Čišće i štedljivije

Autobusi pogonjeni plinom od iduće godine na riječkim ulicama

Marinko Glavan

Iz Odjela gradske uprave za komunalni sustav najavili su kako je nabavka prvih primjeraka autobusa koji ne emitiraju dušične spojeve i čađu planirana već za iduću godinu



RIJEKA - Gradski autobus pogonjen stlačenim prirodnim plinom (CNG), proizvođača Irisbus IVECO, jučer je predstavljen u Rijeci, u organizaciji zastupnika za Hrvatsku, zagrebačke tvrtke »Autobus«.


Riječ je o autobusu koji je, s obzirom da kao gorivo koristi prirodni plin, u odnosu na klasične autobuse pogonjene diesel motorima, ima znatno nižu emisiju štetnih plinova i čestica, a uz to je, prema riječima Roberta Vrhovskog, štedljiviji.


– Realna ušteda na gorivu, u odnosu na identičan autobus s diesel motorom, kreće se oko deset posto, sa sadašnjim omjerom cijene diesela i prirodnog plina. Pritom valja naglasiti da se cijene plina na svjetskom tržištu, za razliku od cijene nafte koja je rasla, nisu značajnije mijenjale već duže vrijeme, tako da je lakše predvidjeti troškove za gorivo.





CNG autobusi ne emitiraju dušične spojeve i čađu, za razliku od dieselskih, a uz to su i tiši, što sve zajedno značajno pridonosi smanjenju zagađenja zraka i zagađenja bukom u gradovima, istaknuo je Vrhovski, čija je tvrtka do sad na hrvatsko tržište plasirala ukupno 73 gradska autobusa na prirodni plin.



CNG autobus testirao je Sorola Stjepan iskusni vozač »Autotroleja« kojemu je to bio već drugi put da isprobava mogućnosti »plinaša« na strmim i zahtjevnim ulicama Rijeke. Provozao ga je središtem grada, te prema Trsatu i Drenovi, a na kraju je bio zadovoljan karakteristikama vozila.– Snage ima dovoljno za ove naše uzbrdice, a nekih bitnih razlika u vožnji gotovo da i nema u odnosu na autobuse s diesel motorom. Jedine primjedbe koje imam odnose se na neke manje detalje radnog mjesta vozača, no to smo već iznijeli zastupniku. Ono čime sam posebno zadovoljan je zaštitna kabina koja je velik korak naprijed kada je riječ o sigurnosti nas vozača, rekao je Sorola.


CNG autobus predstavljen u Rijeci dug je dvanaest metara, raspolaže s 30 sjedećih i 45 stajaćih mjesta, a cijena mu je, između pet i deset posto viša od standardne verzije istog autobusa s diesel motorom.Autobusom na prirodni plin riječkim su se ulicama provozali i direktor »Autotroleja« Željko Smojver, te pročelnica Odjela gradske uprave za komunalni sustav Irena Miličević koja je na naše pitanje kada će se Riječani moći voziti u CNG autobusima na redovnim gradskim linijama, odgovorila kako je nabavka prvih primjeraka planirana već za iduću godinu.

»Autotrolej«, objasnio je Smojver, u prvom kontigentu planira u svoj vozni park uvrstiti deset CNG autobusa.


– U tijeku je izrada natječajne dokumentacije za nabavku financijskih sredstava za kupovinu autobusa. Očekujemo da će taj natječaj biti okončan do konca godine, a čim odaberemo najbolju ponudu kreće natječaj za nabavu samih autobusa koji bi riječkim ulicama mogli početi voziti negdje u drugoj polovici iduće godine, kazao je Smojver, posebno istaknuvši kako će svi novonabavljeni autobusi biti opremljeni klima-uređajem, zaštitnom kabinom za vozača i ulaznom rampom za invalide.


Korištenje autobusa na prirodni plin u javnom gradskom prometu zacrtano je i u energetskim smjernicama Grada Rijeke, kao jedan od ključnih projekata, a u njegovoj provedbi planirano je i sudjelovanje »Energa«, čija je zadaća izgraditi plinsku stanicu, za opskrbu CNG autobusa, ali i drugih vozila pogonjenih prirodnim plinom.