JAVNI PRIJEVOZ

Autotroleju kronično nedostaju vozači. Još uvijek se ne zna kako će izgledati vozni red kad počne škola

Marinko Glavan

Foto Goran Kovačić PIXSELL / arhiva NL

Foto Goran Kovačić PIXSELL / arhiva NL

Trenutačno nismo u mogućnosti dati točan broj polazaka novog voznog reda jer je još uvijek u izradi, kaže Mrvčić



RIJEKA – Desetak dana prije početka nove školske godine, uprava Autotroleja još uvijek ne zna po kojem će voznom redu autobusi na gradskim i prigradskim linijama voziti kad škola počne. Sudeći po tome da se broj vozača kojih kronično nedostaje u riječkom javnom gradskom prijevozniku od početka ove godine dodatno smanjio, teško je očekivati iole značajnije poboljšanje u odnosu na sadašnji vozni red koji je ove godine dva puta bio reduciran.


Autotrolej je, podsjećamo, prvo u veljači smanjio broj polazaka na gradskim autobusnim linijama, no ni takav, reducirani vozni red nije bio u stanju održavati, što je izazvalo veliko nezadovoljstvo korisnika javnog gradskog prijevoza koji su u nekim slučajevima na dolazak autobusa znali čekati i po više od sat vremena. Umjesto najavljivanog zapošljavanja novih vozača i unatoč podizanju plaća za vozače, situacija se konstantno pogoršavala pa je od 1. lipnja uveden dodatno reducirani vozni red, a neke su linije, poput one koja povezuje dvije lokacije riječkog KBC-a, potpuno ukinute, a smanjen je i broj polazaka na prigradskim linijama. Situacija, što se tiče usluge prema putnicima, u novijoj povijesti Autotroleja nikad nije bila gora, a unatoč optimističnim najavama gradonačelnika Marka Filipovića o nastojanjima da se privuku novi vozači, kao i pokušajima uprave, među kojima je bio i fijasko s dovođenjem vozača iz Azije, rješenja nema na vidiku.


Konstantan odlazak


Na naš upit direktoru Autotroleja o voznom redu na početku nove školske godine, odnosno koliki će biti dnevni broj polazaka autobusa, odgovor je kako se vozni red – još ne zna, iako direktor vjeruje da će određeni broj dodatnih polazaka biti uveden s početkom škole.




– U ovom trenutku nismo u mogućnosti dati točan broj polazaka novog voznog reda, s obzirom na to da je isti još uvijek u izradi. U svakom slučaju, vjerujemo kako ćemo početkom nove školske godine biti u mogućnosti pojačati vozni red na linijama uvodeći određeni broj dodatnih polazaka u odnosu na školski vozni red koji je bio na snazi do ljeta, stoji u odgovoru.


Već odgovor na jedno od naših idućih pitanja dovodi u pitanje mogućnost povećanja broja polazaka, jer se broj vozača Autotroleja od početka ove godine dodatno smanjio.


– Od početka godine zaposlena su 22 vozača, no prisutan je i konstantan odlazak vozača tako da trenutno raspolažemo s 245 vozača. Otišlo je 26 vozača, odgovara Robert Mrvčić na naš upit o broju zaposlenih vozača u Autotroleju.


Inače, u »najboljim« godinama riječkog javnog gradskog prijevoza, u Autotroleju je bilo zaposleno i do 400 vozača, što samo za sebe govori o mogućnostima za bilo kakvo značajnije poboljšanje po pitanju dnevnog broja polazaka autobusa na linijama javnog prometa u Rijeci i okolici.


Cijene karata


Pokušala je uprava dovesti strane vozače iz Nepala i Filipina, što je rezultiralo aferom kada su vozači bili ostavljeni bez prihoda i dovoljnih zaliha hrane i vode, a na kraju je agencija preko koje su bili zaposleni raskinula ugovor s Autotrolejom i vozače preusmjerila u Hrvatske šume. Unajmila je uprava Autotroleja i stan za smještaj osmero vozača, nadajući se da će ponudom smještaja privući vozače izvan Rijeke, ali stan koji Autotrolej plaća 1.800 eura mjesečno već tri mjeseca zjapi prazan.


Stoga smo pitali kakve su rezultate dale sve navedene mjere, kao i hoće li biti novih poticaja za privlačenje vozača.


– Od početka godine zaposlena su 22 vozača, dok je dio kandidata trenutačno i na prekvalifikaciji (8 kandidata), no prisutan je i konstantan odlazak vozača tako da nam i dalje nedostaje od 25 do 30 vozača kako bismo mogli obim usluge vratiti na staro, odnosno na vozni red prije redukcije. U najavi je i dolazak troje vozača, stoji u odgovoru direktora Mrvčića.


Zanimalo nas je hoće li, s obzirom na smanjenu razinu usluge, osim cijene mjesečnih karata, biti snižene i cijene ostalih putnih karata na linijama Autotroleja.


– Cjenik mjesečnih karata, gdje su cijene istih niže za 25 posto od uobičajne cijene, ostaje na snazi i za mjesec rujan. Ostale cijene karata trenutno nećemo snižavati, odgovara Mrvčić.


Sindikat: Plaća vozača trebala bi biti najmanje 1.500 eura


Iz Nezavisnog sindikata radnika Hrvatske (NSRH), trenutačno većinskog u Autotroleju, naglašavaju kako sadašnja situacija u društvu predstavlja rezultat dugotrajnog zanemarivanja ključnih problema u sektoru javnog prijevoza, a najavljuju i mogućnost štrajka ukoliko nedavno započeti kolektivni pregovori ne uspiju.


– Unatoč nedavnom povećanju plaća koje je ostvareno nakon prosvjeda, tržište je jasno pokazalo da su one i dalje ispod razine koja bi osigurala dovoljan interes za popunjavanje upražnjenih radnih mjesta. Valja naglasiti da je to povećanje ipak rezultiralo određenim interesom, što pokazuje da je to pravi put za revitaliziranje gradskog prijevoza. NSRH procjenjuje da bi osnovna neto plaća vozača trebala iznositi najmanje 1.500 eura kako bi se stvorili uvjeti za stabilan kadar i neometano pružanje usluga javnog prijevoza. Nedostatak vozača uzrokuje veći broj prekovremenih sati, što dodatno iscrpljuje već ionako preopterećene radnike, a istovremeno smanjuje kvalitetu usluge za građane. Na dan 27. kolovoza, započeli smo kolektivno pregovaranje s ciljem postizanja pravednih i tržišno konkurentnih plaća za sve radnike Autotroleja. Iako okupljamo najveći broj radnika u Autotroleju, u nove kolektivne pregovore krenuli smo ravnopravno s druga dva reprezentativna sindikata. Na prvom sastanku predali smo poslodavcu prijedlog Protokola o kolektivnom pregovaranju, koji bi trebao regulirati dinamiku pregovora. Iako Protokol još nije potpisan, očekujemo da će se to dogoditi već sljedećeg tjedna. Međutim, ako pregovori ne budu uspješni i ne dođe do dogovora o pravednim uvjetima rada, NSRH će biti primoran poduzeti daljnje korake, uključujući prosvjede i obustave rada. No, uvjereni smo da, ukoliko poslodavac i grad pokažu spremnost za dijalog i suradnju, do toga neće doći, ističe Marina Palčić, predsjednica NSRH.