Foto Damir Škomrlj
Dok je europski prosjek jedan logoped na 3.000 stanovnika, u Hrvatskoj jedan dolazi na 7.000 stanovnika, što rezultira dugim listama čekanja za početak terapije
povezane vijesti
- PGŽ izabrala najbolje inovacije: “Javljaju se mladi i zaista imaju što pokazati”
- Kevin Parker, glazbenik koji stoji iza projekta Tame Impala, predstavio novi instrument, “stroj za glazbene ideje”
- Od stroja za recikliranje boca, do igre za VR naočale. Riječani Gabrijel, Lovro i Dominik oduševljavaju “odrasle” inovatore
Nedavno je na tržište plasirana prva hrvatska digitalna logopedska vježbenica Kokolingo, namijenjena djeci s artikulacijskim poremećajima. Vježbenica djeci omogućuje da kod kuće vježbaju pravilan izgovor, a uz redovito korištenje i logopedsku terapiju pomaže da brže napreduju.
Riječ je o inovaciji riječke tvrtke E-Glas, na čelu koje stoji Miroslav Vrankić, doktor znanosti i profesor na Tehničkom fakultetu u Rijeci koji se bavi asistivnom tehnologijom, odnosno osmišljavanjem pomagala za osobe s invaliditetom i djecu s teškoćama u razvoju.
Problem pandemije
Kao jedan od glavnih razloga koji je tim E-Glasa potaknuo na razvoj softvera Kokolingo, Miroslav Vrankić naveo je poteškoće s kojima se susreću roditelji djece koja imaju artikulacijske poremećaje, a to je nedostatak logopeda u Hrvatskoj te aktualnu epidemiološku situaciju u kojoj je djeci bio onemogućen odlazak logopedu.
Naime, dok je europski prosjek jedan logoped na 3.000 stanovnika, u Hrvatskoj jedan logoped dolazi na 7.000 stanovnika, što rezultira dugim listama čekanja za početak terapije.
– Na početku pandemije postali smo svjesni da je djeci onemogućen odlazak na terapije te smo im odlučili omogućiti vježbu od kuće.
Kokolingo na inovativan i interaktivan način pomaže djeci da od kuće obavljaju svakodnevne logopedske vježbe i uče se pravilnom izgovoru, kazao je direktor E-Glasa Miroslav Vrankić te naglasio važnost logopeda u cijelom procesu koji, kao stručnjak, djetetu određuje tijek tretmana i izbor vježbi koje će dovesti do željenih rezultata.
Međutim, veliku ulogu u cijelom procesu imaju roditelji, koji trebaju surađivati i provoditi vježbe kod kuće kako bi se pojačao efekt vježbi i postigli željeni rezultati. Ova vježbenica razvijena u suradnji s logopedima djeci pruža mogućnost vježbanja kod kuće, a roditelji pritom mogu nadzirati dijete i pratiti napredak.
Na razvijanju digitalne logopedske vježbenice uz programere, grafičke dizajnere, glumce i elektrotehničare, bila je uključena i fokus grupa logopeda na čelu koje je bio logoped Krešimir Perša.
– U terapiji artikulacijskih poremećaja kod djece predškolske dobi uglavnom se koriste uobičajene liste riječi koje dijete mora svakodnevno ponavljati. Ovaj način može biti zamoran djeci, ali i roditeljima te logopedima.
Digitalna logopedska vježbenica djetetu će pomoći da ozbiljne vježbe ne budu napor, već igra i zabava, što je izrazito bitno za djecu jer potiče da zadrže koncentraciju na onome što rade.
Na taj način djetetu redovita vježba neće predstavljati problem i opterećenje, a osoba koja radi s djetetom može biti opuštena jer je korištenje vježbenice jednostavno i sigurno te neprestano prati napredak djeteta, istaknuo je Krešimir Perša te naglasio da Kokolingo sadrži vizualne i videomaterijale te audiozapise različitih riječi i rečenica u kojima je naglasak na pravilnom izgovoru određenoga glasa.
