Reci to naglas“, koji se simultano odvio u Rijeci, Zagrebu i Poreču, a čiji je cilj probuditi nelagodu i senzibilizirati javnost i medije o štetnom utjecaju koje napisane riječi imaju na stvarne živote žena u Hrvatskoj.
Na riječkom Korzu postavljene su dvije stolice jedna nasuprot drugoj – na jednoj je sjedila osoba u ulozi žrtve nasilja s naljepnicom na ustima, a osoba s druge stolice joj je čitala komentare s internetskih stranica.
„Krmačo jedna, zlostavljana žena ne izgleda tako kao ti“, „Ostavite ga više na miru, pa trebalo je živjet’ pored takve aždaje“, „Plastična kur*etino, zaslužila si i gore“, neki su od nevjerojatnih riječi upućenih ženama koje su kroz posljednjih nekoliko mjeseci prijavile rodno uvjetovano nasilje.
Prije događaja smo razgovarali s Tinom Kovačić iz udruge SOS Rijeka – Centar za nenasilje i ljudska prava, udrugom koja je dio Neformalne mreže za suzbijanje seksizma u medijima i oglašivačkoj industriji.
„Ovim eventom želimo postići da javnost shvati da komentari ispod medijskih članaka nisu prihvatljivi, da ih prijave kada na njih naiđu, da ne klikaju na svaki clickbait.
Želimo i da mediji shvate kolika je njihova odgovornost i uloga kada izvještavaju o rodno uvjetovanom nasilju“, objašnjava Kovačić.
Strašne riječi koje se stranci na internetu ne libe ostavljati žrtvama dobivaju novu dimenziju kada se osobi kažu lice u lice. „Skloni smo svašta pisati na internetu i više nismo senzibilizirani za druge. Ne znam shvaćaju li oni koji pišu, ili se možda vesele povrijediti drugu osobu, ali zasigurno mi koji smo u sredini, koji vidimo te komentare i natpise, ne shvaćamo koliko oni mogu boljeti“, kaže Kovačić.
Upravo je zato organizacija ovakvih događaja i sudjelovanje na njima od velike važnosti. Kao i kod većine društvenih eksperimenata na našim područjima, zainteresiranih prolaznika je bilo, ali Riječani se nisu usudili sudjelovati.
Osim društvenih eksperimenata, ključno je kontinuirano educirati javnost putem različitih inicijativa. Komunikacija i obrazovanje važni su u mijenjanju negativnih narativa, a influenceri su oni koji svoj dio mogu obaviti putem društvenih mreža, pogotovo u komunikaciji s mladim osobama.
Kovačić poziva sve zainteresirane influencere da se jave udruzi SOS Rijeka jer vidi puno načina na koji bi im mogli pomoći u širenju poruka.
„Mi želimo da oni koji o tome niti ne promišljaju, počnu promišljati i da, ako ništa drugo, prijave takav komentar. Možda ne možemo mijenjati druge, ali možemo mijenjati sebe“, poručuje Kovačić.