Foto Roni Brmalj
Iz izvještaja od 4. veljače vidljivo je da su u razdoblju od oko tri sata ostale nepokrivene pojedine smjene, odnosno vožnje na nekim od najprometnijih gradskih linija – broj 2, 5, 7 i 7a, i to u vrijeme jutarnje špice prometa, između 6 i 9 sati ujutro
RIJEKA Unatoč smanjenju broja polazaka autobusa na gradskim i prigradskim linijama, kao i skraćivanju ili ukidanju pojedinih linija, Autotrolej i dalje ima problema u održavanju čak i takvog, reduciranog voznog reda, zbog nedovoljnog broja ispravnih autobusa.
Potvrđuju to dnevni izvještaji o radu dispečera, u posjedu Novog lista, iz kojih je vidljivo da je u pojedinim danima u veljači, dakle nakon uvođenja novog voznog reda, na gradskim i prigradskim linijama bio čitav niz otkazanih vožnji zbog neispravnosti autobusa.
Ublažiti problem
Time se ujedno potvrđuju upozorenja direktora Autotroleja Alberta Kontuša iz njegovog dramatičnog izvještaja Nadzornom odboru društva, da Rijeka plus, gradska tvrtka zadužena za održavanje voznog parka Autotroleja, nije bila u stanju osposobiti dovoljno autobusa, čak ni za reducirani red vožnje.
U izvještaju u kojemu je Kontuš naveo kako je prosječan dnevni broj kvarova 51, dok se u servisu Rijeka plusa osposobi između 10 i 20 vozila, tako da je prosječno od 158 autobusa njih 35 izvan stroja, direktor Autotroleja također izravno navodi da Rijeka plus nije u stanju popraviti dovoljno autobusa, čak niti nakon što je on to izravno zatražio. »U idućem razdoblju Autotrolej je odradio dio popravaka, međutim servis Rijeka plusa nije uspio osposobiti dovoljan broj vozila za odrađivanje, u međuvremenu smanjenog voznog reda«, navodi Kontuš u izvještaju prezentiranom Nadzornom odboru početkom veljače.
Veće subvencije
U međuvremenu, direktor Rijeka plusa Željko Smojver pred gradskim je vijećem ustvrdio kako je s održavanjem autobusa sve u redu, iako je Kontuš u svom izvještaju Nadzornom odboru najavio slanje autobusa u vanjske, ovlaštene servise što je, barem prema neslužbenim informacijama, već i započeo provoditi. Samo popravci autobusa stajat će Autotrolej nemalih 7,5 milijuna kuna, uz još oko dva milijuna za najam dodatnih vozila, s obzirom na to da su četiri autobusa bila uništena u požarima, a još 14 iz istih serija je povučeno iz prometa.
Uz tih gotovo desetak milijuna kuna, Autotrolej će morati iznaći način za pokrivanje još oko deset milijuna kuna gubitka iz prošle godine, u kojoj je, među ostalim, plaćeno i 2,5 milijuna kuna trošarina, zbog trošarinskog prekršaja iz 2015. godine, kada je, prema nalazu carinske inspekcije, neovlašteno miješan biodizel s dizelskim gorivom. Na takve se mješavine, za razliku od čistog biodizela, plaća jednaka trošarina kao i na dizelska goriva, pa je inspekcija odrezala iznos trošarine za koji je Autotrolej mogao kupiti barem jedan novi zglobni autobus.
Uz sve navedene troškove, gradski će prijevoznik morati pronaći i sredstva za povećanje plaće svojih djelatnika, posebno vozača, kojih kronično nedostaje, upravo zbog preniskih primanja i loših uvjeta rada, kako su to objasnili sindikalisti iz Autotroleja. Sredstva će se, najvjerojatnije, osigurati povećanjem subvencija iz proračuna Grada Rijeke, kako je to već najavio gradonačelnik Vojko Obersnel, što u najkraćim crtama znači da će ceh za loše održavanje autobusa na kraju platiti, a tko drugi nego – građani.
Pojedini autobusi zbog kvarova ni ne kreću s Delte
U izvještajima dispečera naveden je još poduži niz kvarova na autobusima, od kojih sedam nije praktički ni krenulo s Delte ili iz garaže Autotroleja, jer su kvarovi, mahom nemogućnost pokretanja vozila, vidljivo je iz izvještaja dispečera, prijavljeni već prije pet sati ujutro ili tek nešto kasnije.
Navodi se i još nekoliko smjena koje nisu niti izišle na vožnju, opet na vrlo prometnim linijama 5, 6, 7 i 7a, s napomenom da su vozači čekali bilo koji ispravan autobus da ga preuzmu i krenu s vožnjom, uz čitav niz »rošada« koje je dežurni dispečer bio primoran izvesti, skidajući pojedine autobuse s nekih linija, da bi popunio druge.