Pseudoznanost

‘Evolucija je besmislica’: Provjerili smo što je to gimnazijalcima u Rijeci baljezgao profesor biologije

Ingrid Šestan Kučić

Foto V. Karuza

Foto V. Karuza

Učenici nam kažu kako im je profesor rekao da uče iz udžbenika, ali i da im on sadržaj iz udžbenika neće predavati. Svojeg obećanja se i drži, jer svaki im sat »otvara oči« pa se već prvi sat okomio na teoriju evolucije koju je usporedio s goebbelsovskom nacističkom propagandom



RIJEKA Evolucija ne postoji, kao ni globalno zatopljenje, Zemlja je centar svemira, imali smo samo jedno ledeno doba, a svemir je star devet tisuća godina – samo su neke od pseudoznanstvenih tvrdnji koje na satu biologije slušaju učenici Gimnazije Andrije Mohorovičića. Riječ je o vodećoj primorsko-goranskoj prirodoslovno-matematičkoj gimnaziji, a neutemeljene znanstvene tvrdnje učenicima »servira« novi profesor biologije za kojeg sami srednjoškolci kažu da ne mogu vjerovati da im je to profesor.


Skrivanje istine


Prema njihovom pričanju nastavnik koji na nastavu dolazi s Biblijom i povećom krunicom oko vrata nemalo ih je iznenadio predstavivši se kao profesor biologije, a nakon što su odmah na prvom nastavnom satu čuli da je evolucija besmislica te da teoriju evolucije i teoriju nastanka svemira treba odbaciti, iako njihovi udžbenici kažu drugačije, bili su u totalnom šoku. Dodaju kako se radi o mladom profesoru koji je završio fakultet prije svega dvije godine, a po školi kruži i priča kako mu profesorsko mjesto u Gimnaziji Andrije Mohorovičića nije prvo radno mjesto u riječkom školskom sustavu, jer svoje je neutemeljene tvrdnje pokušao »prodati« u još jednoj riječkoj školi.


– Cijela škola bruji o tome da novi profesor priča stvari koje ne »drže vodu«. Čak je i na Facebooku dijelio statuse o svojim teorijama, ali kada je čuo da svi bruje o tome, to je obrisao jer očito je shvatio da je otišao predaleko – pričaju učenici.




Dodaju i kako im je profesor rekao da uče iz udžbenika, ali da im on sadržaj iz udžbenika neće predavati. Svojeg obećanja se i drži, jer svaki im sat »otvara oči« razlažući svoje neutemeljene teorije pa se tako već na prvom satu okomio na teoriju evolucije koju je usporedio s goebbelsovskom nacističkom propagandom te je iznio niz tvrdnji o zavjeri mainstream znanstvenika koji hotimice sakrivaju istinu.



Rektorica Sveučilišta u Rijeci prof. dr. Snježana Prijić Samaržija ističe da riječko Sveučilište već dulje vrijeme ukazuje na nedopustivu relativizacija znanstvenih činjenica i teorija, kao i na neprihvatljivo izjednačavanje statusa znanosti sa svjetonazorima, a posebno na pošast pseudoznanost.– Ako su točne informacije o profesoru biologije, ne mogu drugo nego iskazati svoju osobnu nevjericu nad incidentom, za kojeg ne želim vjerovati da je dio institucijske namjere. Događaj u gimnaziji, koji su pokrenuli roditelji i učenici, uz pomoć medija, pokazuje da ipak postoje misleći ljudi koji nisu ustuknuli u strahu i apatiji ili se priklonili atmosferi nezamjeranja moćnim ideologijama koja se uvukla u sve pore društva, ističe  rektorica.


Iako učenici tvrde kako na satovima biologije slušaju teze koje su sušta suprotnost od svega onoga što su do sada učili ravnatelj Gimnazije Andrije Mohorovičića Henry Ponte kaže da o problemima na nastavi biologije ne zna ništa te da mu se nitko od roditelja do sada nije žalio.


– Riječ je o profesoru koji je zaposlen na 60 dana nakon što je profesorica biologije otišla u mirovinu. Natječaj za to radno mjesto raspisan je prošlog petka i zaključit će se krajem ovog tjedna, a idući tjedan provest ćemo odabir kandidata. Meni se do sada nitko nije obratio s pritužbom na nastavnika, a bio sam na njegovom satu, kao što sam prisutan i na nastavi drugih nastavnika i nisam čuo ni jednu znanstveno neutemeljenu činjenicu, navodi ravnatelj.


Otegotna okolnost


Međutim, učenici su za razliku od ravnatelja, tvrde, takvih neutemeljenih znanstvenih spoznaja čuli na pretek, a iako pročelnica Upravnog odjela za odgoj i obrazovanje, Edita Stilin, ističe kako PGŽ kao osnivač škole nema zakonsku nadležnost nad provedbom kurikuluma navodi i kako se tog istog kurikuluma na nastavi treba držati.


– Kurikulum propisuje Ministarstvo znanosti i obrazovanja i nastavnici ga se moraju pridržavati. Ako su tvrdnje učenika istinite, to što čini profesor je opasno i manipulativno. Predaje maloljetnicima, a njegov pristup poslu je suspektno problematičan, ističe pročelnica.


Ujedno dodaje i da prilikom zapošljavanja ne postoje pisane preporuke, što je praksa drugih europskih zemalja, pa ravnatelji zapravo uopće ne znaju koga zapošljavaju, a u slučaju profesora biologije otegotna je okolnost i deficitarnost tog kadra zbog čega je izbor ravnatelja prilično sužen.