Vedran Kirinčić, Robert Mrvčić Ivan Begović Tomislav Ivanetić Ivan Starčević / Foto NIKOLA BLAGOJEVIC
Kako ta tvrtka ima i električne bicikle u svojoj ponudi, Mrvčić je najavio kombinaciju prijevoza autobusa i električnih bicikala za neke lokacije u budućnosti kao i novu biciklističku stazu od centra Rijeke do Preluka
povezane vijesti
RIJEKA U sklopu Europskog tjedna mobilnosti u RiHubu je održana panel diskusija “Održiva mobilnost – Izazovi i prilike za gradove budućnosti”.
Izgleda da Riječanima ta tema nije zanimljiva, jer da nije bilo učenika dovedenih iz jedne obližnje srednje škole, na prste jedne ruke mogli su se izbrojati zainteresirani građani i novinari u publici.
No, ne može se reći da panel nije bio zanimljiv. Sudionici, Robert Mrvčić iz Autotroleja, Ivan Begović iz javnog sustava dijeljenja romobila TIER i javnog sustava dijeljenja bicikala Nextbike, Tomislav Ivanetić iz QELO sustava punionica za električna vozila i Ivan Starčević iz taxi tvrtke Wizi, potrudili su se objasniti trendove iz tog područja kao i planove za budućnost. Moderator panela Vedran Kirinčić, izvanredni profesor na Tehničkom fakultetu u Rijeci iz Zavoda za elektroenergetiku, pokrenuo je panel temom o klimatskim promjenama i o tome kako je današnji promet jedan od većih zagađivača zraka.
– Održiva mobilnost je tema o kojoj je potrebno kontinuirano govoriti, ističući izazove i mogućnosti u gradu i državi, u nadi da će se neke od tih ideja pretvoriti u realnost. Neki europski gradovi potiču svoje građane da se više kreću i koriste alternativne oblike prijevoza, a dobar primjer je i Rijeka, u kojoj je pokrenut, kako projekt javnih električnih bicikala, tako i pružanje usluge najma električnih romobila. Trend je uvođenje električnih autobusa do implementacije novog trenda “Mobilnosti kao usluge” (eng. Mobility as a Service, MaaS). Maas je integracija različitih oblika prijevoznih usluga u jedinstvenu uslugu na zahtjev korištenjem jedne aplikacije s jednim kanalom plaćanja, a s ciljem da se građane potakne na korištenje alternativnih načina prijevoza, rekao je Kirinčić.
Rijeka bez “Dana bez automobila”
Grad Rijeka, koji se i ove godine priključio obilježavanju 22. Europskog tjedna mobilnosti, koji se tradicionalno održava od 16. do 21. rujna, u svom programu nigdje nije najavio da Europski tjedan mobilnosti završava 22. rujna obilježavanjem “Dana bez automobila” (engl. Car Free Day). U Rijeci, Dan mobilnosti završava dan ranije, događanjem Šumarak, ispred Osnovne škole Centar, od 16 do 20 sati, otvorenom kuhinjom uz glazbu uživo. |
Robert Mrvčić pričao je o povijesti Autotroleja, o tome kako je ta tvrtka na svojim počecima bila ekološka i zelena jer su prijevozna sredstva u početku bili konji, a zatim električni tramvaj. Naime, formalni početak Autotroleja smatra se 7. studenoga 1899. kada je, uvođenjem električnog tramvaja, utemeljeno i poduzeće čija je djelatnost javni gradski prijevoz putnika, iako su prve organizirane linije Rijekom prolazile još od 1874. godine.
– A onda je došlo vrijeme jeftine nafte, za sve autobuse pogonsko gorivo postalo je dizel, a u novije vrijeme to se zamjenjuje s plinom, ali i novim ekološkim dizel autobusima po EU standardima, objasnio je Mrvčić.
Kako ta tvrtka ima i električne bicikle u svojoj ponudi, najavio je kombinaciju prijevoza autobusa i električnih bicikala za neke lokacije u budućnosti kao i novu biciklističku stazu od centra Rijeke do Preluka.
Autotrolej je, naime, preuzeo upravljanje javnim električnim biciklima Ricikleta, u sklopu Urbane aglomeracije Rijeka, za koju se sredstva osiguravaju u sklopu EU fondova, a planira se rekonstrukcija i uređenje prostora za punjenje i parkiranje vozila na alternativni pogon, izgradnja infrastrukture za punjenje vozila te nabava autobusa, uz digitalizaciju javnog prijevoza.
– Ostvarena je suradnja s HŽ Putničkim prijevozom, kojom korisnici željezničkog i autobusnog prijevoza u gradsko-prigradskom prijevozu mogu koristiti jedinstvenu putnu kartu koja omogućava vožnju autobusom i vlakom. Ideja je da se u budućnosti i sustav javnih električnih bicikala integrira u javni gradski prijevoz, rekao je Mrvčić.
Ivan Begović iz javnog sustava dijeljenja romobila TIER i javnog sustava dijeljenja bicikala Nextbike, kaže da su u Rijeci električni romobili dobro prihvaćeni, dok bicikli i nisu tako popularni. Ova tvrtka u ponudi, osim e-romobila, koje ima u Rijeci, prezentirala je i katalog u kojem ima i u ponudi klasične bicikle na “vlastiti pogon”, ali i zanimljive “cargo bicikle” za prijevoz tereta, tandem bicikle, koji omogućavaju korištenje dvojici vozača, kao i električne brdske bicikle. Prisutna je u više od 40 gradova i općina u Hrvatskoj, a građani najviše koriste za odlazak na posao, mladi za odlazak na fakultet, a turisti za đir po gradu. U funkciji je 2.500 bicikala i romobila, od toga je 40 posto električnih, a uslugama se koristi oko 180.000 građana.
Tomislav Ivanetić govorio je o važnosti edukacije građana o električnim automobilima, jer budući korisnici moraju biti spremni na poneku promjenu životnih navika ukoliko su prije vozili automobil na neki drugi pogon, dok je Ivan Starčević, predstavnik tvrtke Wizi, nekadašnjeg Cammea, napomenuo kako je ta tvrtka pružila fleksibilnu i pristupačnu uslugu svojim korisnicima i time smanjila broj automobila u gradskom prometu.