Marko Paripović / Foto Vedran Karuza
Marko Paripović iz Potrošačkog centra dao je primjer paprike babure koja je u samo jednom mjesecu poskupjela za 80%
povezane vijesti
U sjedištu Primorsko-goranske županije danas je obilježen Međunarodni dan potrošača, a na obilježavanju su sudjelovali zamjenik župana Petar Mamula, predsjednik udruge Potrošački centar Marko Paripović i stručnjakinja za zaštitu potrošača pri HAKOM-u Ivana Tojčić.
Paripović je rekao da moramo biti aktivniji u borbi za potrošačka prava, da se “cijene koje su došle na nenormalne razine smanje, da se smanji inflacija, te da ne kupujemo stvari na kojima nas trgovci prave za budale”.
“Tretiraju nas kao neznalice i nesposobne”
Dao je primjer paprike babure koja je samo u jednom mjesecu poskupjela za 80 posto.
– Moramo biti aktivniji potrošači. Ako nismo informirani i ne znamo zaštititi svoje interese, gospodarske i ekonomske, onda smo i zaslužili da nas se tretira ovako kako nas se tretira, a to je kao neznalice i nesposobne građane koje se valjda može “šišati” kako god tko hoće.
Organizirao sam ovo da bih pokazao kako udruge za zaštitu potrošača ipak nešto rade u Hrvatskoj, rekao je Paripović, te pohvalio Primorsko-goransku županiju i Grad Crikvenicu koji imaju organizirano i savjetovanje potrošača, što je, kaže, obveza svih jedinica lokalne i regionalne samouprave.
Na pitanje o brojnosti udruga i njihovoj (ne)aktivnosti, Paripović je rekao da udruga koje u svom statutu ili registru imaju navedenu zaštitu potrošača kao djelatnost ima čak 250, međutim, veli, “od tih 250 udruga, stvarno ih djeluje 10, a od tih 10, šest je stvarno prisutno u medijima”.
“Euro? Građani imaju više koristi nego štete”
– Kad trebate neku izjavu za Dan potrošača vjerojatno ste na čudu kao novinari koga zvati, međutim, ove godine su udruge poprilično prisutne u medijima, baš zbog rasta cijena.
Što se tiče administrativnih problema, toga nije bilo u zadnjih godinu-dvije dana, već je problem uvijek financijski jer udruge nemaju kapacitete, ljude, prostor, ni stalan priljev sredstava da bi mogle konstantno informirati potrošače i biti im na usluzi s pravnim savjetima.
Što se tiče eura, mislim da građani imaju više koristi nego štete od uvođenja eura. Bili su npr. zaštićeni u dijelu kamatnih stopa i drugo, i mislim da nismo imali rast cijena zbog uvođenja eura, nego zbog inflacije, ali i samih potrošača jer nismo dovoljno educirani gdje treba kupovati, zaključio je Paripović.
Kaže da se “ljudi ne žele baviti preventivom niti se informirati dok se ne nađu u problemu”, a onda, kaže, su svi nervozni, treba djelovati brzo i slično.
Važna poruka potrošačima
– Ako vam ne radi perilica, bojler ili nešto, u zakonu je zapisano da trgovac mora doći po taj uređaj. Vi kao potrošač ne smijete imati apsolutno nikakvih troškova jer vam je netko prodao neispravan uređaj.
Trgovac je taj koji mora doći po proizvod, popraviti ga ili vratiti novce, riješiti to za vas. No, kod nas to još nije zaživjelo. Ni sami potrošači nisu upoznati sa svojim pravima, nisu informirani.
Poruka potrošačima je da moraju znati da su za svoj novac dobili stvar koja mora biti ispravna i kvalitetna, oni su svoj dio ugovora odradili, te da se ponekad moraju potruditi da i drugi odrade svoje obveze po zakonu, kaže Paripović.
– Povodom Dana potrošača, suradnja s PGŽ i Gradom Crikvenicom ističe se kao pozitivan primjer suradnje u zaštiti prava građana. Suradnja na edukaciji kroz savjetovanje organizirana je i povodom Svjetskog dana potrošača u sjedištu PGŽ-a i Vijećnici Grada Crikvenice.
Prisutnima članovi Potrošačkog centra dijele letke, brošure i druge materijale s potrošačkom tematikom, a predavači iz HAKOM-a održavaju stručna predavanja i informiraju građane o novostima vezanim uz elektroničke komunikacije, navodi se u priopćenju.