Foto: Novi list
Nakon posljednjih događanja Česi drže 34,42 posto dionica Luke Rijeka
povezane vijesti
RIJEKA – Nakon što je na Zagrebačkoj burzi objavljena namjera švicarskog investicijskog fonda Zentralschweizerische Investment Holding AG o objavi ponude za preuzimanje 51 posto dionica Luke Rijeka d.d., najvećeg koncesionara za suhe terete u riječkoj luci, nitko od postojećih dioničara tijekom srijede nije se oglasio o namjerama Švicaraca, pa je u prvom redu upitno tko bi im dionice mogao ili htio prodati.
Iza švicarskog fonda, prema dostupnim informacijama, stoji Andreas Binder, austrijski poduzetnik rođen u Rijeci, koji u upravljanje Lukom, uspije li mu poreuzimanje, namjerava uključiti Rhenus Logistics, veliku međunarodnu logističku tvrtku koja je lani ostvarila više od sedam milijardi eura prometa. No do toga je dalek put, posebno s obzirom na složenu vlasničku strukturu Luke Rijeka d.d..
Luka Rijeka, naime, nema pojedinačnog većinskog vlasnika, a u ovom trenutku 25,02 posto, od ukupno 13.480.475 dionica, drži Republika Hrvatska. Češka tvrtka Port Acquisitions jučer poslijepodne je objavila da je za nju nastala obaveza za objavljivanje ponude za preuzimanje Luke Rijeka d.d., nakon što je prethodno stekla 24,98 posto vlasničkog udjela od poljskog OT Logisticsa, a potom i 8,75 posto dionica poljskog investicijskog fonda Fundusz Ekspansji Zagranicznej (Foreign Expansion Fond), čime je port Aquisition postao vlasnik 34,42 posto dionica Luke Rijeka, prema objavi na Zagrebačkoj burzi.
Time Port Aquisitions prlazi prag od 25 posto dionica Luke Rijeka s pravom glasa, te ima obavezu podnošenja ponude za preuzimanje Društva. Port Aquisitions se obvezuje u zakonskom roku objaviti ponudu za preuzimanje svih preostalih dionica Luke Rijeka, a ponuda će biti neuvjetovana.
Port Acquisitions osnovan je u studenome 2022., a jedini osnivač je CE Industries, češki industrijski holding koji djeluje na europskim tržištima željezničkog prometa, recikliranja sirovine i energije.
Port Aqusitions se povezuje s tvrtkama u vlasništvu Jaroslava Strnada, čija je grupacija stekla većinski vlasnički udio »Đure Đakovića«.
Vlasništvo nad ostalim dionicama drže uglavnom domaći investicijski i mirovinski fondovi koji, iako se nisu službeno oglasili o mogućnosti prodaje dionica švicarskom fondu, nisu zainteresirani za prodaju, barem ne u ovom trenutku, kako neslužbeno saznajemo.
O mogućnosti prodaje državnih dionica Luke Rijeka iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture također nisu željeli davati nikakve komentare, no do sad je ministar Oleg Butković po tom pitanju bio vrlo izričit više puta izjavljaujući kako Republika Hrvatska nema namjeru prodavati svoj kontrolni paket od nešto više od 25 posto dionica, odnosno želi zadržati djelomičnu kontrolu nad tvrtkom.
Neslužbeno doznajemo i da potencijalni ulagač nije kontaktirao nikoga u državnim tijelima, a državi se s namjerom prodaje švicarskom fondu nisu obratili ni mirovinski i investicijski fondovi. S obzirom na dosadašnju praksu i suradnju države i “mirovinaca” po pitanju vlasništva i upravljanja u Luci Rijeka, teško je vjerovati da bi prodaju odradili iza leđa vlade i resornog ministarstva.
Posebno budući da je riječ o ponudi od novoosnovanog fonda, pokrenutog prije nekoliko mjeseci, s temeljnim kapitalom od svega 100 tisuća švicarskih franaka.
Iz Zentralschweizerische Investment Holdinga(CSIH) oglasili su se u međuvremenu priopćenjem u kojemu navode kako je riječ o “vodećem svjetskom investicijskom holdingu” koji aktivno ulaže, podučava i razvija napredne tehnologije usmjerene prema budućnosti i koje doprinose poboljšanju koristi iz ekonomske, društvene i ekološke sfere u 8 zemalja diljem svijeta. U priopćenju kao partnera spominju i Andreasa Bindera, austrijskog poduzetnika rođenog u Rijeci, a navode i da će Lukom Rijeka d.d., nakon preuzimanja, upravljati Rhenus Logistics, velika svjetska logistička grupacija s više od 37 tisuća zaposlenih i prometom koji se mjeri u milijardama dolara.
Švicarci žele kupiti Luku Rijeka! Tvrtka je osnovana tek nedavno, evo što se za sada zna
– Cilj CSIH društva je stjecanje, držanje, upravljanje i raspolaganje ulaganjima te pružanje svih usluga vezanih uz funkciju holdinga te pružanje savjetodavnih usluga društvima o pitanjima upravljanja i operativnim aspektima. Društvo se sada planira fokusirati na sljedeću godinu i ulaganja u infrastrukturu, logistiku i cargo. U Hrvatskoj je partner preuzimanju Andreas Binder, investitor i poduzetnik rođen u Rijeci koji želi doprinijeti razvitku grada svojim bogatim iskustvom, bivši je suvlasnik Cargo centra Graz te bi nakon uspješne transakcije tvrtka Rhenus logistics trebala upravljati Lukom Rijeka. Ponuditelj je novoosnovano trgovačko društvo i djelovat će u svoje ime i za svoj račun, a ne zajednički s drugim osobama izvan društva i kruga dioničara, stoji u priopćenju- Zašto bi velika svjetska logistička tvrtka pruzimanje većinskog paketa Luke Rijeka prepustila novoosnovanom investicijskom fondu i na koji bi način funkcioniralo partnerstvo između fonda i logističke tvrtke u upravljanju Lukom Rijeka d.d..
U preuzimanje je, kao partner Andreasa Bindera, prema vlastitim riječima, uključen i poduzetnik Edin Delibegović koji je prije šest godina najavljivao dolazak poznatog svjetskog hotelskog brenda Sheraton u Opatiju, točnije u preuzimanje Hotela Belveder, a cijela je priča na kraju, umjesto otvaranjem Sheratona, završila na sudu. Delibegovića smo kontaktirali telefonom, a u kraćem nam je razgovoru potvrdio kako je osnivač švicarskog fonda upravo Binder, na kojeg nas je uputio za sve daljnje informacije.
Bindera smo pokušali u nekoliko navrata kontaktirati telefonom, ali na pozive nije odgovarao.
Predsjednik uprave Luka Rijeka Duško Grabovac ponudu švicarskog fonda komentirao je kratko, kazavši kako je odluka o eventualnoj prodaji dionica stvar vlasnika, a ne uprave Društva.
– Sve što o tome službeno znam vidio sam na Zagrebačkoj burzi pa nemam drugog komentara, osim da za navedeni fond nikad do sad nisam čuo. Oni, kao i svi ostali, mogu dati ponudu, a na dioničarima je hoće li tu ponudu prihvatiti ili ne, rekao je Grabovac.