Dijete kroz igru uči pravilan izgovor glasa od jednostavnijih do složenijih zadataka, odnosno od predvježbi koje uključuju vježbe pokretljivosti jezika, čeljusti i usana do riječi i cijelih rečenica kroz koje može automatizirati pravilan glas.
Korisnički profili
Za praćenje pojedinačnog napretka djeteta, ali i većeg broja djece, softver Kokolingo mogu koristiti i razne ustanove te logopedi i olakšati si vođenje evidencije.
– Pojedini logoped može napraviti korisnički profil svakog djeteta te u njegov dosje upisivati bilješke i pratiti statistiku, odnosno djetetov rad i napredak, objasnio je Krešimir Perša.
Digitalna logopedska vježbenica Kokolingo strukturirana je kao zabavna aktivnost, igra, koja je djeci iznimno atraktivna i privlačna.
Naime, papiga Koko i gusar Srećko glavni su likovi ove igre i dijete vode kroz avanturu po tropskim otocima. Papiga Koko prati dijete od otoka do otoka te ga motivacijskim porukama ohrabruje da svakodnevno vježba.
Otoci u Kokolingu vezani su za vježbe i tek kada dijete uspješno svlada sve zadatke na jednom, može ići na drugi otok, no za svaki sljedeći otok djeca moraju uložiti više truda jer su zadaci zahtjevniji.
– Ovom vježbenicom htjeli smo pomoći roditeljima i logopedima u teškoj situaciji te logopedske vježbe učiniti pristupačnijima i zanimljivijima, a da usput motiviraju djecu. Mislim da smo u tome uspjeli, kazao je Miroslav Vrankić, što potvrđuje i činjenica da je, u vrlo kratkom vremenu od nepuna dva mjeseca, Kokolingo zabilježio gotovo 2000 registriranih korisnika i nebrojene pozitivne povratne informacije djece i njihovih roditelja.
Servus, Serwantess, Mala Banka…
Miroslav Vrankić tvrtku E-Glas osnovao je prije 11 godina pri Znanstveno-tehnologijskom parku Sveučilišta u Rijeci, a prvi proizvod tvrtke bio je Servus, uređaj namijenjen osobama s teškim invaliditetom.
Riječ je o uređaju koji nepokretnim ljudima omogućava glasovno upravljanje svojom okolinom, primjerice svjetlima, vratima, televizorom i ostalim aparatima, te im na taj način pruža veću razinu samostalnosti.
Među asistivnim pomagalima tvrtke E-Glas nalazi se i Serwantess, komunikator za odrasle osobe koje ne mogu govoriti, a koji im omogućuje da komuniciraju pogledom. S vremenom se tvrtka okrenula osmišljavanju edukativnih programa koji pomažu djeci s teškoćama u razvoju.
Tako su nastali softveri namijenjeni djeci, primjerice ABC Maestro, softver za učenje slova, Mala Banka, za razvijanje vještine baratanja novcem te, najnoviji, digitalna logopedska vježbenica Kokolingo.
– U svom stručnom i znanstvenom radu pokušavam spojiti tehnologiju i pomaganje osobama s invaliditetom i djeci s teškoćama. Dakle, pomaganje i napredna tehnologija zajednički je nazivnik moga djelovanja i ono čime se bavim, ali i čime se bavi cijeli naš tim u E-Glasu, objasnio je, a što se tiče budućih planova, u vidu imamo razvijanje novih edukativnih softvera, no zasada još ne bih otkrivao detalje, neka ostanu »pod velom tajne«, našalio se Miroslav Vrankić.
Za napredak 30 minuta dnevno
Samo trideset minuta redovite igre i učenja dnevno potrebno je za napredak u korekciji nepravilna izgovora glasova uz zabavne aktivnosti i Kokolingo vježbenicu, poručuju iz E-Glasa.
Prijaviti se mogu svi na www.kokolingo.hr i besplatno je isprobati u probnom periodu od petnaest dana.